Legal sources with official primary sources

Printed ·

Skip to main content
Skip to the answer

7 kap. 14 §

Mervärdesskattelag (2023:200) (SFS 2023:200)

Share this page

Statute text (verbatim, original language)

Om inget annat följer av 15-27 §§, ska utgående skatt redovisas för den redovisningsperiod då

1. den som enligt 16 kap. 5 § är betalningsskyldig för mervärdesskatt för en leverans av en vara eller ett tillhandahållande av en tjänst enligt god redovisningssed har bokfört eller borde ha bokfört leveransen eller tillhandahållandet,

2. den som enligt 16 kap. 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 eller 16 § är betalningsskyldig för mervärdesskatt för förvärv av en vara eller en tjänst enligt god redovisningssed har bokfört eller borde ha bokfört förvärvet, eller

3. den som anges i 1 eller 2 har tagit emot eller lämnat förskotts- eller a conto-betalning.

Relations of this section

Obligation and sanction

Not in the register yet, we do not guess.

Case law and risk

Not in the register yet, we do not guess.

Full case line for the law

Authority decisions

Not in the register yet, we do not guess.

relations_hash: 3af028571dbf698c82cfc2de257f9322cb906638a80865eb81791ce340b7eac9 · Source: NovaCopilot

Proof

ID: provision:se:mervardesskattelagen:7-kap-14
sha256: e599670c6793557d81fd421e2289fa99782b37f3174d8e65e3c1809abc188349
Official text: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/_sfs-2023-200/ · Ändrad t.o.m. SFS 2026:1025 · Read 2026-09-29
Source: NovaCopilot

Follow-up questions

Next step

Three ways to put the register to work in your own practice.

Start with your task