Legal sources with official primary sources

Printed ·

Skip to main content
Skip to the answer

10 kap. 47 §

Mervärdesskattelag (2023:200) (SFS 2023:200)

Share this page

Statute text (verbatim, original language)

Om förvärvaren är en beskattningsbar person som saknar rätt till avdrag eller rätt till återbetalning motsvarande den i 14 kap. 7-9 §§ eller 36 och 37 §§ eller är en juridisk person som inte är en beskattningsbar person, gäller undantaget i 43 § bara om

1. det sammanlagda beloppet för förvärvarens unionsinterna förvärv i det EU-land där förvärvet görs, under kalenderåret eller det närmast föregående kalenderåret, överstiger det belopp som landet har fastställt enligt artikel 3.2 i mervärdesskattedirektivet, eller

2. förvärvaren har utnyttjat en möjlighet att låta sina förvärv bli föremål för mervärdesskatt i det EU-land som avses i 1.

Detsamma gäller om förvärvaren är en beskattningsbar person vars förvärv avser en jordbruks-, skogsbruks- eller fiskeverksamhet som omfattas av schablonbeskattning enligt bestämmelserna i 2 kap. i avdelning XII i mervärdesskattedirektivet.

Första och andra styckena gäller inte leveranser av punktskattepliktiga varor eller nya transportmedel.

Relations of this section

Obligation and sanction

Not in the register yet, we do not guess.

Case law and risk

Not in the register yet, we do not guess.

Full case line for the law

Authority decisions

Not in the register yet, we do not guess.

relations_hash: 3af028571dbf698c82cfc2de257f9322cb906638a80865eb81791ce340b7eac9 · Source: NovaCopilot

Proof

ID: provision:se:mervardesskattelagen:10-kap-47
sha256: f9fee1a60d3e487d56d02938f0baf6fade9c5706be1f5cbd9e6c7c48b90bce82
Official text: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/_sfs-2023-200/ · Ändrad t.o.m. SFS 2026:1025 · Read 2026-09-29
Source: NovaCopilot

Follow-up questions

Next step

Three ways to put the register to work in your own practice.

Start with your task