Legal sources with official primary sources

Printed ·

Skip to main content
Skip to the answer

15 kap. 4 §

Mervärdesskattelag (2023:200) (SFS 2023:200)

Share this page

Statute text (verbatim, original language)

Med investeringsvaror avses

1. maskiner, inventarier och liknande anläggningstillgångar vars värde minskar, om den ingående skatten på anskaffningskostnaden för tillgången uppgår till minst 50 000 kronor,

2. fastigheter som varit föremål för ny-, till- eller ombyggnad, om den ingående skatten på kostnaden för denna åtgärd uppgår till minst 100 000 kronor,

3. fastigheter och lägenheter som innehas med hyresrätt eller bostadsrätt, som tillförts varor och tjänster genom uttag enligt 5 kap. 32 §, om avdrag för ingående skatt har gjorts enligt 13 kap. 8 § 4 eller 5 med minst 100 000 kronor, och

4. bostadsrätt eller hyresrätt till en lägenhet, om bostadsrättshavaren eller hyresgästen utfört eller låtit utföra ny-, till- eller ombyggnad av lägenheten och om den ingående skatten på kostnaden för denna åtgärd uppgår till minst 100 000 kronor.

Relations of this section

Obligation and sanction

Not in the register yet, we do not guess.

Case law and risk

Not in the register yet, we do not guess.

Full case line for the law

Authority decisions

Not in the register yet, we do not guess.

relations_hash: 3af028571dbf698c82cfc2de257f9322cb906638a80865eb81791ce340b7eac9 · Source: NovaCopilot

Proof

ID: provision:se:mervardesskattelagen:15-kap-4
sha256: b060d11fc9cb9d638eb77997f2c2da897b82675f29d9be448908116d9a0043cf
Official text: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/_sfs-2023-200/ · Ändrad t.o.m. SFS 2026:1025 · Read 2026-09-29
Source: NovaCopilot

Follow-up questions

Next step

Three ways to put the register to work in your own practice.

Start with your task