Legal sources with official primary sources

Printed ·

Skip to main content
Skip to the answer

10 kap. 43 §

Mervärdesskattelag (2023:200) (SFS 2023:200)

Share this page

Statute text (verbatim, original language)

Leverans av varor undantas från skatteplikt enligt 42 §, om

1. förvärvaren är en beskattningsbar person eller en juridisk person som inte är en beskattningsbar person och agerar i denna egenskap i ett annat EU-land,

2. förvärvaren har ett registreringsnummer för mervärdesskatt i ett annat EU-land och har meddelat säljaren sitt registreringsnummer, och

3. säljaren har fullgjort sin skyldighet att lämna korrekta uppgifter om leveransen i en periodisk sammanställning enligt 35 kap. skatteförfarandelagen (2011:1244) eller kan förklara på ett tillfredsställande sätt varför så inte skett.

Undantag från skatteplikt enligt första stycket gäller inte om annat följer av 47 §.

Relations of this section

Obligation and sanction

Not in the register yet, we do not guess.

Case law and risk

Not in the register yet, we do not guess.

Full case line for the law

Authority decisions

Not in the register yet, we do not guess.

relations_hash: 3af028571dbf698c82cfc2de257f9322cb906638a80865eb81791ce340b7eac9 · Source: NovaCopilot

Proof

ID: provision:se:mervardesskattelagen:10-kap-43
sha256: 987e69864a5a9a198f4ef08261f06cc0195049dbeb939bf631f462104910787f
Official text: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/_sfs-2023-200/ · Ändrad t.o.m. SFS 2026:1025 · Read 2026-09-29
Source: NovaCopilot

Follow-up questions

Next step

Three ways to put the register to work in your own practice.

Start with your task