{
  "attribution": {
    "source": "legal.exploreworldai.com",
    "canonical": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/judgment-text?id=no:hr-2020-2060-a",
    "cite_as": "NovaCopilot, legal.exploreworldai.com (https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/judgment-text?id=no:hr-2020-2060-a)",
    "license": "https://legal.exploreworldai.com/revision",
    "version": "legal-2026-10-06",
    "fingerprint": "ewai:se:cbc925",
    "proof": "sha256:daa6ad2313cb6865893f56d3aa85a15f908656667a341973ae83ceca0ddfc055",
    "jurisdiction": "se",
    "lang": "en",
    "publisher": "NovaCopilot by ExploreWorld Legal",
    "terms": "https://legal.exploreworldai.com/om"
  },
  "brand_source": "Source: NovaCopilot",
  "brand": {
    "product": "NovaCopilot",
    "platform": "ExploreWorldAI",
    "infrastructure": "ExploreWorld Legal",
    "infrastructure_url": "legal.exploreworldai.com",
    "legal_entity": "Valkiv Ventures AB",
    "permanent_url": "https://legal.exploreworldai.com/novacopilot",
    "source": "Source: NovaCopilot",
    "powered_by": "Powered by NovaCopilot",
    "license": "https://legal.exploreworldai.com/licensvillkor",
    "contact": "stig@valkiv.com"
  },
  "item": {
    "schema_version": "1.0.0",
    "id": "no:hr-2020-2060-a",
    "jurisdiction": "no",
    "lang": "no",
    "brand_source": "Source: NovaCopilot",
    "brand": {
      "product": "NovaCopilot",
      "platform": "ExploreWorldAI",
      "infrastructure": "ExploreWorld Legal",
      "infrastructure_url": "legal.exploreworldai.com",
      "legal_entity": "Valkiv Ventures AB",
      "permanent_url": "https://legal.exploreworldai.com/novacopilot",
      "source": "Source: NovaCopilot",
      "powered_by": "Powered by NovaCopilot",
      "license": "https://legal.exploreworldai.com/licensvillkor",
      "contact": "stig@valkiv.com"
    },
    "sections": [
      {
        "title": "D O M",
        "paragraphs": [
          "para_2",
          "para_3",
          "para_4",
          "para_5",
          "para_6",
          "para_7"
        ]
      },
      {
        "title": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Anke over Gulating lagmannsretts dom 20. april 2020",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Staten v/Skatteetaten (advokat Simen Skjold Søgaard – til prøve)",
        "paragraphs": [
          "para_11"
        ]
      },
      {
        "title": "VS Stein AS (advokat Ivan Skjæveland)",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "2",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "S T E M M E G I V N I N G",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(1) Dommer Østensen Berglund:",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Sakens spørsmål og bakgrunn",
        "paragraphs": [
          "para_18",
          "para_19"
        ]
      },
      {
        "title": "(3) Ankemotparten, VS Stein AS, driver blant annet steinbrudd i Sandnes. Selskapet er",
        "paragraphs": [
          "para_21",
          "para_22",
          "para_23",
          "para_24",
          "para_25",
          "para_26",
          "para_27"
        ]
      },
      {
        "title": "Arbeidene skulle dels utføres på kommunal grunn, dels på tredjemannsgrunn hvor",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "VS Stein skulle bære kostnadene ved erverv av grunnen. Byggetiltakene skulle overføres",
        "paragraphs": [
          "para_30",
          "para_31",
          "para_32",
          "para_33"
        ]
      },
      {
        "title": "(5) I forbindelse med arbeidene kostnadsførte VS Stein om lag 26 millioner kroner, hvorav",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "6,5 millioner kroner utgjorde merverdiavgift. Selskapet førte løpende inngående",
        "paragraphs": [
          "para_36",
          "para_37",
          "para_38"
        ]
      },
      {
        "title": "(6) Den 29. november 2016 inngikk VS Stein og Rogaland fylkeskommune en såkalt",
        "paragraphs": [
          "para_40",
          "para_41",
          "para_42",
          "para_43",
          "para_44",
          "para_45",
          "para_46"
        ]
      },
      {
        "title": "(8) VS Stein brakte saken inn for Stavanger tingrett, som 9. august 2019 avsa dom med slik",
        "paragraphs": [
          "para_48",
          "para_49"
        ]
      },
      {
        "title": "2. VS Stein AS betaler innen to uker fra dommens forkynnelse",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "63 314 –sekstitretusentrehundreogfjorten – kroner til staten v/Skatteetaten",
        "paragraphs": [
          "para_52"
        ]
      },
      {
        "title": "3",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(9) Tingretten kom til at det forelå en overdragelse som utløste justeringsplikt for alle",
        "paragraphs": [
          "para_56",
          "para_57"
        ]
      },
      {
        "title": "(10) VS Stein anket dommen til Gulating lagmannsrett, som 20. april 2020 avsa dom med slik",
        "paragraphs": [
          "para_59",
          "para_60"
        ]
      },
      {
        "title": "2. Innen 2 – to – uker fra dommens forkynnelse betaler staten v/Skatt vest til",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "VS Stein AS sakskostnader med kroner 304.000 – trehundreogfiretusen –",
        "paragraphs": [
          "para_63",
          "para_64",
          "para_65",
          "para_66",
          "para_67",
          "para_68",
          "para_69"
        ]
      },
      {
        "title": "4. august 2020 ble henvist til behandling i Høyesterett, har staten i prosesskriv",
        "paragraphs": [
          "para_71"
        ]
      },
      {
        "title": "Partenes syn på saken",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(13) Den ankende part – staten ved Skatteetaten – har i hovedsak anført:",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(14) I forbindelse med byggingen påløp det inngående merverdiavgift som VS Stein løpende",
        "paragraphs": [
          "para_75",
          "para_76",
          "para_77",
          "para_78",
          "para_79",
          "para_80",
          "para_81",
          "para_82",
          "para_83",
          "para_84"
        ]
      },
      {
        "title": "(16) Den foreliggende justeringsavtalen er inngått for sent til å ha rettsvirkning. Etter",
        "paragraphs": [
          "para_86",
          "para_87",
          "para_88",
          "para_89",
          "para_90",
          "para_91"
        ]
      },
      {
        "title": "4",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(17) Staten ved Skatteetaten har lagt ned slik påstand:",
        "paragraphs": [
          "para_95"
        ]
      },
      {
        "title": "2. Staten v/Skatteetaten tilkjennes sakskostnader for alle instanser.»",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(18) Ankemotparten – VS Stein AS – har i hovedsak anført:",
        "paragraphs": [
          "para_98",
          "para_99",
          "para_100",
          "para_101",
          "para_102",
          "para_103",
          "para_104",
          "para_105"
        ]
      },
      {
        "title": "Overtakelsesforretningen var uten betydning for eiendomsretten til byggearbeidene, idet",
        "paragraphs": [
          "para_107",
          "para_108",
          "para_109",
          "para_110",
          "para_111",
          "para_112",
          "para_113",
          "para_114",
          "para_115",
          "para_116",
          "para_117",
          "para_118",
          "para_119",
          "para_120"
        ]
      },
      {
        "title": "(22) VS Stein har lagt ned slik påstand:",
        "paragraphs": [
          "para_122"
        ]
      },
      {
        "title": "2. VS Stein AS tilkjennes sakens omkostninger.»",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Mitt syn på saken",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Spørsmålene saken reiser",
        "paragraphs": [
          "para_126",
          "para_127",
          "para_128",
          "para_129",
          "para_130"
        ]
      },
      {
        "title": "5",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_133"
        ]
      },
      {
        "title": "Kort om merverdiavgiftslovens system",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(24) Etter merverdiavgiftsloven § 3-1 skal registrerte avgiftssubjekter beregne utgående",
        "paragraphs": [
          "para_136",
          "para_137",
          "para_138",
          "para_139",
          "para_140",
          "para_141",
          "para_142",
          "para_143",
          "para_144",
          "para_145",
          "para_146",
          "para_147"
        ]
      },
      {
        "title": "Har VS Stein foretatt en disposisjon som omfattes av plikten til å justere inngående",
        "paragraphs": [
          "para_149",
          "para_150"
        ]
      },
      {
        "title": "Av særlig interesse for denne saken er § 9-2 tredje ledd, hvor det heter:",
        "paragraphs": [
          "para_152",
          "para_153",
          "para_154",
          "para_155",
          "para_156",
          "para_157",
          "para_158"
        ]
      },
      {
        "title": "100.000 kroner.»",
        "paragraphs": [
          "para_160",
          "para_161",
          "para_162",
          "para_163",
          "para_164",
          "para_165",
          "para_166",
          "para_167",
          "para_168",
          "para_169",
          "para_170"
        ]
      },
      {
        "title": "6",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_173"
        ]
      },
      {
        "title": "Rt-2002-747 (Ptarmigan Trust) på side 756 hvor Høyesterett uttalte at man ved anvendelse",
        "paragraphs": [
          "para_175",
          "para_176",
          "para_177",
          "para_178",
          "para_179",
          "para_180",
          "para_181",
          "para_182",
          "para_183",
          "para_184",
          "para_185",
          "para_186",
          "para_187"
        ]
      },
      {
        "title": "Rt-1985-93 (Sira-Kvina) og Rt-2001-1497 (Norwegian Contractors). I den siste dommen",
        "paragraphs": [
          "para_189",
          "para_190",
          "para_191",
          "para_192",
          "para_193",
          "para_194",
          "para_195",
          "para_196",
          "para_197",
          "para_198",
          "para_199",
          "para_200",
          "para_201",
          "para_202",
          "para_203",
          "para_204",
          "para_205",
          "para_206",
          "para_207",
          "para_208",
          "para_209",
          "para_210",
          "para_211",
          "para_212",
          "para_213",
          "para_214",
          "para_215",
          "para_216"
        ]
      },
      {
        "title": "7",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_219",
          "para_220",
          "para_221",
          "para_222",
          "para_223",
          "para_224",
          "para_225",
          "para_226",
          "para_227",
          "para_228",
          "para_229",
          "para_230",
          "para_231",
          "para_232",
          "para_233",
          "para_234",
          "para_235",
          "para_236",
          "para_237",
          "para_238",
          "para_239",
          "para_240"
        ]
      },
      {
        "title": "Skattedirektoratet mener derfor at dette er en justeringshendelse som er omfattet av",
        "paragraphs": [
          "para_242",
          "para_243",
          "para_244",
          "para_245",
          "para_246",
          "para_247"
        ]
      },
      {
        "title": "I denne fremgår det på side 4 at en leietakers byggetiltak kan anses som en kapitalvare på",
        "paragraphs": [
          "para_249",
          "para_250",
          "para_251",
          "para_252",
          "para_253",
          "para_254",
          "para_255",
          "para_256"
        ]
      },
      {
        "title": "Når ble overdragelse etter merverdiavgiftsloven § 9-2 tredje ledd gjennomført?",
        "paragraphs": [
          "para_258",
          "para_259"
        ]
      },
      {
        "title": "8",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_262"
        ]
      },
      {
        "title": "Overtakelse av byggetiltakene ble likevel gjennomført. Etter mitt syn skjedde det da en",
        "paragraphs": [
          "para_264"
        ]
      },
      {
        "title": "Det samme synes for øvrig å være lagt til grunn av VS Stein og Rogaland fylkeskommune",
        "paragraphs": [
          "para_266"
        ]
      },
      {
        "title": "Justeringsplikt for etterarbeidene?",
        "paragraphs": [
          "para_268",
          "para_269",
          "para_270"
        ]
      },
      {
        "title": "(43) Slik jeg ser det, er det ikke tvilsomt at også disse arbeidene er omfattet av",
        "paragraphs": [
          "para_272",
          "para_273"
        ]
      },
      {
        "title": "Det er dermed en slik sammenheng mellom utbyggingsavtalen og etterarbeidene at disse",
        "paragraphs": [
          "para_275",
          "para_276",
          "para_277",
          "para_278",
          "para_279",
          "para_280",
          "para_281",
          "para_282",
          "para_283",
          "para_284",
          "para_285",
          "para_286",
          "para_287",
          "para_288",
          "para_289",
          "para_290",
          "para_291"
        ]
      },
      {
        "title": "Unntak fra justeringsplikten som følge av inngått justeringsavtale?",
        "paragraphs": [
          "para_293",
          "para_294",
          "para_295",
          "para_296",
          "para_297",
          "para_298",
          "para_299"
        ]
      },
      {
        "title": "9",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_302",
          "para_303",
          "para_304",
          "para_305"
        ]
      },
      {
        "title": "(50) I merverdiavgiftsloven § 9-3 første ledd er det imidlertid gjort et unntak fra",
        "paragraphs": [
          "para_307",
          "para_308",
          "para_309",
          "para_310",
          "para_311",
          "para_312",
          "para_313",
          "para_314",
          "para_315",
          "para_316",
          "para_317",
          "para_318",
          "para_319",
          "para_320",
          "para_321",
          "para_322",
          "para_323",
          "para_324",
          "para_325",
          "para_326",
          "para_327",
          "para_328",
          "para_329",
          "para_330",
          "para_331",
          "para_332",
          "para_333",
          "para_334",
          "para_335",
          "para_336"
        ]
      },
      {
        "title": "(54) VS Stein har anført at merverdiavgiftsloven § 14-1 om registrering i",
        "paragraphs": [
          "para_338",
          "para_339",
          "para_340"
        ]
      },
      {
        "title": "Prop. 94 LS (2013–2014) om endringar i skatte-, avgifts- og tollovgivninga på side 25 at",
        "paragraphs": [
          "para_342",
          "para_343"
        ]
      },
      {
        "title": "2014. Etter mitt syn er det ikke holdepunkter for at regelverket skulle gis rekkevidde ut",
        "paragraphs": [
          "para_345"
        ]
      },
      {
        "title": "10",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_348",
          "para_349"
        ]
      },
      {
        "title": "(55) Lagmannsretten tok ved sin vurdering utgangspunkt i den dagjeldende fristen i",
        "paragraphs": [
          "para_351",
          "para_352",
          "para_353",
          "para_354",
          "para_355",
          "para_356",
          "para_357",
          "para_358",
          "para_359",
          "para_360",
          "para_361",
          "para_362",
          "para_363",
          "para_364"
        ]
      },
      {
        "title": "Finansdepartementet 19. desember 2007 om at justeringsplikten ikke kan overføres uten",
        "paragraphs": [
          "para_366",
          "para_367"
        ]
      },
      {
        "title": "Skattedirektoratets uttalelse 4. juli 2011 om tilbakevirkning ved utleieforhold. Det samme",
        "paragraphs": [
          "para_369"
        ]
      },
      {
        "title": "(59) Slik jeg ser det, må en justeringsavtale inngås innen oppgavefristen for",
        "paragraphs": [
          "para_371",
          "para_372",
          "para_373",
          "para_374",
          "para_375",
          "para_376"
        ]
      },
      {
        "title": "Sakskostnader",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(61) Staten ved Skatteetaten har vunnet saken og har krav på dekning av sine sakskostnader",
        "paragraphs": [
          "para_379",
          "para_380",
          "para_381",
          "para_382",
          "para_383",
          "para_384",
          "para_385",
          "para_386"
        ]
      },
      {
        "title": "11",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_389",
          "para_390",
          "para_391",
          "para_392",
          "para_393",
          "para_394"
        ]
      },
      {
        "title": "Konklusjon",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(65) Jeg stemmer for denne",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "D O M :",
        "paragraphs": [
          "para_398"
        ]
      },
      {
        "title": "2. I sakskostnader for Høyesterett betaler VS Stein AS til staten ved Skatteetaten",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "162 652 – etthundreogsekstitotusensekshundreogfemtito – kroner innen",
        "paragraphs": [
          "para_401"
        ]
      },
      {
        "title": "3. I sakskostnader for lagmannsretten betaler VS Stein AS til staten ved Skatteetaten",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "43 443 – førtitretusenfirehundreogførtitre – kroner innen 2 – to – uker fra",
        "paragraphs": [
          "para_404"
        ]
      },
      {
        "title": "(66) Dommer Bergh: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med",
        "paragraphs": [
          "para_406",
          "para_407",
          "para_408",
          "para_409"
        ]
      },
      {
        "title": "(70) Etter stemmegivningen avsa Høyesterett denne",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "D O M :",
        "paragraphs": [
          "para_412"
        ]
      },
      {
        "title": "2. I sakskostnader for Høyesterett betaler VS Stein AS til staten ved Skatteetaten",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "162 652 – etthundreogsekstitotusensekshundreogfemtito – kroner innen",
        "paragraphs": [
          "para_415"
        ]
      },
      {
        "title": "3. I sakskostnader for lagmannsretten betaler VS Stein AS til staten ved Skatteetaten",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "43 443 – førtitretusenfirehundreogførtitre – kroner innen 2 – to – uker fra",
        "paragraphs": [
          "para_418"
        ]
      }
    ],
    "paragraphs": [
      {
        "text": "D O M",
        "paragraph_id": "para_1"
      },
      {
        "text": "avsagt 27. oktober 2020 av Høyesterett i avdeling med",
        "paragraph_id": "para_2"
      },
      {
        "text": "dommer Magnus Matningsdal",
        "paragraph_id": "para_3"
      },
      {
        "text": "dommer Bergljot Webster",
        "paragraph_id": "para_4"
      },
      {
        "text": "dommer Ragnhild Noer",
        "paragraph_id": "para_5"
      },
      {
        "text": "dommer Espen Bergh",
        "paragraph_id": "para_6"
      },
      {
        "text": "dommer Cecilie Østensen Berglund",
        "paragraph_id": "para_7"
      },
      {
        "text": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_8"
      },
      {
        "text": "Anke over Gulating lagmannsretts dom 20. april 2020",
        "paragraph_id": "para_9"
      },
      {
        "text": "Staten v/Skatteetaten (advokat Simen Skjold Søgaard – til prøve)",
        "paragraph_id": "para_10"
      },
      {
        "text": "mot",
        "paragraph_id": "para_11"
      },
      {
        "text": "VS Stein AS (advokat Ivan Skjæveland)",
        "paragraph_id": "para_12"
      },
      {
        "text": "2",
        "paragraph_id": "para_13"
      },
      {
        "text": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_14"
      },
      {
        "text": "S T E M M E G I V N I N G",
        "paragraph_id": "para_15"
      },
      {
        "text": "(1) Dommer Østensen Berglund:",
        "paragraph_id": "para_16"
      },
      {
        "text": "Sakens spørsmål og bakgrunn",
        "paragraph_id": "para_17"
      },
      {
        "text": "(2) Saken gjelder gyldigheten av vedtak etter merverdiavgiftsloven kapittel 9 om justering og",
        "paragraph_id": "para_18"
      },
      {
        "text": "tilbakeføring av inngående merverdiavgift.",
        "paragraph_id": "para_19"
      },
      {
        "text": "(3) Ankemotparten, VS Stein AS, driver blant annet steinbrudd i Sandnes. Selskapet er",
        "paragraph_id": "para_20"
      },
      {
        "text": "merverdiavgiftspliktig, og det er registrert i merverdiavgiftsmanntallet. Da selskapet ønsket",
        "paragraph_id": "para_21"
      },
      {
        "text": "å utvide steinbruddet, satte Rogaland fylkeskommune som krav at selskapet sørget for en",
        "paragraph_id": "para_22"
      },
      {
        "text": "oppgradering av infrastrukturen knyttet til fylkesveien i det aktuelle området. Dette ble",
        "paragraph_id": "para_23"
      },
      {
        "text": "gjort ved at det i reguleringsplanen ble fastsatt såkalte rekkefølgekrav.",
        "paragraph_id": "para_24"
      },
      {
        "text": "(4) I mars 2014 ble det inngått en utbyggingsavtale mellom VS Stein og Statens vegvesen,",
        "paragraph_id": "para_25"
      },
      {
        "text": "som administrerer fylkesveiene på vegne av Rogaland fylkeskommune. Etter avtalen skulle",
        "paragraph_id": "para_26"
      },
      {
        "text": "VS Stein bære kostnadene ved oppgradering av blant annet veikryss, gang- og sykkelstier.",
        "paragraph_id": "para_27"
      },
      {
        "text": "Arbeidene skulle dels utføres på kommunal grunn, dels på tredjemannsgrunn hvor",
        "paragraph_id": "para_28"
      },
      {
        "text": "VS Stein skulle bære kostnadene ved erverv av grunnen. Byggetiltakene skulle overføres",
        "paragraph_id": "para_29"
      },
      {
        "text": "vederlagsfritt til fylkeskommunen og ble overtatt av Statens vegvesen ved signert",
        "paragraph_id": "para_30"
      },
      {
        "text": "overtakelsesprotokoll 25. juni 2015. I overtakelsesprotokollen ble det påpekt at enkelte",
        "paragraph_id": "para_31"
      },
      {
        "text": "mindre arbeider ikke var utført. Disse ble kort tid etter overtakelsen utført for VS Steins",
        "paragraph_id": "para_32"
      },
      {
        "text": "regning.",
        "paragraph_id": "para_33"
      },
      {
        "text": "(5) I forbindelse med arbeidene kostnadsførte VS Stein om lag 26 millioner kroner, hvorav",
        "paragraph_id": "para_34"
      },
      {
        "text": "6,5 millioner kroner utgjorde merverdiavgift. Selskapet førte løpende inngående",
        "paragraph_id": "para_35"
      },
      {
        "text": "merverdiavgift til fradrag i terminene der kostnadene var pådratt. Om lag én million kroner",
        "paragraph_id": "para_36"
      },
      {
        "text": "av den inngående merverdiavgiften knytter seg til arbeider som ble utført etter at tiltaket",
        "paragraph_id": "para_37"
      },
      {
        "text": "var overtatt av Statens vegvesen. Siste fradragsføring skjedde i mai/juni 2016.",
        "paragraph_id": "para_38"
      },
      {
        "text": "(6) Den 29. november 2016 inngikk VS Stein og Rogaland fylkeskommune en såkalt",
        "paragraph_id": "para_39"
      },
      {
        "text": "justeringsavtale, jf. merverdiavgiftsloven § 9-3 om overføring av retten og plikten til å",
        "paragraph_id": "para_40"
      },
      {
        "text": "justere inngående merverdiavgift.",
        "paragraph_id": "para_41"
      },
      {
        "text": "(7) Skatt Vest traff 22. oktober 2018 vedtak om endring av tidligere fradragsført inngående",
        "paragraph_id": "para_42"
      },
      {
        "text": "merverdiavgift for perioden 3. termin 2015 til 6. termin 2015 og 3. termin 2016. I vedtaket",
        "paragraph_id": "para_43"
      },
      {
        "text": "ble VS Stein pålagt å justere – tilbakeføre – fradragsført inngående merverdiavgift knyttet",
        "paragraph_id": "para_44"
      },
      {
        "text": "til byggingen av infrastrukturen. Det ble etterberegnet inngående merverdiavgift med",
        "paragraph_id": "para_45"
      },
      {
        "text": "6 597 978 kroner, med tillegg av renter med 331 745 kroner.",
        "paragraph_id": "para_46"
      },
      {
        "text": "(8) VS Stein brakte saken inn for Stavanger tingrett, som 9. august 2019 avsa dom med slik",
        "paragraph_id": "para_47"
      },
      {
        "text": "domsslutning:",
        "paragraph_id": "para_48"
      },
      {
        "text": "«1. Staten v/Skatteetaten frifinnes.",
        "paragraph_id": "para_49"
      },
      {
        "text": "2. VS Stein AS betaler innen to uker fra dommens forkynnelse",
        "paragraph_id": "para_50"
      },
      {
        "text": "63 314 –sekstitretusentrehundreogfjorten – kroner til staten v/Skatteetaten",
        "paragraph_id": "para_51"
      },
      {
        "text": "som erstatning for sakskostnader.»",
        "paragraph_id": "para_52"
      },
      {
        "text": "3",
        "paragraph_id": "para_53"
      },
      {
        "text": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_54"
      },
      {
        "text": "(9) Tingretten kom til at det forelå en overdragelse som utløste justeringsplikt for alle",
        "paragraph_id": "para_55"
      },
      {
        "text": "arbeidene, og at det ikke forelå en rettidig justeringsavtale som innebar at justering kunne",
        "paragraph_id": "para_56"
      },
      {
        "text": "unnlates.",
        "paragraph_id": "para_57"
      },
      {
        "text": "(10) VS Stein anket dommen til Gulating lagmannsrett, som 20. april 2020 avsa dom med slik",
        "paragraph_id": "para_58"
      },
      {
        "text": "domsslutning:",
        "paragraph_id": "para_59"
      },
      {
        "text": "«1. Skattekontorets vedtak av 22. oktober 2018 kjennes ugyldig.",
        "paragraph_id": "para_60"
      },
      {
        "text": "2. Innen 2 – to – uker fra dommens forkynnelse betaler staten v/Skatt vest til",
        "paragraph_id": "para_61"
      },
      {
        "text": "VS Stein AS sakskostnader med kroner 304.000 – trehundreogfiretusen –",
        "paragraph_id": "para_62"
      },
      {
        "text": "inkl mva for lagmannsretten, og kroner 300.000 – trehundretusen – inkl mva",
        "paragraph_id": "para_63"
      },
      {
        "text": "for tingretten. I tillegg kommer rettsgebyr for begge instanser.»",
        "paragraph_id": "para_64"
      },
      {
        "text": "(11) Også lagmannsretten la til grunn at det forelå en overdragelse som utløste justeringsplikt,",
        "paragraph_id": "para_65"
      },
      {
        "text": "men kom til at justeringsavtalen innebar at justering kunne unnlates.",
        "paragraph_id": "para_66"
      },
      {
        "text": "(12) Staten ved Skatteetaten har anket dommen til Høyesterett. Anken gjelder rettsanvendelsen,",
        "paragraph_id": "para_67"
      },
      {
        "text": "bevisbedømmelsen og saksbehandlingen. Den sistnevnte ankegrunnen knyttet seg til en",
        "paragraph_id": "para_68"
      },
      {
        "text": "eventuell opphevelse av lagmannsrettens dom i Høyesteretts ankeutvalg. Etter at anken",
        "paragraph_id": "para_69"
      },
      {
        "text": "4. august 2020 ble henvist til behandling i Høyesterett, har staten i prosesskriv",
        "paragraph_id": "para_70"
      },
      {
        "text": "22. september 2020 opplyst at saksbehandlingsanken frafalles.",
        "paragraph_id": "para_71"
      },
      {
        "text": "Partenes syn på saken",
        "paragraph_id": "para_72"
      },
      {
        "text": "(13) Den ankende part – staten ved Skatteetaten – har i hovedsak anført:",
        "paragraph_id": "para_73"
      },
      {
        "text": "(14) I forbindelse med byggingen påløp det inngående merverdiavgift som VS Stein løpende",
        "paragraph_id": "para_74"
      },
      {
        "text": "fradragsførte, fordi arbeidene på det tidspunktet hadde tilknytning til virksomheten. Denne",
        "paragraph_id": "para_75"
      },
      {
        "text": "tilknytningen ble brutt da kapitalvaren – byggetiltakene – ble overdratt til",
        "paragraph_id": "para_76"
      },
      {
        "text": "fylkeskommunen. Det oppsto da justeringsplikt for VS Stein etter merverdiavgiftsloven",
        "paragraph_id": "para_77"
      },
      {
        "text": "kapittel 9. Plikten ble utløst ved overdragelsen, og det er uten betydning hvem som eide",
        "paragraph_id": "para_78"
      },
      {
        "text": "grunnen som arbeidene ble utført på. Dette følger av lovens ordlyd, forarbeidene og",
        "paragraph_id": "para_79"
      },
      {
        "text": "forvaltningspraksis. Også rettspraksis bygger på en slik forutsetning. Partene synes videre",
        "paragraph_id": "para_80"
      },
      {
        "text": "å ha lagt dette til grunn i utbyggingsavtalen og i justeringsavtalen.",
        "paragraph_id": "para_81"
      },
      {
        "text": "(15) Arbeidene som ble utført etter at det var holdt overtakelsesforretning, er også underlagt",
        "paragraph_id": "para_82"
      },
      {
        "text": "justeringsplikt. Disse knytter seg til en opprinnelig mangelfull levering og må anses for å",
        "paragraph_id": "para_83"
      },
      {
        "text": "være en del av byggetiltaket.",
        "paragraph_id": "para_84"
      },
      {
        "text": "(16) Den foreliggende justeringsavtalen er inngått for sent til å ha rettsvirkning. Etter",
        "paragraph_id": "para_85"
      },
      {
        "text": "merverdiavgiftsloven § 9-2 medfører overdragelsen av en kapitalvare en plikt til å foreta en",
        "paragraph_id": "para_86"
      },
      {
        "text": "samlet justering, som skal innberettes innenfor leveringsfristen for den terminen der",
        "paragraph_id": "para_87"
      },
      {
        "text": "overdragelsen er gjennomført. Dette kan bare unnlates dersom mottakeren innen fristen for",
        "paragraph_id": "para_88"
      },
      {
        "text": "justeringsplikten skriftlig samtykker til å overta denne, jf. merverdiavgiftsloven § 9-3.",
        "paragraph_id": "para_89"
      },
      {
        "text": "Løsningen følger av ordlyden i lov og forskrift, og støttes av formålet med reglene,",
        "paragraph_id": "para_90"
      },
      {
        "text": "langvarig forvaltningspraksis og reelle hensyn.",
        "paragraph_id": "para_91"
      },
      {
        "text": "4",
        "paragraph_id": "para_92"
      },
      {
        "text": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_93"
      },
      {
        "text": "(17) Staten ved Skatteetaten har lagt ned slik påstand:",
        "paragraph_id": "para_94"
      },
      {
        "text": "«1. Staten v/Skatteetaten frifinnes.",
        "paragraph_id": "para_95"
      },
      {
        "text": "2. Staten v/Skatteetaten tilkjennes sakskostnader for alle instanser.»",
        "paragraph_id": "para_96"
      },
      {
        "text": "(18) Ankemotparten – VS Stein AS – har i hovedsak anført:",
        "paragraph_id": "para_97"
      },
      {
        "text": "(19) Det foreligger ingen justeringshendelse, og betingelsene for justeringsplikt er dermed ikke",
        "paragraph_id": "para_98"
      },
      {
        "text": "oppfylt. Lovens krav om overdragelse sikter til eiendomsoverdragelse i privatrettslig",
        "paragraph_id": "para_99"
      },
      {
        "text": "forstand. Byggetiltaket er i hovedsak utført på fylkeskommunal grunn, slik at",
        "paragraph_id": "para_100"
      },
      {
        "text": "fylkeskommunen ble direkte eier av oppgraderingsarbeidene. For disse arbeidene",
        "paragraph_id": "para_101"
      },
      {
        "text": "foreligger det derfor ingen overdragelse. En slik forståelse av ordlyden har støtte i lovens",
        "paragraph_id": "para_102"
      },
      {
        "text": "formål, i forarbeidene og er lagt til grunn i tilhørende forskrift. Spørsmålet er ikke avklart i",
        "paragraph_id": "para_103"
      },
      {
        "text": "rettspraksis, men forvaltningspraksis viser at det er et krav om eierskifte. Dette støttes også",
        "paragraph_id": "para_104"
      },
      {
        "text": "av privatrettslige regler som lov om hendelege eigedomshøve og entrepriseretten.",
        "paragraph_id": "para_105"
      },
      {
        "text": "Overtakelsesforretningen var uten betydning for eiendomsretten til byggearbeidene, idet",
        "paragraph_id": "para_106"
      },
      {
        "text": "den var begrenset til å regulere overgangen av risikoen for byggearbeidene.",
        "paragraph_id": "para_107"
      },
      {
        "text": "(20) For det tilfellet at det skjedde en overdragelse ved overtakelsesforretningen, anføres det at",
        "paragraph_id": "para_108"
      },
      {
        "text": "en eventuell justeringsplikt ikke omfatter arbeidene som er utført senere. Vedtaket må",
        "paragraph_id": "para_109"
      },
      {
        "text": "derfor oppheves for så vidt gjelder justeringsplikt for etterarbeidene.",
        "paragraph_id": "para_110"
      },
      {
        "text": "(21) Under enhver omstendighet bortfalt justeringsplikten da det ble inngått en justeringsavtale,",
        "paragraph_id": "para_111"
      },
      {
        "text": "jf. merverdiavgiftsloven § 9-3. Det er ikke et krav om at justeringsavtalen må inngås innen",
        "paragraph_id": "para_112"
      },
      {
        "text": "en bestemt frist. Verken lovens ordlyd eller forarbeidene kan forstås slik. En kort, absolutt",
        "paragraph_id": "para_113"
      },
      {
        "text": "frist som skal håndheves strengt, må komme klart til uttrykk i lovteksten. Dette er også lagt",
        "paragraph_id": "para_114"
      },
      {
        "text": "til grunn av Finansdepartementet ved endring av merverdiavgiftsloven § 14-1 om utleie av",
        "paragraph_id": "para_115"
      },
      {
        "text": "fast eiendom. Videre ga tidligere merverdiavgiftslov § 18-3 adgang til å foreta endringer i",
        "paragraph_id": "para_116"
      },
      {
        "text": "innsendte oppgaver. Dette innebærer at det ikke er noe til hinder for at partene etter",
        "paragraph_id": "para_117"
      },
      {
        "text": "overdragelsen inngår en formell justeringsavtale, så lenge vilkårene for dette var og er",
        "paragraph_id": "para_118"
      },
      {
        "text": "oppfylt. Forvaltningspraksis på området er ikke entydig og bør uansett ikke tillegges særlig",
        "paragraph_id": "para_119"
      },
      {
        "text": "vekt.",
        "paragraph_id": "para_120"
      },
      {
        "text": "(22) VS Stein har lagt ned slik påstand:",
        "paragraph_id": "para_121"
      },
      {
        "text": "«1. Anken forkastes.",
        "paragraph_id": "para_122"
      },
      {
        "text": "2. VS Stein AS tilkjennes sakens omkostninger.»",
        "paragraph_id": "para_123"
      },
      {
        "text": "Mitt syn på saken",
        "paragraph_id": "para_124"
      },
      {
        "text": "Spørsmålene saken reiser",
        "paragraph_id": "para_125"
      },
      {
        "text": "(23) Saken reiser tre spørsmål knyttet til forståelsen av reglene om justering av inngående",
        "paragraph_id": "para_126"
      },
      {
        "text": "merverdiavgift der utførte byggetiltak overføres fra den som har bekostet arbeidene til den",
        "paragraph_id": "para_127"
      },
      {
        "text": "som eier grunnen som arbeidene er utført på. I det følgende ser jeg først på spørsmålet om",
        "paragraph_id": "para_128"
      },
      {
        "text": "det foreligger en overdragelse i merverdiavgiftslovens forstand, herunder hva denne i så",
        "paragraph_id": "para_129"
      },
      {
        "text": "fall omfatter, før jeg ser nærmere på tidspunktet for inngåelse av justeringsavtalen og",
        "paragraph_id": "para_130"
      },
      {
        "text": "5",
        "paragraph_id": "para_131"
      },
      {
        "text": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_132"
      },
      {
        "text": "betydningen av dette.",
        "paragraph_id": "para_133"
      },
      {
        "text": "Kort om merverdiavgiftslovens system",
        "paragraph_id": "para_134"
      },
      {
        "text": "(24) Etter merverdiavgiftsloven § 3-1 skal registrerte avgiftssubjekter beregne utgående",
        "paragraph_id": "para_135"
      },
      {
        "text": "merverdiavgift på egen omsetning av varer og tjenester, samtidig som de etter samme lov",
        "paragraph_id": "para_136"
      },
      {
        "text": "§ 8-1 gis fradrag for inngående merverdiavgift på varer og tjenester. Det skal leveres",
        "paragraph_id": "para_137"
      },
      {
        "text": "skattemelding for merverdiavgift for seks årlige avgiftsterminer,",
        "paragraph_id": "para_138"
      },
      {
        "text": "jf. skatteforvaltningsforskriften § 8-3-1. Leveringsfristene fremgår av forskriften",
        "paragraph_id": "para_139"
      },
      {
        "text": "§ 8-3-10 første ledd, og beløpene forfaller til betaling samme dag som leveringsfristen,",
        "paragraph_id": "para_140"
      },
      {
        "text": "jf. skattebetalingsloven § 10-30 første ledd.",
        "paragraph_id": "para_141"
      },
      {
        "text": "(25) Fradrag for inngående merverdiavgift forutsetter at varen eller tjenesten som anskaffes har",
        "paragraph_id": "para_142"
      },
      {
        "text": "tilknytning til avgiftspliktig virksomhet, jf. merverdiavgiftsloven § 8-1. Ettersom",
        "paragraph_id": "para_143"
      },
      {
        "text": "tilknytningen på anskaffelsestidspunktet kan endre seg, er det i merverdiavgiftsloven",
        "paragraph_id": "para_144"
      },
      {
        "text": "kapittel 9 gitt regler om justering ved såkalte «justeringshendelser». Reglene skal sikre at",
        "paragraph_id": "para_145"
      },
      {
        "text": "fradragsføringen gjenspeiler den reelle bruken av anskaffelsen i avgiftspliktig virksomhet",
        "paragraph_id": "para_146"
      },
      {
        "text": "over tid. Jeg kommer nærmere tilbake til dette.",
        "paragraph_id": "para_147"
      },
      {
        "text": "Har VS Stein foretatt en disposisjon som omfattes av plikten til å justere inngående",
        "paragraph_id": "para_148"
      },
      {
        "text": "merverdiavgift?",
        "paragraph_id": "para_149"
      },
      {
        "text": "(26) Reglene om justering av inngående merverdiavgift fremgår av merverdiavgiftsloven § 9-2.",
        "paragraph_id": "para_150"
      },
      {
        "text": "Av særlig interesse for denne saken er § 9-2 tredje ledd, hvor det heter:",
        "paragraph_id": "para_151"
      },
      {
        "text": "«Registrert avgiftssubjekt skal justere inngående merverdiavgift når kapitalvarer som",
        "paragraph_id": "para_152"
      },
      {
        "text": "nevnt i § 9-1 annet ledd bokstav b overdras.»",
        "paragraph_id": "para_153"
      },
      {
        "text": "(27) Etter bestemmelsen er justeringsplikten betinget av at det som er overdratt er å anse som en",
        "paragraph_id": "para_154"
      },
      {
        "text": "kapitalvare etter § 9-1 andre ledd bokstav b. Denne lyder:",
        "paragraph_id": "para_155"
      },
      {
        "text": "«Med kapitalvarer menes …",
        "paragraph_id": "para_156"
      },
      {
        "text": "b) fast eiendom som har vært gjenstand for ny-, på- eller ombygging der",
        "paragraph_id": "para_157"
      },
      {
        "text": "inngående merverdiavgift på kostnadene ved dette utgjør minst",
        "paragraph_id": "para_158"
      },
      {
        "text": "100.000 kroner.»",
        "paragraph_id": "para_159"
      },
      {
        "text": "(28) Ut fra rettspraksis er det ikke tvilsomt at lovens vilkår «kapitalvare» omfatter byggetiltak,",
        "paragraph_id": "para_160"
      },
      {
        "text": "også i form av infrastruktur som er pålagt av det offentlige og som skal tilfalle det",
        "paragraph_id": "para_161"
      },
      {
        "text": "offentlige etter ferdigstillelse, jf. blant annet HR-2017-2065-A (Avinor) avsnittene 28 og",
        "paragraph_id": "para_162"
      },
      {
        "text": "41 flg. Partene er enige om at infrastrukturtiltakene i saken her er å anse som kapitalvare.",
        "paragraph_id": "para_163"
      },
      {
        "text": "(29) Det er imidlertid uenighet om overføringen av infrastrukturtiltakene utløste justeringsplikt",
        "paragraph_id": "para_164"
      },
      {
        "text": "ettersom store deler av arbeidene ble utført på fylkeskommunens grunn. VS Stein har",
        "paragraph_id": "para_165"
      },
      {
        "text": "anført at fylkeskommunen løpende ble eier av kapitalvaren etter hvert som arbeidene ble",
        "paragraph_id": "para_166"
      },
      {
        "text": "tilført grunnen, og at det derfor ikke har skjedd noen overdragelse etter",
        "paragraph_id": "para_167"
      },
      {
        "text": "merverdiavgiftsloven § 9-2 tredje ledd.",
        "paragraph_id": "para_168"
      },
      {
        "text": "(30) Ved vurderingen av om det er foretatt en overdragelse, danner de privatrettslige reglene et",
        "paragraph_id": "para_169"
      },
      {
        "text": "naturlig utgangspunkt. Bestemmelsene i skatte- og avgiftsretten bygger i en rekke",
        "paragraph_id": "para_170"
      },
      {
        "text": "6",
        "paragraph_id": "para_171"
      },
      {
        "text": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_172"
      },
      {
        "text": "sammenhenger på dette. Regelsettene er likevel ikke alltid sammenfallende, jf. blant annet",
        "paragraph_id": "para_173"
      },
      {
        "text": "Rt-2002-747 (Ptarmigan Trust) på side 756 hvor Høyesterett uttalte at man ved anvendelse",
        "paragraph_id": "para_174"
      },
      {
        "text": "av skattereglene «kunne stille seg noe friere i forhold til det tradisjonelle privatrettslige",
        "paragraph_id": "para_175"
      },
      {
        "text": "eierbegrep». For så vidt gjelder lov om hendelege eigedomshøve § 8, som VS Stein har",
        "paragraph_id": "para_176"
      },
      {
        "text": "påberopt seg, viser jeg til at denne loven er deklaratorisk, jf. lovens § 1. Det finnes mange",
        "paragraph_id": "para_177"
      },
      {
        "text": "eksempler på byggetiltak hvor grunneieren ikke får rett til byggearbeidene. Loven gir",
        "paragraph_id": "para_178"
      },
      {
        "text": "derfor ikke grunnlag for å trekke den slutning at fylkeskommunen med virkning for",
        "paragraph_id": "para_179"
      },
      {
        "text": "avgiftsspørsmålet suksessivt fikk eiendomsretten til byggetiltaket. Partene er videre enige",
        "paragraph_id": "para_180"
      },
      {
        "text": "om at det ikke forelå en entrepriseavtale, og jeg kan heller ikke se at entrepriseretten gir",
        "paragraph_id": "para_181"
      },
      {
        "text": "særlig veiledning for det avgiftsrettslige spørsmålet. Jeg peker her på at det foreligger ulike",
        "paragraph_id": "para_182"
      },
      {
        "text": "rettskilder som direkte omhandler justeringsreglene, og retten må da bygge på disse.",
        "paragraph_id": "para_183"
      },
      {
        "text": "(31) Ved vurderingen av om det er skjedd en overdragelse i merverdiavgiftsloven § 9-2 tredje",
        "paragraph_id": "para_184"
      },
      {
        "text": "ledds forstand, er det av interesse å se hen til den historiske bakgrunnen for dagens",
        "paragraph_id": "para_185"
      },
      {
        "text": "justeringsregler.",
        "paragraph_id": "para_186"
      },
      {
        "text": "(32) De nærmere grensene for fradragsrettens omfang er utviklet i rettspraksis, jf. blant annet",
        "paragraph_id": "para_187"
      },
      {
        "text": "Rt-1985-93 (Sira-Kvina) og Rt-2001-1497 (Norwegian Contractors). I den siste dommen",
        "paragraph_id": "para_188"
      },
      {
        "text": "ble det på side 1502 stilt som kriterium for fradrag at «oppofrelsen har en naturlig og nær",
        "paragraph_id": "para_189"
      },
      {
        "text": "tilknytning til virksomheten». Dersom vilkåret var oppfylt, var det uten betydning for",
        "paragraph_id": "para_190"
      },
      {
        "text": "fradragsretten om påkostningene hadde skjedd på andres eiendom, og om tiltaket i",
        "paragraph_id": "para_191"
      },
      {
        "text": "fremtiden skulle inngå i den avgiftspliktiges virksomhet. Dette er også lagt til grunn i en",
        "paragraph_id": "para_192"
      },
      {
        "text": "rekke senere avgjørelser fra Høyesterett.",
        "paragraph_id": "para_193"
      },
      {
        "text": "(33) Som følge av rettsutviklingen på området fant lovgiver det etter hvert hensiktsmessig å",
        "paragraph_id": "para_194"
      },
      {
        "text": "innføre justeringsregler som skulle gjenspeile fradragets omfang over tid og i størst mulig",
        "paragraph_id": "para_195"
      },
      {
        "text": "grad knytte dette til avgiftspliktige aktiviteter, jf. Ot.prp. nr. 59 (2006–2007) om endringer",
        "paragraph_id": "para_196"
      },
      {
        "text": "i merverdiavgiftsloven på side 38. Det fremgår av proposisjonen på samme side at",
        "paragraph_id": "para_197"
      },
      {
        "text": "innføringen av disse reglene hadde sammenheng med at det norske",
        "paragraph_id": "para_198"
      },
      {
        "text": "merverdiavgiftssystemet bygger på en umiddelbar fradragsføring for hele det",
        "paragraph_id": "para_199"
      },
      {
        "text": "fradragsberettigede beløpet. Ved større anskaffelser, som har lang brukstid og hvor",
        "paragraph_id": "para_200"
      },
      {
        "text": "tilknytningen til en avgiftspliktig virksomhet kan variere over tid, var det derfor",
        "paragraph_id": "para_201"
      },
      {
        "text": "hensiktsmessig å innføre justeringsregler som ville sikre avgiftsmessig kontinuitet,",
        "paragraph_id": "para_202"
      },
      {
        "text": "samtidig som uheldige tilpasninger kunne unngås.",
        "paragraph_id": "para_203"
      },
      {
        "text": "(34) Formålet med reglene – at fradragsføringen skulle gjenspeile kapitalvarens tilknytning til",
        "paragraph_id": "para_204"
      },
      {
        "text": "avgiftspliktig virksomhet i justeringsperioden – tilsier at det ikke kan stilles krav om at",
        "paragraph_id": "para_205"
      },
      {
        "text": "eiendomsretten til grunnen må overføres sammen med kapitalvaren. Et slikt krav ville gi en",
        "paragraph_id": "para_206"
      },
      {
        "text": "avgiftsmessig ubalanse. Man ville da ha innrømmet fradrag for inngående avgift uavhengig",
        "paragraph_id": "para_207"
      },
      {
        "text": "av eiendomsretten til det aktuelle objektet, samtidig som justeringsplikten utelukkende",
        "paragraph_id": "para_208"
      },
      {
        "text": "kom til anvendelse ved inngående avgift som knytter seg til egen eiendom. Slik jeg forstår",
        "paragraph_id": "para_209"
      },
      {
        "text": "lovforarbeidene, har ikke dette vært lovgivers mening.",
        "paragraph_id": "para_210"
      },
      {
        "text": "(35) Ordlyden i merverdiavgiftsloven § 9-2 tredje ledd, jf. § 9-1 andre ledd bokstav b må ses i",
        "paragraph_id": "para_211"
      },
      {
        "text": "lys av hensynene som begrunner regelen. I dette tilfellet tilsier også en naturlig språklig",
        "paragraph_id": "para_212"
      },
      {
        "text": "forståelse av ordlyden i bestemmelsene at objektet for overdragelse som utløser",
        "paragraph_id": "para_213"
      },
      {
        "text": "justeringsplikt er selve kapitalvaren. Når det er slått fast i rettspraksis at kapitalvarer",
        "paragraph_id": "para_214"
      },
      {
        "text": "omfatter kostnader ved bygging, får det som konsekvens at overdragelsen av",
        "paragraph_id": "para_215"
      },
      {
        "text": "infrastrukturen i denne saken medfører justeringsplikt. En slik forståelse harmonerer også",
        "paragraph_id": "para_216"
      },
      {
        "text": "7",
        "paragraph_id": "para_217"
      },
      {
        "text": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_218"
      },
      {
        "text": "med at omsetning av fast eiendom, med eller uten bebyggelse, som utgangspunkt faller",
        "paragraph_id": "para_219"
      },
      {
        "text": "utenfor reglene om avgiftsplikt, jf. merverdiavgiftsloven § 3-11.",
        "paragraph_id": "para_220"
      },
      {
        "text": "(36) VS Stein har vist til at den nærmere justeringen ved overføring av justeringsplikten etter",
        "paragraph_id": "para_221"
      },
      {
        "text": "§ 9-3 andre ledd skal skje med utgangspunkt i eiertid, og at denne ordlyden må forstås slik",
        "paragraph_id": "para_222"
      },
      {
        "text": "at det gjelder et krav om at selve grunneiendommen må overdras for at det skal foreligge",
        "paragraph_id": "para_223"
      },
      {
        "text": "justeringsplikt. Etter mitt syn kan ikke bestemmelsen leses slik, og jeg viser her til",
        "paragraph_id": "para_224"
      },
      {
        "text": "drøftelsen over.",
        "paragraph_id": "para_225"
      },
      {
        "text": "(37) Selskapet har også anført at Skattedirektoratet i en bindende forhåndsuttalelse, BFU 02/09,",
        "paragraph_id": "para_226"
      },
      {
        "text": "knyttet til den tilsvarende bestemmelsen i tidligere merverdiavgiftslov § 26 d tredje ledd,",
        "paragraph_id": "para_227"
      },
      {
        "text": "har gitt uttrykk for at eiendomsretten til grunnen må overføres for at det skal foreligge en",
        "paragraph_id": "para_228"
      },
      {
        "text": "overdragelse. I BFU 31/09 er det imidlertid redegjort nærmere for hvordan den tidligere",
        "paragraph_id": "para_229"
      },
      {
        "text": "uttalelsen skal forstås. Her heter det på side 6:",
        "paragraph_id": "para_230"
      },
      {
        "text": "«Under henvisning til det avsnittet i BFU 02/09 som er referert ovenfor, er det fra",
        "paragraph_id": "para_231"
      },
      {
        "text": "innsenders side hevdet subsidiært at det ikke vil utløse noen justeringsforpliktelse",
        "paragraph_id": "para_232"
      },
      {
        "text": "dersom eiendomsretten til grunnen overføres til det offentlige før byggearbeidene",
        "paragraph_id": "para_233"
      },
      {
        "text": "igangsettes. Etter vårt syn er dette basert på en feil forståelse av avsnittet. Som det",
        "paragraph_id": "para_234"
      },
      {
        "text": "fremgår var det i denne saken et spørsmål om hvem som var (del)eier av byggetiltaket,",
        "paragraph_id": "para_235"
      },
      {
        "text": "og ikke om eiendomsrett til den grunnen byggetiltaket ligger på er en nødvendig",
        "paragraph_id": "para_236"
      },
      {
        "text": "forutsetning for at det skal oppstå en justeringsforpliktelse. En forståelse som legges",
        "paragraph_id": "para_237"
      },
      {
        "text": "til grunn av innsender ville også innebære at overdragelse av en kapitalvare på festet",
        "paragraph_id": "para_238"
      },
      {
        "text": "tomt ikke ville være omfattet av justeringsreglene. For direktoratet fremstår det som",
        "paragraph_id": "para_239"
      },
      {
        "text": "sikker rett at en slik innskrenkning ikke kan innfortolkes i dette regelverket.",
        "paragraph_id": "para_240"
      },
      {
        "text": "Skattedirektoratet mener derfor at dette er en justeringshendelse som er omfattet av",
        "paragraph_id": "para_241"
      },
      {
        "text": "regelen i mval. § 26 d tredje ledd, og at dette gjelder uansett om eiendomsrett til",
        "paragraph_id": "para_242"
      },
      {
        "text": "grunnen overdras før eller etter byggetiltaket igangsettes.»",
        "paragraph_id": "para_243"
      },
      {
        "text": "(38) Etter mitt syn fremgår det klart av den siste uttalelsen at Skattedirektoratet har ment at",
        "paragraph_id": "para_244"
      },
      {
        "text": "justeringsplikten ikke forutsetter at eiendomsretten til grunnen overdras sammen med",
        "paragraph_id": "para_245"
      },
      {
        "text": "arbeidene.",
        "paragraph_id": "para_246"
      },
      {
        "text": "(39) Også Finansdepartementets tolkingsuttalelse 16. november 2007 trekker i samme retning.",
        "paragraph_id": "para_247"
      },
      {
        "text": "I denne fremgår det på side 4 at en leietakers byggetiltak kan anses som en kapitalvare på",
        "paragraph_id": "para_248"
      },
      {
        "text": "leietakers hånd. Uten at det har hatt avgjørende betydning for konklusjonen, nevner jeg",
        "paragraph_id": "para_249"
      },
      {
        "text": "også at det i Merverdiavgiftshåndboken gjennom lang tid er lagt til grunn at det er uten",
        "paragraph_id": "para_250"
      },
      {
        "text": "betydning hvem som eier grunnen når arbeidene utføres.",
        "paragraph_id": "para_251"
      },
      {
        "text": "(40) Jeg er på denne bakgrunn kommet til at når en kapitalvare i form av et infrastrukturtiltak",
        "paragraph_id": "para_252"
      },
      {
        "text": "pålagt av det offentlige er gjenstand for overdragelse, er det uten betydning for",
        "paragraph_id": "para_253"
      },
      {
        "text": "justeringsplikten om tiltaket er utført på overdragerens eller mottakerens grunn. Det",
        "paragraph_id": "para_254"
      },
      {
        "text": "foreligger derfor i denne saken en overdragelse etter merverdiavgiftsloven § 9-2 som",
        "paragraph_id": "para_255"
      },
      {
        "text": "utløser justeringsplikt.",
        "paragraph_id": "para_256"
      },
      {
        "text": "Når ble overdragelse etter merverdiavgiftsloven § 9-2 tredje ledd gjennomført?",
        "paragraph_id": "para_257"
      },
      {
        "text": "(41) I saken her ble det inngått en avtale mellom VS Stein og fylkeskommunen 5. mars 2014,",
        "paragraph_id": "para_258"
      },
      {
        "text": "og overtakelsesforretning ble avholdt 25. juni 2015. Det fremgår av",
        "paragraph_id": "para_259"
      },
      {
        "text": "8",
        "paragraph_id": "para_260"
      },
      {
        "text": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_261"
      },
      {
        "text": "overtakelsesprotokollen at det gjensto visse arbeider, samt at enkelte arbeider skulle rettes.",
        "paragraph_id": "para_262"
      },
      {
        "text": "Overtakelse av byggetiltakene ble likevel gjennomført. Etter mitt syn skjedde det da en",
        "paragraph_id": "para_263"
      },
      {
        "text": "overdragelse i merverdiavgiftslovens forstand, jf. merverdiavgiftsloven § 9-2 tredje ledd.",
        "paragraph_id": "para_264"
      },
      {
        "text": "Det samme synes for øvrig å være lagt til grunn av VS Stein og Rogaland fylkeskommune",
        "paragraph_id": "para_265"
      },
      {
        "text": "i den senere justeringsavtalen, hvor 25. juni 2015 er angitt som overdragelsesdato.",
        "paragraph_id": "para_266"
      },
      {
        "text": "Justeringsplikt for etterarbeidene?",
        "paragraph_id": "para_267"
      },
      {
        "text": "(42) Jeg går så over til å se på om justeringsplikten også omfatter inngående merverdiavgift",
        "paragraph_id": "para_268"
      },
      {
        "text": "som er fradragsført i forbindelse med de arbeidene som ble utført etter overdragelsen",
        "paragraph_id": "para_269"
      },
      {
        "text": "25. juni 2015.",
        "paragraph_id": "para_270"
      },
      {
        "text": "(43) Slik jeg ser det, er det ikke tvilsomt at også disse arbeidene er omfattet av",
        "paragraph_id": "para_271"
      },
      {
        "text": "justeringsplikten. Arbeidene er en del av den kontraktsrettslige forpliktelsen som VS Stein",
        "paragraph_id": "para_272"
      },
      {
        "text": "hadde påtatt seg gjennom utbyggingsavtalen, og som skulle vært overlevert i juni 2015.",
        "paragraph_id": "para_273"
      },
      {
        "text": "Det er dermed en slik sammenheng mellom utbyggingsavtalen og etterarbeidene at disse",
        "paragraph_id": "para_274"
      },
      {
        "text": "må anses for å være en del av byggetiltaket som det er justeringsplikt for.",
        "paragraph_id": "para_275"
      },
      {
        "text": "(44) Lovens formål om at fradragsføringen i størst mulig grad skal gjenspeile en kapitalvares",
        "paragraph_id": "para_276"
      },
      {
        "text": "tilknytning til avgiftspliktig virksomhet i løpet av justeringsperioden, støtter dette,",
        "paragraph_id": "para_277"
      },
      {
        "text": "jf. Ot.prp. nr. 59 (2006–2007) side 52. VS Stein har fått fradrag for inngående avgift på",
        "paragraph_id": "para_278"
      },
      {
        "text": "denne delen av leveransen, og når kapitalvaren ikke lenger inngår i selskapets",
        "paragraph_id": "para_279"
      },
      {
        "text": "avgiftspliktige virksomhet, inntrer justeringsplikten. Også merverdiavgiftsloven § 9-5",
        "paragraph_id": "para_280"
      },
      {
        "text": "fjerde ledd om delvis justeringsplikt taler for en slik løsning.",
        "paragraph_id": "para_281"
      },
      {
        "text": "(45) VS Stein har vist til reglene om samlet justering i eiertid for påløpt merverdiavgift og",
        "paragraph_id": "para_282"
      },
      {
        "text": "anført at når fremtidige kostnader ikke kan tas inn i justeringsavtalen, kan det heller ikke",
        "paragraph_id": "para_283"
      },
      {
        "text": "angis et beløp i avtalen slik det er krav om etter merverdiavgiftsforskriften",
        "paragraph_id": "para_284"
      },
      {
        "text": "§ 9-3-3 bokstav e. Forskriftsbestemmelsen gir imidlertid anvisning på retting der det skjer",
        "paragraph_id": "para_285"
      },
      {
        "text": "endringer etter inngåelse av justeringsavtalen som påvirker mottakerens justeringsplikt. De",
        "paragraph_id": "para_286"
      },
      {
        "text": "forhold VS Stein peker på, kan derfor ikke lede til et annet resultat.",
        "paragraph_id": "para_287"
      },
      {
        "text": "(46) Jeg nevner videre at Skattedirektoratet i en uttalelse 17. februar 2009 side 1, la til grunn at",
        "paragraph_id": "para_288"
      },
      {
        "text": "gjenstående arbeider som var utført etter at brukstillatelse var gitt, skulle regnes som del av",
        "paragraph_id": "para_289"
      },
      {
        "text": "det samme byggetiltaket.",
        "paragraph_id": "para_290"
      },
      {
        "text": "(47) På denne bakgrunn er jeg kommet til at det forelå justeringsplikt også for etterarbeidene.",
        "paragraph_id": "para_291"
      },
      {
        "text": "Unntak fra justeringsplikten som følge av inngått justeringsavtale?",
        "paragraph_id": "para_292"
      },
      {
        "text": "(48) Det siste spørsmålet i saken er om det er grunnlag for å gjøre unntak fra justeringsplikten",
        "paragraph_id": "para_293"
      },
      {
        "text": "som følge av at det er inngått en justeringsavtale mellom VS Stein og Rogaland",
        "paragraph_id": "para_294"
      },
      {
        "text": "fylkeskommune, eller om avtalen ble inngått for sent til å ha rettsvirkninger.",
        "paragraph_id": "para_295"
      },
      {
        "text": "(49) Etter merverdiavgiftsloven § 9-2 tredje ledd skal inngående merverdiavgift justeres når en",
        "paragraph_id": "para_296"
      },
      {
        "text": "kapitalvare som nevnt i § 9-1 annet ledd bokstav b overdras. Justeringen skal skje i",
        "paragraph_id": "para_297"
      },
      {
        "text": "omsetningsoppgaven for terminen hvor overdragelsen finner sted, noe som klart fremgår",
        "paragraph_id": "para_298"
      },
      {
        "text": "av merverdiavgiftsforskriften § 9-5-1 andre ledd. Tidspunktet har sammenheng med at",
        "paragraph_id": "para_299"
      },
      {
        "text": "9",
        "paragraph_id": "para_300"
      },
      {
        "text": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_301"
      },
      {
        "text": "kapitalvaren ved overdragelsen mister sin tilknytning til overdragerens avgiftspliktige",
        "paragraph_id": "para_302"
      },
      {
        "text": "virksomhet slik at den latente plikten til å tilbakeføre fradraget utløses. En unnlatelse av å",
        "paragraph_id": "para_303"
      },
      {
        "text": "gjennomføre justeringen på dette tidspunktet, vil være et brudd på en offentligrettslig",
        "paragraph_id": "para_304"
      },
      {
        "text": "handleplikt, som kan utløse avgiftsrettslige sanksjoner.",
        "paragraph_id": "para_305"
      },
      {
        "text": "(50) I merverdiavgiftsloven § 9-3 første ledd er det imidlertid gjort et unntak fra",
        "paragraph_id": "para_306"
      },
      {
        "text": "justeringsplikten dersom denne overføres til et annet avgiftspliktig subjekt. Justeringen",
        "paragraph_id": "para_307"
      },
      {
        "text": "etter merverdiavgiftsloven § 9-2 kan i et slikt tilfelle unnlates i det omfang forpliktelsen",
        "paragraph_id": "para_308"
      },
      {
        "text": "overtas. Begrunnelsen for dette er å legge til rette for avgiftsmessig kontinuitet der",
        "paragraph_id": "para_309"
      },
      {
        "text": "mottakeren skal bruke kapitalvaren i sin avgiftspliktige virksomhet. Bruken av unntaket",
        "paragraph_id": "para_310"
      },
      {
        "text": "forutsetter en aktiv handling fra overdrageren og mottakeren gjennom inngåelse av en",
        "paragraph_id": "para_311"
      },
      {
        "text": "detaljert skriftlig avtale. Jeg nevner her at selv om en fylkeskommune ikke har fradragsrett",
        "paragraph_id": "para_312"
      },
      {
        "text": "for merverdiavgift, kan avgiftsposisjonen likevel overføres, jf. merverdiavgiftsforskriften",
        "paragraph_id": "para_313"
      },
      {
        "text": "§ 9-3-2 fjerde ledd og merverdiavgiftskompensasjonsloven.",
        "paragraph_id": "para_314"
      },
      {
        "text": "(51) Det fremgår ikke direkte av merverdiavgiftsloven § 9-3 når en eventuell justeringsavtale",
        "paragraph_id": "para_315"
      },
      {
        "text": "må foreligge, men i medhold av bestemmelsens tredje ledd er det gitt nærmere regler i",
        "paragraph_id": "para_316"
      },
      {
        "text": "forskrift. Av merverdiavgiftsforskriften § 9-5-1 andre ledd fremgår det at «[s]amlet",
        "paragraph_id": "para_317"
      },
      {
        "text": "justering skal innberettes i omsetningsoppgaven for terminen overdragelsen eller opphøret",
        "paragraph_id": "para_318"
      },
      {
        "text": "skjer».",
        "paragraph_id": "para_319"
      },
      {
        "text": "(52) Slik jeg ser det, tilsier ordlyden i forskriften at en eventuell justeringsavtale må være",
        "paragraph_id": "para_320"
      },
      {
        "text": "inngått ved innberetningsfristens utløp. Jeg finner støtte for dette i Finansdepartementets",
        "paragraph_id": "para_321"
      },
      {
        "text": "tolkingsuttalelse 19. desember 2007, som ble gitt i forbindelse med vedtakelsen av",
        "paragraph_id": "para_322"
      },
      {
        "text": "forskriften. Uttalelsen er langt på vei oppfattet som et forarbeid til forskriften,",
        "paragraph_id": "para_323"
      },
      {
        "text": "jf. HR-2020-1732-A (Trysil Fageråsen Eiendom) avsnitt 60. Det følger av uttalelsen at",
        "paragraph_id": "para_324"
      },
      {
        "text": "dersom det ikke inngås en justeringsavtale, kan justeringsplikten ikke overføres. Dette",
        "paragraph_id": "para_325"
      },
      {
        "text": "tilsier at avtalen må inngås før justeringsforpliktelsen forfaller.",
        "paragraph_id": "para_326"
      },
      {
        "text": "(53) Etter mitt syn taler også reelle hensyn for en slik løsning. Jeg viser til at det er et typisk",
        "paragraph_id": "para_327"
      },
      {
        "text": "trekk ved avgiftsretten at rettigheter og plikter gjøres opp løpende i den enkelte termin, noe",
        "paragraph_id": "para_328"
      },
      {
        "text": "som bidrar til effektiv kontroll og håndhevelse av regelverket. Dette er særlig viktig ved",
        "paragraph_id": "para_329"
      },
      {
        "text": "masseforvaltning. Jeg nevner i denne sammenheng at det kan skje flere overdragelser i",
        "paragraph_id": "para_330"
      },
      {
        "text": "løpet av en justeringsperiode. Løsningen fremstår ikke som urimelig overfor partene når",
        "paragraph_id": "para_331"
      },
      {
        "text": "det gjelder tid til å inngå en slik avtale. Etter skatteforvaltningsforskriften § 8-3-10 er",
        "paragraph_id": "para_332"
      },
      {
        "text": "fristen for justeringsplikt normalt minst én måned og ti dager etter utløpet av den aktuelle",
        "paragraph_id": "para_333"
      },
      {
        "text": "terminen. Jeg tilføyer at reglene om justeringsrett i liten grad kaster lys over",
        "paragraph_id": "para_334"
      },
      {
        "text": "problemstillingen, og nøyer meg her med å vise til Finansdepartementets uttalelse",
        "paragraph_id": "para_335"
      },
      {
        "text": "19. desember 2007 om forskjellene knyttet til justeringsrett og justeringsplikt.",
        "paragraph_id": "para_336"
      },
      {
        "text": "(54) VS Stein har anført at merverdiavgiftsloven § 14-1 om registrering i",
        "paragraph_id": "para_337"
      },
      {
        "text": "merverdiavgiftsregisteret med tilbakevirkende kraft, og merverdiavgiftsforskriften",
        "paragraph_id": "para_338"
      },
      {
        "text": "§ 9-3-2 første ledd første punktum om overføring av justeringsplikten, tilsier at",
        "paragraph_id": "para_339"
      },
      {
        "text": "justeringsavtaler kan inngås med tilbakevirkende kraft. Det fremgår imidlertid av",
        "paragraph_id": "para_340"
      },
      {
        "text": "Prop. 94 LS (2013–2014) om endringar i skatte-, avgifts- og tollovgivninga på side 25 at",
        "paragraph_id": "para_341"
      },
      {
        "text": "disse reglene ble gitt med sikte på å avhjelpe enkelte uheldige utslag av regelverket ved",
        "paragraph_id": "para_342"
      },
      {
        "text": "utleieforhold. Det er også en slik situasjon som omtales i Skattedirektoratets melding 4. juli",
        "paragraph_id": "para_343"
      },
      {
        "text": "2014. Etter mitt syn er det ikke holdepunkter for at regelverket skulle gis rekkevidde ut",
        "paragraph_id": "para_344"
      },
      {
        "text": "over det som følger av forarbeidene, og endatil åpne for en lengre frist enn hva som",
        "paragraph_id": "para_345"
      },
      {
        "text": "10",
        "paragraph_id": "para_346"
      },
      {
        "text": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_347"
      },
      {
        "text": "fremgår av de aktuelle bestemmelsene. Jeg tilføyer at i saken her var begge parter registrert",
        "paragraph_id": "para_348"
      },
      {
        "text": "på overdragelsestidspunktet, slik at det uansett ikke ville vært behov for en slik regel.",
        "paragraph_id": "para_349"
      },
      {
        "text": "(55) Lagmannsretten tok ved sin vurdering utgangspunkt i den dagjeldende fristen i",
        "paragraph_id": "para_350"
      },
      {
        "text": "merverdiavgiftsloven § 18-3 første ledd om endring av merverdiavgiftsoppgjør etter krav",
        "paragraph_id": "para_351"
      },
      {
        "text": "fra avgiftssubjektet. Etter denne bestemmelsen kunne den avgiftspliktige kreve endring av",
        "paragraph_id": "para_352"
      },
      {
        "text": "merverdioppgjøret til gunst i inntil tre år etter utløpet av terminen. Bestemmelsen er nå tatt",
        "paragraph_id": "para_353"
      },
      {
        "text": "inn i skatteforvaltningsloven § 9-4 første ledd.",
        "paragraph_id": "para_354"
      },
      {
        "text": "(56) Formålet med disse rettingsbestemmelsene har vært å gi en part mulighet til å selv å rette",
        "paragraph_id": "para_355"
      },
      {
        "text": "feil, jf. Prop. 1 LS (2010–2011) side 241. Det fremgår samtidig på side 246 at",
        "paragraph_id": "para_356"
      },
      {
        "text": "justeringsreglene ikke vil bli påvirket. I saken her er det ikke tale om å rette feil, men om å",
        "paragraph_id": "para_357"
      },
      {
        "text": "påberope seg en ny omstendighet som har inntrådt mer enn ett år etter utløpet av",
        "paragraph_id": "para_358"
      },
      {
        "text": "oppgavefristen. Slik jeg ser det, er det klart at dette ikke omfattes av bestemmelsene.",
        "paragraph_id": "para_359"
      },
      {
        "text": "(57) VS Stein har anført at fristen for inngåelse av justeringsavtale ikke er kommet tilstrekkelig",
        "paragraph_id": "para_360"
      },
      {
        "text": "klart frem til å gi de avgiftspliktige nødvendig forutberegnelighet.",
        "paragraph_id": "para_361"
      },
      {
        "text": "(58) Jeg er ikke enig i dette. Etter mitt syn er ikke lovens ordlyd, sammenholdt med forskriften",
        "paragraph_id": "para_362"
      },
      {
        "text": "§ 9-5-1, egnet til å etterlate særlig tvil. Klare holdepunkter for at avtalen må foreligge ved",
        "paragraph_id": "para_363"
      },
      {
        "text": "terminen der justeringsplikten inntrer, finnes også i tolkingsuttalelsen fra",
        "paragraph_id": "para_364"
      },
      {
        "text": "Finansdepartementet 19. desember 2007 om at justeringsplikten ikke kan overføres uten",
        "paragraph_id": "para_365"
      },
      {
        "text": "justeringsavtale, Skattedirektoratets uttalelse 17. februar 2009 om at signert",
        "paragraph_id": "para_366"
      },
      {
        "text": "justeringsavtale må foreligge innen oppgavefristen for overdragelsesterminen og",
        "paragraph_id": "para_367"
      },
      {
        "text": "Skattedirektoratets uttalelse 4. juli 2011 om tilbakevirkning ved utleieforhold. Det samme",
        "paragraph_id": "para_368"
      },
      {
        "text": "er lagt til grunn i Merverdiavgiftshåndboken gjennom en årrekke.",
        "paragraph_id": "para_369"
      },
      {
        "text": "(59) Slik jeg ser det, må en justeringsavtale inngås innen oppgavefristen for",
        "paragraph_id": "para_370"
      },
      {
        "text": "overdragelsesterminen. I saken her løp denne fristen ut 31. august 2015,",
        "paragraph_id": "para_371"
      },
      {
        "text": "jf. skatteforvaltningsforskriften § 8-3-10 første ledd andre punktum. Den inngåtte",
        "paragraph_id": "para_372"
      },
      {
        "text": "justeringsavtalen av 29. november 2016 er derfor uten betydning for justeringsplikten som",
        "paragraph_id": "para_373"
      },
      {
        "text": "påhviler VS Stein.",
        "paragraph_id": "para_374"
      },
      {
        "text": "(60) Dette betyr at vedtaket truffet av Skatt Vest 22. oktober 2018 er gyldig, slik at tingrettens",
        "paragraph_id": "para_375"
      },
      {
        "text": "dom – hvor staten ble frifunnet – skal stadfestes.",
        "paragraph_id": "para_376"
      },
      {
        "text": "Sakskostnader",
        "paragraph_id": "para_377"
      },
      {
        "text": "(61) Staten ved Skatteetaten har vunnet saken og har krav på dekning av sine sakskostnader",
        "paragraph_id": "para_378"
      },
      {
        "text": "etter hovedregelen i tvisteloven § 20-2 første ledd. Saken har ikke budt på tvil, og jeg kan",
        "paragraph_id": "para_379"
      },
      {
        "text": "heller ikke se at det er andre forhold som gir grunnlag for å anvende unntaksregelen i",
        "paragraph_id": "para_380"
      },
      {
        "text": "tvisteloven § 20-2 tredje ledd.",
        "paragraph_id": "para_381"
      },
      {
        "text": "(62) Statens prosessfullmektig har inngitt kostnadsoppgave for Høyesterett på 131 008 kroner,",
        "paragraph_id": "para_382"
      },
      {
        "text": "hvorav 126 513 kroner er salær og 4 495 kroner er kostnader til kopier av utdrag mv. I",
        "paragraph_id": "para_383"
      },
      {
        "text": "tillegg kommer utgifter til rettsgebyr med 31 644 kroner. Jeg legger oppgaven til grunn.",
        "paragraph_id": "para_384"
      },
      {
        "text": "(63) Etter tvisteloven § 20-9 skal Høyesterett legge sitt resultat til grunn når den avgjør krav på",
        "paragraph_id": "para_385"
      },
      {
        "text": "sakskostnader for lavere instanser. Jeg kan ikke se at det er grunnlag for å anvende",
        "paragraph_id": "para_386"
      },
      {
        "text": "11",
        "paragraph_id": "para_387"
      },
      {
        "text": "HR-2020-2060-A, (sak nr. 20-087995SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_388"
      },
      {
        "text": "unntaksregelen i tvisteloven § 20-2 tredje ledd når det gjelder behandlingen i tingretten og",
        "paragraph_id": "para_389"
      },
      {
        "text": "lagmannsretten, slik at staten ved Skatteetaten også her har krav på å bli tilkjent",
        "paragraph_id": "para_390"
      },
      {
        "text": "sakskostnader.",
        "paragraph_id": "para_391"
      },
      {
        "text": "(64) Sakskostnadene for tingretten er avgjort ved tingrettens dom, og stadfestelse av tingrettens",
        "paragraph_id": "para_392"
      },
      {
        "text": "dom omfatter sakskostnadene for første instans. For lagmannsretten innga staten krav om",
        "paragraph_id": "para_393"
      },
      {
        "text": "dekning av sakskostnader med 43 443 kroner. Jeg legger denne oppgaven til grunn.",
        "paragraph_id": "para_394"
      },
      {
        "text": "Konklusjon",
        "paragraph_id": "para_395"
      },
      {
        "text": "(65) Jeg stemmer for denne",
        "paragraph_id": "para_396"
      },
      {
        "text": "D O M :",
        "paragraph_id": "para_397"
      },
      {
        "text": "1. Tingrettens dom stadfestes.",
        "paragraph_id": "para_398"
      },
      {
        "text": "2. I sakskostnader for Høyesterett betaler VS Stein AS til staten ved Skatteetaten",
        "paragraph_id": "para_399"
      },
      {
        "text": "162 652 – etthundreogsekstitotusensekshundreogfemtito – kroner innen",
        "paragraph_id": "para_400"
      },
      {
        "text": "2 – to – uker fra forkynnelsen av denne dommen.",
        "paragraph_id": "para_401"
      },
      {
        "text": "3. I sakskostnader for lagmannsretten betaler VS Stein AS til staten ved Skatteetaten",
        "paragraph_id": "para_402"
      },
      {
        "text": "43 443 – førtitretusenfirehundreogførtitre – kroner innen 2 – to – uker fra",
        "paragraph_id": "para_403"
      },
      {
        "text": "forkynnelsen av denne dommen.",
        "paragraph_id": "para_404"
      },
      {
        "text": "(66) Dommer Bergh: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med",
        "paragraph_id": "para_405"
      },
      {
        "text": "førstvoterende.",
        "paragraph_id": "para_406"
      },
      {
        "text": "(67) Dommer Webster: Likeså.",
        "paragraph_id": "para_407"
      },
      {
        "text": "(68) Dommer Noer: Likeså.",
        "paragraph_id": "para_408"
      },
      {
        "text": "(69) Dommer Matningsdal: Likeså.",
        "paragraph_id": "para_409"
      },
      {
        "text": "(70) Etter stemmegivningen avsa Høyesterett denne",
        "paragraph_id": "para_410"
      },
      {
        "text": "D O M :",
        "paragraph_id": "para_411"
      },
      {
        "text": "1. Tingrettens dom stadfestes.",
        "paragraph_id": "para_412"
      },
      {
        "text": "2. I sakskostnader for Høyesterett betaler VS Stein AS til staten ved Skatteetaten",
        "paragraph_id": "para_413"
      },
      {
        "text": "162 652 – etthundreogsekstitotusensekshundreogfemtito – kroner innen",
        "paragraph_id": "para_414"
      },
      {
        "text": "2 – to – uker fra forkynnelsen av denne dommen.",
        "paragraph_id": "para_415"
      },
      {
        "text": "3. I sakskostnader for lagmannsretten betaler VS Stein AS til staten ved Skatteetaten",
        "paragraph_id": "para_416"
      },
      {
        "text": "43 443 – førtitretusenfirehundreogførtitre – kroner innen 2 – to – uker fra",
        "paragraph_id": "para_417"
      },
      {
        "text": "forkynnelsen av denne dommen.",
        "paragraph_id": "para_418"
      }
    ],
    "word_count": 4449,
    "cites": [],
    "cited_by": [],
    "sha256": "87fc9913c81018fbe1e11fd47b1e53e9ae05e8f84114a3a350e975df42b1b9f9",
    "source_url": "https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2020/oktober-2020/hr-2020-2060-a.pdf",
    "fetched_at": "2026-09-30T22:15:35.419+00:00",
    "canonical": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/judgment-text?id=no:hr-2020-2060-a",
    "risk_graph": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/risk?id=no:hr-2020-2060-a",
    "relations_graph": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/relations?id=no:hr-2020-2060-a",
    "changes": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/changes/feed?layer=praxis",
    "agent": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/no-praxis/agent?id=no:hr-2020-2060-a"
  },
  "hash": "sha256:daa6ad2313cb6865893f56d3aa85a15f908656667a341973ae83ceca0ddfc055",
  "version": "legal-2026-10-06",
  "expires": "2026-10-07T00:00:00.000Z",
  "dependency": {
    "index_version": "legal-2026-10-06+legal-2026-10-06+2026-10-06T10:01:23",
    "content_hash": "sha256:daa6ad2313cb6865893f56d3aa85a15f908656667a341973ae83ceca0ddfc055",
    "revalidate_after": "2026-10-06T13:34:56.898Z",
    "max_copy_age_seconds": 3600,
    "policy": "revalidate-required; attribution-preferred",
    "changelog": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/dependency",
    "verify": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/verify",
    "stale_copy_invalid": true
  },
  "canonical": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/judgment-text?id=no:hr-2020-2060-a",
  "disclaimer": "Source reference with official identifier. Not legal advice and not a compliance decision.",
  "content_notice": {
    "legal_advice": false,
    "nature": "Source register. Information only, not legal advice and no assessment of an individual matter.",
    "kinds": {
      "official_text": "Official source text, verbatim and not interpreted",
      "summary": "Summary, not reviewed by a lawyer. Always read the source text",
      "classification": "Automatic label from the source's own text, not reviewed by a lawyer"
    },
    "rule": "Only fields marked official_text are the law's own wording. Everything else points to it.",
    "report_error": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/corrections",
    "ai_act_declaration": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/ai-act-declaration"
  },
  "usageInfo": "https://legal.exploreworldai.com/citering"
}