Legal sources with official primary sources

Printed ·

Hoppa till innehåll
Hoppa till svaret

17 kap. 24 §

Mervärdesskattelag (2023:200) (SFS 2023:200)

Dela sidan

Lagtext

Fakturor som utfärdas i enlighet med 10, 11 eller 14 § ska, om inte annat följer av 25 eller 26 §, innehålla följande uppgifter:

1. datum för utfärdandet,

2. ett löpnummer baserat på en eller flera serier, som unikt identifierar fakturan,

3. leverantörens eller tillhandahållarens registreringsnummer för mervärdesskatt under vilket varorna har levererats eller tjänsterna har tillhandahållits,

4. förvärvarens registreringsnummer för mervärdesskatt under vilket varorna eller tjänsterna har förvärvats, om förvärvaren är betalningsskyldig för mervärdesskatt för leveransen av varorna eller tillhandahållandet av tjänsterna eller det är fråga om en unionsintern varuförsäljning enligt 10 kap. 42 §,

5. leverantörens eller tillhandahållarens fullständiga namn och adress,

6. förvärvarens fullständiga namn och adress,

7. de levererade varornas mängd och art eller de tillhandahållna tjänsternas omfattning och art,

8. datum då leveransen av varorna eller tillhandahållandet av tjänsterna utförts eller slutförts eller det datum då sådan förskotts- eller a conto-betalning som avses i 14 § gjorts, om ett sådant datum kan fastställas och det skiljer sig från datumet för fakturans utfärdande,

9. beskattningsunderlaget för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive skatt enligt denna lag, samt eventuell prisnedsättning eller rabatt om dessa inte är inkluderade i enhetspriset,

10. tillämpad mervärdesskattesats,

11. det mervärdesskattebelopp som ska betalas, om inte en särskild ordning tillämpas som utesluter en sådan uppgift,

12. när faktura utfärdas av förvärvaren enligt 15 §, uppgiften självfakturering,

13. vid undantag från skatteplikt, en hänvisning till

a) den tillämpliga bestämmelsen i denna lag,

b) den tillämpliga bestämmelsen i mervärdesskattedirektivet, eller

c) en annan uppgift om att leveransen av varor eller tillhandahållandet av tjänster undantas från skatteplikt,

14. när förvärvaren är skyldig att betala mervärdesskatten, uppgiften omvänd betalningsskyldighet,

15. vid leverans av ett nytt transportmedel till ett annat EU- land, de uppgifter i 2 kap. 16 § som avgör att varan ska hänföras till ett sådant transportmedel,

16. vid tillämpning av den särskilda ordningen för resebyråer i 19 kap., uppgiften vinstmarginalbeskattning för resebyråer, och

17. vid tillämpning av den särskilda ordningen för begagnade varor, konstverk, samlarföremål och antikviteter i 20 kap., den eller de av följande uppgifter som är relevanta:

a) vinstmarginalbeskattning för begagnade varor,

b) vinstmarginalbeskattning för konstverk, eller

c) vinstmarginalbeskattning för samlarföremål och antikviteter.

Relationer till paragrafen

Skyldighet och sanktion

Finns inte i registret ännu, vi gissar inte.

Praxis och risk

Finns inte i registret ännu, vi gissar inte.

Hela praxislinjen för lagen

Myndighetsbeslut

Finns inte i registret ännu, vi gissar inte.

relations_hash: 3af028571dbf698c82cfc2de257f9322cb906638a80865eb81791ce340b7eac9 · Source: NovaCopilot

Bevis

ID: provision:se:mervardesskattelagen:17-kap-24
sha256: a1bc8a4140a7fba8e81a1c02cb3ae3ff1072e7c829e46f7039d98fbca2c7f7fd
Officiell text: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/_sfs-2023-200/ · Ändrad t.o.m. SFS 2026:1025 · Hämtad 2026-09-29
Source: NovaCopilot

Följdfrågor

Nästa steg

Vill ni använda registret i eget arbete finns tre vägar in.

Börja med din uppgift