Legal sources with official primary sources

Printed ·

Skip to main content
Skip to the answer

§7-2 Varer som er unntatt fra deklarasjonsplikt etter vareførselsloven § 4-1 og varer det ikke skal beregnes tollavgift av ved innførsel

Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) (LOV-2009-06-19-58)

Share this page

Statute text (verbatim, original language)

(1) Det skal ikke beregnes merverdiavgift ved innførsel av varer som det ikke er plikt til å levere deklarasjon for etter vareførselsloven 4-1 tredje ledd.

(2) Det skal ikke beregnes merverdiavgift ved gjeninnførsel av varer som nevnt i tollavgiftsloven § 6-4 første ledd bokstav a dersom den som utfører og innfører varen, er samme person. Vilkåret om at den som innfører og utfører varen må være samme person, gjelder likevel ikke dersom varen tidligere er endelig belastet merverdiavgift.

(3) Departementet kan gi forskrift om omfanget av og vilkårene for fritak og at det ikke skal beregnes merverdiavgift ved innførsel av varer som nevnt i tollavgiftsloven § 6-4 første ledd bokstav d.Endret ved lover 18 des 2015 nr. 118 (ikr. 1 jan 2017), 20 des 2019 nr. 98 (ikr. 1 apr 2020 iflg. res. 7 feb 2020 nr. 112), 11 mars 2022 nr. 8 (i kraft 1 jan 2023 iflg. res. 16 sep 2022 nr. 1575).

Relations of this section

Obligation and sanction

Not in the register yet, we do not guess.

Case law and risk

Not in the register yet, we do not guess.

Authority decisions

Not in the register yet, we do not guess.

relations_hash: 3af028571dbf698c82cfc2de257f9322cb906638a80865eb81791ce340b7eac9 · Source: NovaCopilot

Proof

ID: provision:no:merverdiavgiftsloven:7-2
sha256: 4f54199234b9a78738d8978bc5dfb21f5cb0ba5f6e06b634e2f3de5d024ce76c
Official text: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58 · Gjeldende lover, Lovdata (NLOD 2.0) · Read 2026-09-29
Source: NovaCopilot

Follow-up questions

Next step

Three ways to put the register to work in your own practice.

Start with your task