Legal sources with official primary sources

Printed ·

Skip to main content
Skip to the answer

§14-3 Sletting og fortsatt registrering

Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) (LOV-2009-06-19-58)

Share this page

Statute text (verbatim, original language)

§ 14-3. Sletting og fortsatt registrering

(1) Den registrerte virksomheten skal slettes i Merverdiavgiftsregisteret dersom virksomheten er opphørt eller skattekontoret av særlige grunner finner å kunne slette registreringen.

(2) Dersom merverdiavgiftspliktig omsetning og uttak er falt under den til enhver tid gjeldende beløpsgrensen i § 2-1 første til tredje ledd uten at virksomheten er slettet i medhold av denne paragrafen, skal avgiftssubjektet forbli registrert i minst to hele kalenderår. Det samme gjelder dersom avgiftssubjektet rykker ned til en divisjon lavere enn angitt i § 2-1 annet ledd annet punktum og omsetningen av tjenester som gir noen rett til å overvære idrettsarrangementer utgjør mindre enn 3 millioner kroner.

(3) Solidaransvaret etter § 2-2 tredje ledd består fram til det er gitt melding om sletting av fellesregistrering.Endret ved lover 25 juni 2010 nr. 32 (ikr. 1 juli 2010), 27 mai 2016 nr. 14 (ikr. 1 jan 2017 iflg. res. 27 mai 2016 nr. 531).

Relations of this section

Obligation and sanction

Not in the register yet, we do not guess.

Case law and risk

Not in the register yet, we do not guess.

Authority decisions

Not in the register yet, we do not guess.

relations_hash: 3af028571dbf698c82cfc2de257f9322cb906638a80865eb81791ce340b7eac9 · Source: NovaCopilot

Proof

ID: provision:no:merverdiavgiftsloven:14-3
sha256: c1437963f6f3ae5c4fb439d2700a3f7751bddd9b3bbe24fb8b22f7e4aec7da65
Official text: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58 · Gjeldende lover, Lovdata (NLOD 2.0) · Read 2026-09-29
Source: NovaCopilot

Follow-up questions

Next step

Three ways to put the register to work in your own practice.

Start with your task