{
  "attribution": {
    "source": "legal.exploreworldai.com",
    "canonical": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/judgment-text?id=no:hr-2020-1129-a",
    "cite_as": "NovaCopilot, legal.exploreworldai.com (https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/judgment-text?id=no:hr-2020-1129-a)",
    "license": "https://legal.exploreworldai.com/revision",
    "version": "legal-2026-10-05",
    "fingerprint": "ewai:se:5aa9a2",
    "proof": "sha256:b105b6eea24763e9c2d9e80453ed7760a8100633cd656d2501c18b04abc1c691",
    "jurisdiction": "se",
    "lang": "en",
    "publisher": "NovaCopilot by ExploreWorld Legal",
    "terms": "https://legal.exploreworldai.com/om"
  },
  "brand_source": "Source: NovaCopilot",
  "brand": {
    "product": "NovaCopilot",
    "platform": "ExploreWorldAI",
    "infrastructure": "ExploreWorld Legal",
    "infrastructure_url": "legal.exploreworldai.com",
    "legal_entity": "Valkiv Ventures AB",
    "permanent_url": "https://legal.exploreworldai.com/novacopilot",
    "source": "Source: NovaCopilot",
    "powered_by": "Powered by NovaCopilot",
    "license": "https://legal.exploreworldai.com/licensvillkor",
    "contact": "stig@valkiv.com"
  },
  "item": {
    "schema_version": "1.0.0",
    "id": "no:hr-2020-1129-a",
    "jurisdiction": "no",
    "lang": "no",
    "brand_source": "Source: NovaCopilot",
    "brand": {
      "product": "NovaCopilot",
      "platform": "ExploreWorldAI",
      "infrastructure": "ExploreWorld Legal",
      "infrastructure_url": "legal.exploreworldai.com",
      "legal_entity": "Valkiv Ventures AB",
      "permanent_url": "https://legal.exploreworldai.com/novacopilot",
      "source": "Source: NovaCopilot",
      "powered_by": "Powered by NovaCopilot",
      "license": "https://legal.exploreworldai.com/licensvillkor",
      "contact": "stig@valkiv.com"
    },
    "sections": [
      {
        "title": "K J E N N E L S E",
        "paragraphs": [
          "para_2",
          "para_3",
          "para_4",
          "para_5",
          "para_6",
          "para_7"
        ]
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Anke over Agder lagmannsretts kjennelse 17. september 2019",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "REC Wafer Norway AS’ konkursbo (advokat Andreas Stang Lund)",
        "paragraphs": [
          "para_11"
        ]
      },
      {
        "title": "Staten v/Skatteetaten (Regjeringsadvokaten",
        "paragraphs": [
          "para_13"
        ]
      },
      {
        "title": "2",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "S T E M M E G I V N I N G",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(1) Dommer Bergsjø:",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Sakens spørsmål og bakgrunn",
        "paragraphs": [
          "para_19",
          "para_20",
          "para_21",
          "para_22",
          "para_23"
        ]
      },
      {
        "title": "Selskapet investerte betydelige midler i eiendommen for å utvikle den til et",
        "paragraphs": [
          "para_25",
          "para_26"
        ]
      },
      {
        "title": "(4) Det ble åpnet konkurs i REC 14. august 2012. Rundt ett år senere inngikk boet en",
        "paragraphs": [
          "para_28",
          "para_29",
          "para_30",
          "para_31",
          "para_32",
          "para_33",
          "para_34",
          "para_35",
          "para_36",
          "para_37",
          "para_38",
          "para_39"
        ]
      },
      {
        "title": "(7) Nedre Telemark tingrett kom ved kjennelse 21. november 2018 til at kravet skal",
        "paragraphs": [
          "para_41",
          "para_42",
          "para_43"
        ]
      },
      {
        "title": "44.258.470 – førtifiremillionertohundreogfemtiåttetusenfirehundreogsytti −",
        "paragraphs": [
          "para_45"
        ]
      },
      {
        "title": "2. Rec Wafer Norway AS, dets konkursbo, dømmes til å erstatte Staten ved",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Skatt nord sine saksomkostninger med 40.600 – førtitusensekshundre −",
        "paragraphs": [
          "para_48"
        ]
      },
      {
        "title": "(8) Boet anket til Agder lagmannsrett, som behandlet saken muntlig etter tvisteloven",
        "paragraphs": [
          "para_50"
        ]
      },
      {
        "title": "17. september 2019 kjennelse med denne slutningen:",
        "paragraphs": [
          "para_52"
        ]
      },
      {
        "title": "2. Hver av partene dekker egne sakskostnader for tingrett og lagmannsrett.»",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "3",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(9) Boet har anket videre til Høyesterett over lagmannsrettens lovtolkning. Ankeutvalget",
        "paragraphs": [
          "para_57",
          "para_58",
          "para_59",
          "para_60"
        ]
      },
      {
        "title": "26. mai 2020 nr. 47 om tilpasninger i prosessregelverket som følge av utbruddet av",
        "paragraphs": [
          "para_62"
        ]
      },
      {
        "title": "Partenes syn på saken",
        "paragraphs": [
          "para_64"
        ]
      },
      {
        "title": "(11) Lagmannsrettens kjennelse bygger på uriktig lovtolkning. Konkursskyldneren og boet er",
        "paragraphs": [
          "para_66",
          "para_67",
          "para_68",
          "para_69",
          "para_70",
          "para_71",
          "para_72",
          "para_73",
          "para_74",
          "para_75",
          "para_76"
        ]
      },
      {
        "title": "(13) REC Wafer Norway AS’ konkursbo har lagt ned slik påstand:",
        "paragraphs": [
          "para_78"
        ]
      },
      {
        "title": "2. REC Wafer Norway AS, dets konkursbo, tilkjennes sakskostnader for",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Høyesterett.»",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(14) Ankemotparten – staten ved Skatteetaten – har i korte trekk gjort gjeldende:",
        "paragraphs": [
          "para_82",
          "para_83",
          "para_84",
          "para_85",
          "para_86",
          "para_87",
          "para_88",
          "para_89",
          "para_90"
        ]
      },
      {
        "title": "4",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(17) Staten ved Skatteetaten har lagt ned slik påstand:",
        "paragraphs": [
          "para_94"
        ]
      },
      {
        "title": "2. Staten v/Skatteetaten tilkjennes sakskostnader for alle instanser.»",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Mitt syn på saken",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Rammene for saken",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(18) Høyesteretts kompetanse er begrenset etter tvisteloven § 30-6. Anken gjelder",
        "paragraphs": [
          "para_99",
          "para_100",
          "para_101"
        ]
      },
      {
        "title": "Dersom denne konklusjonen bygger på feil lovtolkning, blir spørsmålet om det er tale om",
        "paragraphs": [
          "para_103",
          "para_104",
          "para_105",
          "para_106",
          "para_107"
        ]
      },
      {
        "title": "Om justering av inngående merverdiavgift og konkursbos avgiftsrettslige status",
        "paragraphs": [
          "para_109",
          "para_110",
          "para_111",
          "para_112",
          "para_113",
          "para_114",
          "para_115",
          "para_116"
        ]
      },
      {
        "title": "44 med videre henvisning. De såkalte justeringsreglene i merverdiavgiftsloven kapittel",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "9 kommer til anvendelse når det for kapitalvarer skjer endringer i tilknytningen til",
        "paragraphs": [
          "para_119",
          "para_120",
          "para_121",
          "para_122",
          "para_123",
          "para_124",
          "para_125"
        ]
      },
      {
        "title": "(22) Merverdiavgiftsloven § 9-1 slår fast at inngående merverdiavgift på kapitalvarer skal",
        "paragraphs": [
          "para_127",
          "para_128",
          "para_129"
        ]
      },
      {
        "title": "5",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_132",
          "para_133",
          "para_134",
          "para_135",
          "para_136",
          "para_137"
        ]
      },
      {
        "title": "Justeringsreglene virker begge veier − de kan både innebære plikt til å tilbakeføre",
        "paragraphs": [
          "para_139",
          "para_140"
        ]
      },
      {
        "title": "(25) Etter merverdiavgiftsloven § 2-1 fjerde ledd skal konkursbo registreres i",
        "paragraphs": [
          "para_142",
          "para_143",
          "para_144",
          "para_145",
          "para_146",
          "para_147"
        ]
      },
      {
        "title": "(26) Boet har anført at lagmannsretten uriktig har lagt til grunn at et konkursbo er en",
        "paragraphs": [
          "para_149",
          "para_150",
          "para_151",
          "para_152",
          "para_153",
          "para_154",
          "para_155",
          "para_156",
          "para_157",
          "para_158",
          "para_159",
          "para_160",
          "para_161",
          "para_162",
          "para_163",
          "para_164",
          "para_165"
        ]
      },
      {
        "title": "1969 § 21 tredje ledd andre punktum. Unntaket gikk ut på at tidligere fradragsført",
        "paragraphs": [
          "para_167",
          "para_168",
          "para_169",
          "para_170",
          "para_171",
          "para_172",
          "para_173",
          "para_174"
        ]
      },
      {
        "title": "6",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_177",
          "para_178"
        ]
      },
      {
        "title": "(29) En abandonering av boets eiendeler er heller ikke en justeringshendelse. Etter",
        "paragraphs": [
          "para_180",
          "para_181",
          "para_182",
          "para_183",
          "para_184",
          "para_185"
        ]
      },
      {
        "title": "Massefordringer i konkurs – noen utgangspunkter",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(30) Dekningsloven kapittel 9 inneholder bestemmelser om rekkefølgen for dekning av",
        "paragraphs": [
          "para_188"
        ]
      },
      {
        "title": "Paragraf 9-2 gjelder massefordringer og dermed likestilte fordringer. De fordringer som er",
        "paragraphs": [
          "para_190"
        ]
      },
      {
        "title": "207 fremgår at bestemmelsen «inneholder en uttømmende regulering av hvilke fordringer",
        "paragraphs": [
          "para_192"
        ]
      },
      {
        "title": "(31) Etter § 9-2 første ledd nr. 3 skal «andre forpliktelser påført skyldnerens bo under",
        "paragraphs": [
          "para_194",
          "para_195",
          "para_196",
          "para_197"
        ]
      },
      {
        "title": "(32) Justeringskravet i vår sak bygger på en lovpålagt plikt. Det har sitt utgangspunkt i",
        "paragraphs": [
          "para_199",
          "para_200",
          "para_201",
          "para_202",
          "para_203",
          "para_204",
          "para_205",
          "para_206",
          "para_207",
          "para_208",
          "para_209",
          "para_210",
          "para_211",
          "para_212"
        ]
      },
      {
        "title": "Nærmere om dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(34) Dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3 slår altså fast at «andre forpliktelser påført",
        "paragraphs": [
          "para_215",
          "para_216"
        ]
      },
      {
        "title": "7",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_219"
        ]
      },
      {
        "title": "Fordringer som er påført skyldneren etter konkursåpningen, gir ikke grunnlag for krav i",
        "paragraphs": [
          "para_221",
          "para_222",
          "para_223",
          "para_224",
          "para_225",
          "para_226",
          "para_227",
          "para_228",
          "para_229",
          "para_230",
          "para_231",
          "para_232",
          "para_233"
        ]
      },
      {
        "title": "(38) På side 347 i utredningen nevner utvalget at blant annet erstatningskrav mot boet og",
        "paragraphs": [
          "para_235",
          "para_236",
          "para_237",
          "para_238",
          "para_239",
          "para_240",
          "para_241",
          "para_242",
          "para_243"
        ]
      },
      {
        "title": "Andenæs, 3. utgave, 2009 gir eksempler på massekrav etter nr. 3 på side 386−387. Han",
        "paragraphs": [
          "para_245",
          "para_246"
        ]
      },
      {
        "title": "Av sammenhengen fremgår at dette ikke er ment som en uttømmende oppregning av krav",
        "paragraphs": [
          "para_248",
          "para_249",
          "para_250",
          "para_251",
          "para_252",
          "para_253"
        ]
      },
      {
        "title": "Spørsmålet om når justeringskrav oppstår − vurderingskriteriene",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(41) Spørsmålet er om justeringskrav utløst av boet oppstår som en betinget fordring når",
        "paragraphs": [
          "para_256",
          "para_257",
          "para_258",
          "para_259"
        ]
      },
      {
        "title": "8",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_262",
          "para_263",
          "para_264",
          "para_265",
          "para_266",
          "para_267",
          "para_268",
          "para_269",
          "para_270",
          "para_271",
          "para_272",
          "para_273",
          "para_274"
        ]
      },
      {
        "title": "På samme måte la Høyesterett i Rt-2004-523 avsnitt 43 avgjørende vekt på at et skattekrav",
        "paragraphs": [
          "para_276"
        ]
      },
      {
        "title": "(44) Jeg nevner også Rt-1999-2073, som gjaldt spørsmålet om når et krav på",
        "paragraphs": [
          "para_278",
          "para_279",
          "para_280",
          "para_281"
        ]
      },
      {
        "title": "(45) Avgjørelsen i HR-2019-1662-A gjaldt adgangen til å motregne foreldede krav på",
        "paragraphs": [
          "para_283",
          "para_284",
          "para_285",
          "para_286",
          "para_287",
          "para_288",
          "para_289",
          "para_290",
          "para_291",
          "para_292",
          "para_293",
          "para_294",
          "para_295",
          "para_296",
          "para_297",
          "para_298",
          "para_299"
        ]
      },
      {
        "title": "Hun uttaler videre at det for avgiftskrav er hensiktsmessig å vurdere på hvilket tidspunkt",
        "paragraphs": [
          "para_301",
          "para_302",
          "para_303",
          "para_304"
        ]
      },
      {
        "title": "Det må vurderes når de nødvendige faktiske omstendigheter for betalingsplikten er til",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "9",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_308",
          "para_309",
          "para_310",
          "para_311"
        ]
      },
      {
        "title": "Spørsmålet om når justeringskrav oppstår – den nærmere vurderingen",
        "paragraphs": [
          "para_313",
          "para_314",
          "para_315",
          "para_316",
          "para_317",
          "para_318",
          "para_319",
          "para_320",
          "para_321"
        ]
      },
      {
        "title": "(49) Jeg viser videre til hovedregelen om fradrag for inngående merverdiavgift i",
        "paragraphs": [
          "para_323",
          "para_324",
          "para_325",
          "para_326",
          "para_327",
          "para_328",
          "para_329",
          "para_330",
          "para_331",
          "para_332"
        ]
      },
      {
        "title": "48 fremgår videre at departementet gjorde et bevisst valg om ikke å endre den opprinnelige",
        "paragraphs": [
          "para_334",
          "para_335",
          "para_336",
          "para_337",
          "para_338",
          "para_339",
          "para_340",
          "para_341",
          "para_342",
          "para_343",
          "para_344",
          "para_345",
          "para_346",
          "para_347",
          "para_348",
          "para_349",
          "para_350"
        ]
      },
      {
        "title": "10",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_353",
          "para_354",
          "para_355",
          "para_356",
          "para_357",
          "para_358",
          "para_359",
          "para_360",
          "para_361",
          "para_362",
          "para_363",
          "para_364",
          "para_365",
          "para_366",
          "para_367",
          "para_368",
          "para_369",
          "para_370",
          "para_371",
          "para_372",
          "para_373",
          "para_374",
          "para_375",
          "para_376",
          "para_377",
          "para_378",
          "para_379",
          "para_380"
        ]
      },
      {
        "title": "Den subsidiære anførselen om at boet uansett ikke er ansvarlig for",
        "paragraphs": [
          "para_382",
          "para_383",
          "para_384",
          "para_385",
          "para_386"
        ]
      },
      {
        "title": "(57) Innledningsvis minner jeg om at det overordnede spørsmålet er om justeringskrav er",
        "paragraphs": [
          "para_388",
          "para_389",
          "para_390",
          "para_391",
          "para_392",
          "para_393",
          "para_394",
          "para_395"
        ]
      },
      {
        "title": "11",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_398",
          "para_399",
          "para_400",
          "para_401",
          "para_402",
          "para_403",
          "para_404"
        ]
      },
      {
        "title": "(59) Jeg har vanskelig for å se at boet har støtte for sin forståelse i ordlyden i",
        "paragraphs": [
          "para_406",
          "para_407",
          "para_408",
          "para_409",
          "para_410",
          "para_411",
          "para_412",
          "para_413",
          "para_414",
          "para_415",
          "para_416",
          "para_417",
          "para_418",
          "para_419",
          "para_420",
          "para_421"
        ]
      },
      {
        "title": "(61) Heller ikke på dette punktet kan jeg si meg enig med boet. Konkursens karakter av et",
        "paragraphs": [
          "para_423"
        ]
      },
      {
        "title": "I dette tilfellet er rådigheten benyttet til å selge Monobygget. Hvert avgiftssubjekt er",
        "paragraphs": [
          "para_425",
          "para_426",
          "para_427"
        ]
      },
      {
        "title": "(62) Min gjennomgåelse av ordlyden i de relevante bestemmelsene gir etter dette støtte til",
        "paragraphs": [
          "para_429",
          "para_430",
          "para_431"
        ]
      },
      {
        "title": "36 og HR-2017-2065-A Avinor avsnitt 29 og 55. En annen konklusjon krever noenlunde",
        "paragraphs": [
          "para_433",
          "para_434",
          "para_435",
          "para_436",
          "para_437",
          "para_438",
          "para_439",
          "para_440",
          "para_441"
        ]
      },
      {
        "title": "12",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_444",
          "para_445",
          "para_446"
        ]
      },
      {
        "title": "(64) Partene er uenige om hvilken løsning som best ivaretar formålet bak justeringsreglene",
        "paragraphs": [
          "para_448",
          "para_449",
          "para_450",
          "para_451",
          "para_452",
          "para_453",
          "para_454",
          "para_455",
          "para_456",
          "para_457",
          "para_458",
          "para_459",
          "para_460",
          "para_461",
          "para_462",
          "para_463",
          "para_464",
          "para_465",
          "para_466",
          "para_467",
          "para_468",
          "para_469",
          "para_470",
          "para_471"
        ]
      },
      {
        "title": "(67) Boet har også fremhevet de praktiske utfordringene ved å måtte ta stilling til mulige",
        "paragraphs": [
          "para_473",
          "para_474",
          "para_475",
          "para_476"
        ]
      },
      {
        "title": "(68) Som jeg allerede har vært inne på, vil en løsning hvor skyldneren anses ansvarlig for",
        "paragraphs": [
          "para_478",
          "para_479",
          "para_480"
        ]
      },
      {
        "title": "(69) For Høyesterett har boet åpnet for at hverken boet eller konkursskyldneren kan holdes",
        "paragraphs": [
          "para_482",
          "para_483",
          "para_484",
          "para_485",
          "para_486"
        ]
      },
      {
        "title": "13",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_489",
          "para_490",
          "para_491",
          "para_492",
          "para_493",
          "para_494"
        ]
      },
      {
        "title": "(71) Etter dette oppsummerer jeg mitt syn på boets subsidiære anførsel slik: En naturlig",
        "paragraphs": [
          "para_496",
          "para_497",
          "para_498",
          "para_499",
          "para_500"
        ]
      },
      {
        "title": "Konklusjon og sakskostnader",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(72) Min hovedkonklusjon er etter dette at et justeringskrav som oppstår når et konkursbo",
        "paragraphs": [
          "para_503",
          "para_504",
          "para_505",
          "para_506",
          "para_507",
          "para_508"
        ]
      },
      {
        "title": "(74) Jeg stemmer for denne",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "K J E N N E L S E :",
        "paragraphs": [
          "para_511",
          "para_512"
        ]
      },
      {
        "title": "(75) Dommer Arntzen:",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Dissens",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Innledning",
        "paragraphs": [
          "para_516",
          "para_517",
          "para_518",
          "para_519",
          "para_520",
          "para_521",
          "para_522"
        ]
      },
      {
        "title": "14",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_525",
          "para_526"
        ]
      },
      {
        "title": "(79) I det følgende bruker jeg begrepene justeringsfordring, justeringsforpliktelse og",
        "paragraphs": [
          "para_528",
          "para_529"
        ]
      },
      {
        "title": "Er justeringskravet et massekrav etter dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3?",
        "paragraphs": [
          "para_531",
          "para_532",
          "para_533",
          "para_534"
        ]
      },
      {
        "title": "(81) Det særegne ved justeringsforpliktelsen er at grunnlaget for den er sammensatt av",
        "paragraphs": [
          "para_536"
        ]
      },
      {
        "title": "Justeringsforpliktelsens gjenstand er fortidige fradrag for inngående merverdiavgift over",
        "paragraphs": [
          "para_538",
          "para_539",
          "para_540",
          "para_541",
          "para_542",
          "para_543",
          "para_544",
          "para_545",
          "para_546",
          "para_547"
        ]
      },
      {
        "title": "Henry Andenæs, Konkurs, 3. utgave, 2009 side 386–387 omfatter bestemmelsen",
        "paragraphs": [
          "para_549",
          "para_550",
          "para_551",
          "para_552",
          "para_553",
          "para_554",
          "para_555",
          "para_556",
          "para_557",
          "para_558",
          "para_559",
          "para_560",
          "para_561",
          "para_562",
          "para_563",
          "para_564",
          "para_565",
          "para_566",
          "para_567"
        ]
      },
      {
        "title": "15",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_570",
          "para_571"
        ]
      },
      {
        "title": "Nærmere om justeringsreglene",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(84) Etter mitt syn er det også i dårlig samsvar med merverdiavgiftslovens system å anse",
        "paragraphs": [
          "para_574",
          "para_575",
          "para_576",
          "para_577",
          "para_578",
          "para_579",
          "para_580",
          "para_581",
          "para_582",
          "para_583"
        ]
      },
      {
        "title": "Verdistigningen på konkursdebitors hånd skal altså ikke belastes boet selv om det er boets",
        "paragraphs": [
          "para_585"
        ]
      },
      {
        "title": "(85) Bestemmelsen i merverdiavgiftsloven § 9-2 tredje ledd fastsetter at «[r]egistrert",
        "paragraphs": [
          "para_587",
          "para_588",
          "para_589",
          "para_590",
          "para_591",
          "para_592",
          "para_593",
          "para_594",
          "para_595",
          "para_596",
          "para_597",
          "para_598"
        ]
      },
      {
        "title": "Det gjelder også visse formkrav for en slik overføring, jf. merverdiavgiftsforskriften",
        "paragraphs": [
          "para_600",
          "para_601",
          "para_602",
          "para_603",
          "para_604",
          "para_605",
          "para_606",
          "para_607",
          "para_608",
          "para_609"
        ]
      },
      {
        "title": "16",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Spørsmålet om når justeringsfordringen oppstår",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(88) En fordring som er oppstått før konkursåpningen, er dividendeberettiget etter",
        "paragraphs": [
          "para_614",
          "para_615",
          "para_616"
        ]
      },
      {
        "title": "Det må imidlertid trekkes en grense mot mulige fordringer som ennå ikke er oppstått. Som",
        "paragraphs": [
          "para_618",
          "para_619",
          "para_620",
          "para_621",
          "para_622",
          "para_623",
          "para_624",
          "para_625",
          "para_626",
          "para_627",
          "para_628",
          "para_629",
          "para_630",
          "para_631"
        ]
      },
      {
        "title": "(90) Til sammenligning fant Høyesterett i Rt-1972-1131 at trygdens regresskrav mot et",
        "paragraphs": [
          "para_633"
        ]
      },
      {
        "title": "Spørsmålet hadde betydning for anvendelsen av en lovendring som opphevet",
        "paragraphs": [
          "para_635",
          "para_636",
          "para_637",
          "para_638",
          "para_639",
          "para_640",
          "para_641",
          "para_642",
          "para_643",
          "para_644",
          "para_645",
          "para_646",
          "para_647",
          "para_648",
          "para_649",
          "para_650",
          "para_651",
          "para_652",
          "para_653",
          "para_654",
          "para_655"
        ]
      },
      {
        "title": "17",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": [
          "para_658",
          "para_659",
          "para_660",
          "para_661"
        ]
      },
      {
        "title": "(94) Min konklusjon er etter dette at justeringskravet ikke er et massekrav, og at",
        "paragraphs": [
          "para_663"
        ]
      },
      {
        "title": "(95) Dommer Bergh:",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "Særmerknad til dissens",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(96) Jeg er i det vesentlige enig med annenvoterende, dommer Arntzen, når det gjelder",
        "paragraphs": [
          "para_667",
          "para_668",
          "para_669",
          "para_670",
          "para_671",
          "para_672",
          "para_673"
        ]
      },
      {
        "title": "(98) Som annenvoterende fremhever, innebærer anerkjennelse av et krav som massekrav at",
        "paragraphs": [
          "para_675",
          "para_676",
          "para_677",
          "para_678",
          "para_679",
          "para_680"
        ]
      },
      {
        "title": "(99) Førstvoterende har fremhevet at det også kan ha uheldige sider dersom skyldneren blir",
        "paragraphs": [
          "para_682",
          "para_683",
          "para_684",
          "para_685",
          "para_686",
          "para_687"
        ]
      },
      {
        "title": "(100) Dommer Falkanger: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med",
        "paragraphs": [
          "para_689",
          "para_690"
        ]
      },
      {
        "title": "18",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "(102) Etter stemmegivningen avsa Høyesterett denne",
        "paragraphs": []
      },
      {
        "title": "K J E N N E L S E :",
        "paragraphs": [
          "para_695",
          "para_696"
        ]
      }
    ],
    "paragraphs": [
      {
        "text": "K J E N N E L S E",
        "paragraph_id": "para_1"
      },
      {
        "text": "avsagt 28. mai 2020 av Høyesterett i avdeling med",
        "paragraph_id": "para_2"
      },
      {
        "text": "justitiarius Toril Marie Øie",
        "paragraph_id": "para_3"
      },
      {
        "text": "dommer Aage Thor Falkanger",
        "paragraph_id": "para_4"
      },
      {
        "text": "dommer Per Erik Bergsjø",
        "paragraph_id": "para_5"
      },
      {
        "text": "dommer Wenche Elizabeth Arntzen",
        "paragraph_id": "para_6"
      },
      {
        "text": "dommer Espen Bergh",
        "paragraph_id": "para_7"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_8"
      },
      {
        "text": "Anke over Agder lagmannsretts kjennelse 17. september 2019",
        "paragraph_id": "para_9"
      },
      {
        "text": "REC Wafer Norway AS’ konkursbo (advokat Andreas Stang Lund)",
        "paragraph_id": "para_10"
      },
      {
        "text": "mot",
        "paragraph_id": "para_11"
      },
      {
        "text": "Staten v/Skatteetaten (Regjeringsadvokaten",
        "paragraph_id": "para_12"
      },
      {
        "text": "v/advokat Arne Johan Dahl – til prøve)",
        "paragraph_id": "para_13"
      },
      {
        "text": "2",
        "paragraph_id": "para_14"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_15"
      },
      {
        "text": "S T E M M E G I V N I N G",
        "paragraph_id": "para_16"
      },
      {
        "text": "(1) Dommer Bergsjø:",
        "paragraph_id": "para_17"
      },
      {
        "text": "Sakens spørsmål og bakgrunn",
        "paragraph_id": "para_18"
      },
      {
        "text": "(2) Saken gjelder spørsmålet om et justeringskrav etter merverdiavgiftsloven § 9-2 tredje ledd",
        "paragraph_id": "para_19"
      },
      {
        "text": "skal godkjennes som en massefordring i konkurs, jf. dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3.",
        "paragraph_id": "para_20"
      },
      {
        "text": "(3) REC Wafer Norway AS – heretter kalt REC – drev virksomhet i Porsgrunn og Glomfjord.",
        "paragraph_id": "para_21"
      },
      {
        "text": "Virksomheten besto i produksjon av såkalte wafere, som er hovedelementene i solceller.",
        "paragraph_id": "para_22"
      },
      {
        "text": "REC eide et bygg oppført på en festet eiendom i Glomfjord, det såkalte «Monobygget».",
        "paragraph_id": "para_23"
      },
      {
        "text": "Selskapet investerte betydelige midler i eiendommen for å utvikle den til et",
        "paragraph_id": "para_24"
      },
      {
        "text": "produksjonsanlegg. Fordi eiendommen skulle benyttes til avgiftspliktig virksomhet, fikk",
        "paragraph_id": "para_25"
      },
      {
        "text": "REC fradrag for inngående merverdiavgift på utgiftene, jf. merverdiavgiftsloven § 8-1.",
        "paragraph_id": "para_26"
      },
      {
        "text": "(4) Det ble åpnet konkurs i REC 14. august 2012. Rundt ett år senere inngikk boet en",
        "paragraph_id": "para_27"
      },
      {
        "text": "salgsavtale med Norwegian Crystals AS, hvor boet blant annet overdro Monobygget for",
        "paragraph_id": "para_28"
      },
      {
        "text": "4 000 000 kroner. Salget av bygget utløste plikt til å justere inngående merverdiavgift med",
        "paragraph_id": "para_29"
      },
      {
        "text": "44 258 470 kroner, jf. merverdiavgiftsloven § 9-2 tredje ledd.",
        "paragraph_id": "para_30"
      },
      {
        "text": "(5) Skatt nord gjorde gjeldende at justeringskravet var en massefordring, jf. dekningsloven",
        "paragraph_id": "para_31"
      },
      {
        "text": "§ 9-2, og meldte i august 2017 fordringen på 44 258 470 kroner i konkursboet til REC.",
        "paragraph_id": "para_32"
      },
      {
        "text": "I september 2017 innstilte bostyreren på at fordringen skulle godkjennes som en uprioritert",
        "paragraph_id": "para_33"
      },
      {
        "text": "fordring med 43 183 781 kroner i henhold til dekningsloven § 9-6.",
        "paragraph_id": "para_34"
      },
      {
        "text": "(6) Staten ved Skatt nord reiste 29. januar 2018 skiftetvist ved Nedre Telemark tingrett med",
        "paragraph_id": "para_35"
      },
      {
        "text": "påstand om at det fremsatte kravet godkjennes som massefordring. Subsidiært gjorde staten",
        "paragraph_id": "para_36"
      },
      {
        "text": "gjeldende at fordringen må anses som en fortrinnsberettiget fordring i medhold av",
        "paragraph_id": "para_37"
      },
      {
        "text": "dekningsloven § 9-4 første ledd nr. 3. Konkursboet fastholdt at kravet bare kan godkjennes",
        "paragraph_id": "para_38"
      },
      {
        "text": "som en uprioritert fordring.",
        "paragraph_id": "para_39"
      },
      {
        "text": "(7) Nedre Telemark tingrett kom ved kjennelse 21. november 2018 til at kravet skal",
        "paragraph_id": "para_40"
      },
      {
        "text": "godkjennes som en massefordring. Kjennelsen har etter retting denne slutningen:",
        "paragraph_id": "para_41"
      },
      {
        "text": "«1. Statens krav fremsatt av Skatt nord godkjennes som massefordring, i",
        "paragraph_id": "para_42"
      },
      {
        "text": "samsvar med fordringsanmeldelse 14. august 2017, med til sammen",
        "paragraph_id": "para_43"
      },
      {
        "text": "44.258.470 – førtifiremillionertohundreogfemtiåttetusenfirehundreogsytti −",
        "paragraph_id": "para_44"
      },
      {
        "text": "kroner.",
        "paragraph_id": "para_45"
      },
      {
        "text": "2. Rec Wafer Norway AS, dets konkursbo, dømmes til å erstatte Staten ved",
        "paragraph_id": "para_46"
      },
      {
        "text": "Skatt nord sine saksomkostninger med 40.600 – førtitusensekshundre −",
        "paragraph_id": "para_47"
      },
      {
        "text": "kroner. I tillegg kommer eventuelle gebyr til retten.»",
        "paragraph_id": "para_48"
      },
      {
        "text": "(8) Boet anket til Agder lagmannsrett, som behandlet saken muntlig etter tvisteloven",
        "paragraph_id": "para_49"
      },
      {
        "text": "§ 29-15 andre ledd jf. 29-18 andre ledd fjerde punktum. Lagmannsretten avsa",
        "paragraph_id": "para_50"
      },
      {
        "text": "17. september 2019 kjennelse med denne slutningen:",
        "paragraph_id": "para_51"
      },
      {
        "text": "«1. Anken forkastes.",
        "paragraph_id": "para_52"
      },
      {
        "text": "2. Hver av partene dekker egne sakskostnader for tingrett og lagmannsrett.»",
        "paragraph_id": "para_53"
      },
      {
        "text": "3",
        "paragraph_id": "para_54"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_55"
      },
      {
        "text": "(9) Boet har anket videre til Høyesterett over lagmannsrettens lovtolkning. Ankeutvalget",
        "paragraph_id": "para_56"
      },
      {
        "text": "besluttet 16. desember 2019 at saken skulle behandles av fem dommere i avdeling,",
        "paragraph_id": "para_57"
      },
      {
        "text": "jf. domstolloven § 5 første ledd andre punktum. Saken er behandlet ved fjernmøte,",
        "paragraph_id": "para_58"
      },
      {
        "text": "jf. midlertidig forskrift 27. mars 2020 nr. 459 om forenklinger og tiltak innenfor",
        "paragraph_id": "para_59"
      },
      {
        "text": "justissektoren for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av Covid-19 § 2 og midlertidig lov",
        "paragraph_id": "para_60"
      },
      {
        "text": "26. mai 2020 nr. 47 om tilpasninger i prosessregelverket som følge av utbruddet av",
        "paragraph_id": "para_61"
      },
      {
        "text": "covid-19 mv. § 3.",
        "paragraph_id": "para_62"
      },
      {
        "text": "Partenes syn på saken",
        "paragraph_id": "para_63"
      },
      {
        "text": "(10) Den ankende part – REC Wafer Norway AS’ konkursbo – har i korte trekk gjort gjeldende:",
        "paragraph_id": "para_64"
      },
      {
        "text": "(11) Lagmannsrettens kjennelse bygger på uriktig lovtolkning. Konkursskyldneren og boet er",
        "paragraph_id": "para_65"
      },
      {
        "text": "separate avgiftssubjekter, og det er feil når lagmannsretten legger til grunn at boet er en",
        "paragraph_id": "para_66"
      },
      {
        "text": "avgiftsmessig fortsettelse av debitors virksomhet. Justeringskravet oppsto som en betinget",
        "paragraph_id": "para_67"
      },
      {
        "text": "fordring ved den opprinnelige fradragsføringen − altså før konkursåpningen. Det er dermed",
        "paragraph_id": "para_68"
      },
      {
        "text": "ikke en forpliktelse som er «påført skyldnerens bo under bobehandlingen»,",
        "paragraph_id": "para_69"
      },
      {
        "text": "jf. dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3. Kravet skal da ikke godkjennes som en",
        "paragraph_id": "para_70"
      },
      {
        "text": "massefordring.",
        "paragraph_id": "para_71"
      },
      {
        "text": "(12) Selv om justeringskravet skulle anses å ha oppstått etter konkursåpningen, er det ikke en",
        "paragraph_id": "para_72"
      },
      {
        "text": "massefordring. Plikten til å justere etter merverdiavgiftsloven § 9-2 gjelder bare avgift som",
        "paragraph_id": "para_73"
      },
      {
        "text": "har kommet til fradrag hos det aktuelle registrerte avgiftssubjektet. Bestemmelsen gir ikke",
        "paragraph_id": "para_74"
      },
      {
        "text": "tilstrekkelig klar hjemmel til å pålegge boet å justere for avgift som er fradragsført hos",
        "paragraph_id": "para_75"
      },
      {
        "text": "skyldneren.",
        "paragraph_id": "para_76"
      },
      {
        "text": "(13) REC Wafer Norway AS’ konkursbo har lagt ned slik påstand:",
        "paragraph_id": "para_77"
      },
      {
        "text": "«1. Lagmannsrettens kjennelse oppheves.",
        "paragraph_id": "para_78"
      },
      {
        "text": "2. REC Wafer Norway AS, dets konkursbo, tilkjennes sakskostnader for",
        "paragraph_id": "para_79"
      },
      {
        "text": "Høyesterett.»",
        "paragraph_id": "para_80"
      },
      {
        "text": "(14) Ankemotparten – staten ved Skatteetaten – har i korte trekk gjort gjeldende:",
        "paragraph_id": "para_81"
      },
      {
        "text": "(15) Det hefter ingen feil ved lagmannsrettens lovtolkning. En justeringsforpliktelse oppstår når",
        "paragraph_id": "para_82"
      },
      {
        "text": "det inntreffer en justeringshendelse som nevnt i merverdiavgiftsloven § 9-2. Her var",
        "paragraph_id": "para_83"
      },
      {
        "text": "justeringshendelsen boets salg av eiendommen, og kravet oppsto da. Boet ble ved salget",
        "paragraph_id": "para_84"
      },
      {
        "text": "«påført» en forpliktelse, slik at kravet må godkjennes som en massefordring etter",
        "paragraph_id": "para_85"
      },
      {
        "text": "dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3.",
        "paragraph_id": "para_86"
      },
      {
        "text": "(16) Boets subsidiære anførsel kan heller ikke føre frem. Justeringsforpliktelsen påhviler det",
        "paragraph_id": "para_87"
      },
      {
        "text": "registrerte avgiftssubjektet som har utløst justeringshendelsen, i dette tilfellet boet. Det er",
        "paragraph_id": "para_88"
      },
      {
        "text": "ikke et vilkår etter loven at det samme avgiftssubjektet også har fradragsført den inngående",
        "paragraph_id": "para_89"
      },
      {
        "text": "merverdiavgiften.",
        "paragraph_id": "para_90"
      },
      {
        "text": "4",
        "paragraph_id": "para_91"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_92"
      },
      {
        "text": "(17) Staten ved Skatteetaten har lagt ned slik påstand:",
        "paragraph_id": "para_93"
      },
      {
        "text": "«1. Anken forkastes.",
        "paragraph_id": "para_94"
      },
      {
        "text": "2. Staten v/Skatteetaten tilkjennes sakskostnader for alle instanser.»",
        "paragraph_id": "para_95"
      },
      {
        "text": "Mitt syn på saken",
        "paragraph_id": "para_96"
      },
      {
        "text": "Rammene for saken",
        "paragraph_id": "para_97"
      },
      {
        "text": "(18) Høyesteretts kompetanse er begrenset etter tvisteloven § 30-6. Anken gjelder",
        "paragraph_id": "para_98"
      },
      {
        "text": "lagmannsrettens generelle lovtolkning, som Høyesterett kan prøve.",
        "paragraph_id": "para_99"
      },
      {
        "text": "(19) Lagmannsretten har, som tingretten, kommet til at justeringskravet som saken gjelder, skal",
        "paragraph_id": "para_100"
      },
      {
        "text": "godkjennes som en massefordring etter dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3.",
        "paragraph_id": "para_101"
      },
      {
        "text": "Dersom denne konklusjonen bygger på feil lovtolkning, blir spørsmålet om det er tale om",
        "paragraph_id": "para_102"
      },
      {
        "text": "en fortrinnsberettiget fordring av annen klasse etter § 9-4 første ledd nr. 3, en alminnelig",
        "paragraph_id": "para_103"
      },
      {
        "text": "konkursfordring etter § 9-6 eller en forpliktelse som hverken boet eller konkursskyldneren",
        "paragraph_id": "para_104"
      },
      {
        "text": "er ansvarlig for. I så fall må kjennelsen oppheves, slik at det blir opp til lagmannsretten å ta",
        "paragraph_id": "para_105"
      },
      {
        "text": "stilling til om kravet kan fremmes mot boet, og i tilfelle hvilken prioritet det har,",
        "paragraph_id": "para_106"
      },
      {
        "text": "jf. tvisteloven § 30-14 første ledd.",
        "paragraph_id": "para_107"
      },
      {
        "text": "Om justering av inngående merverdiavgift og konkursbos avgiftsrettslige status",
        "paragraph_id": "para_108"
      },
      {
        "text": "(20) Et registrert avgiftssubjekt har rett til fradrag for inngående merverdiavgift på anskaffelser",
        "paragraph_id": "para_109"
      },
      {
        "text": "av varer og tjenester som er til bruk i den registrerte virksomheten,",
        "paragraph_id": "para_110"
      },
      {
        "text": "jf. merverdiavgiftsloven § 8-1. Vilkåret om at anskaffelsen må være «til bruk i» den",
        "paragraph_id": "para_111"
      },
      {
        "text": "registrerte virksomheten, viser at det må være en viss tilknytning mellom anskaffelsen og",
        "paragraph_id": "para_112"
      },
      {
        "text": "den avgiftspliktige virksomheten for at det skal foreligge fradragsrett. Konsekvensen er at",
        "paragraph_id": "para_113"
      },
      {
        "text": "ikke enhver anskaffelse som en registrert virksomhet gjør, gir fradragsrett for inngående",
        "paragraph_id": "para_114"
      },
      {
        "text": "merverdiavgift.",
        "paragraph_id": "para_115"
      },
      {
        "text": "(21) Fradragsretten etter § 8-1 inntrer på anskaffelsestidspunktet, jf. Rt-2012-432 Elkjøp avsnitt",
        "paragraph_id": "para_116"
      },
      {
        "text": "44 med videre henvisning. De såkalte justeringsreglene i merverdiavgiftsloven kapittel",
        "paragraph_id": "para_117"
      },
      {
        "text": "9 kommer til anvendelse når det for kapitalvarer skjer endringer i tilknytningen til",
        "paragraph_id": "para_118"
      },
      {
        "text": "avgiftspliktig virksomhet etter anskaffelsen. Formålet med bestemmelsene er at",
        "paragraph_id": "para_119"
      },
      {
        "text": "fradragsføringen i størst mulig grad skal reflektere kapitalvarens tilknytning til",
        "paragraph_id": "para_120"
      },
      {
        "text": "avgiftspliktig virksomhet over tid, og ikke bare tilknytningen på anskaffelsestidspunktet,",
        "paragraph_id": "para_121"
      },
      {
        "text": "jf. Ot.prp. nr. 59 (2006−2007) side 39. Justeringsreglene ble innført ved endringer i",
        "paragraph_id": "para_122"
      },
      {
        "text": "merverdiavgiftsloven 1969 ved lov 29. juni 2007 nr. 45, som trådte i kraft 1. januar 2008.",
        "paragraph_id": "para_123"
      },
      {
        "text": "Reglene er videreført uten materielle endringer i merverdiavgiftsloven 2009 kapittel 9.",
        "paragraph_id": "para_124"
      },
      {
        "text": "Det er gitt en generell redegjørelse for bestemmelsene i HR-2017-2065-A avsnitt 22−26.",
        "paragraph_id": "para_125"
      },
      {
        "text": "(22) Merverdiavgiftsloven § 9-1 slår fast at inngående merverdiavgift på kapitalvarer skal",
        "paragraph_id": "para_126"
      },
      {
        "text": "justeres «ved endret bruk mv.» etter reglene i §§ 9-2 til 9-5. Uttrykket «kapitalvarer» er",
        "paragraph_id": "para_127"
      },
      {
        "text": "definert i andre ledd og omfatter blant annet «ny-, på- eller ombygging» av fast eiendom –",
        "paragraph_id": "para_128"
      },
      {
        "text": "såkalte byggetiltak, se bokstav b.",
        "paragraph_id": "para_129"
      },
      {
        "text": "5",
        "paragraph_id": "para_130"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_131"
      },
      {
        "text": "(23) Bestemmelser om når inngående merverdiavgift skal justeres, er inntatt i § 9-2. Første ledd",
        "paragraph_id": "para_132"
      },
      {
        "text": "gjelder endret bruk av en kapitalvare etter anskaffelsen, mens andre ledd regulerer",
        "paragraph_id": "para_133"
      },
      {
        "text": "justering ved omsetning. I vår sak er det tredje ledd som er aktuelt:",
        "paragraph_id": "para_134"
      },
      {
        "text": "«Registrert avgiftssubjekt skal justere inngående merverdiavgift når kapitalvarer som",
        "paragraph_id": "para_135"
      },
      {
        "text": "nevnt i § 9-1 annet ledd bokstav b overdras.»",
        "paragraph_id": "para_136"
      },
      {
        "text": "(24) De omstendigheter som utløser justeringsplikt, betegnes justeringshendelser.",
        "paragraph_id": "para_137"
      },
      {
        "text": "Justeringsreglene virker begge veier − de kan både innebære plikt til å tilbakeføre",
        "paragraph_id": "para_138"
      },
      {
        "text": "merverdiavgift som tidligere er fradragsført, og rett til fradrag for inngående avgift som",
        "paragraph_id": "para_139"
      },
      {
        "text": "ikke er ført til fradrag tidligere.",
        "paragraph_id": "para_140"
      },
      {
        "text": "(25) Etter merverdiavgiftsloven § 2-1 fjerde ledd skal konkursbo registreres i",
        "paragraph_id": "para_141"
      },
      {
        "text": "Merverdiavgiftsregisteret dersom skyldneren var registrert eller registreringspliktig.",
        "paragraph_id": "para_142"
      },
      {
        "text": "Registrering skjer på eget nummer i registeret, jf. § 14-2. Ved registreringen blir boet et",
        "paragraph_id": "para_143"
      },
      {
        "text": "eget avgiftssubjekt, jf. § 1-3 første ledd bokstav d. Boet får dermed plikt til å beregne",
        "paragraph_id": "para_144"
      },
      {
        "text": "utgående avgift ved avgiftspliktig omsetning etter § 11-1 og rett til fradrag for inngående",
        "paragraph_id": "para_145"
      },
      {
        "text": "avgift på anskaffelser til bruk i virksomheten etter § 8-1. På denne bakgrunn er det på det",
        "paragraph_id": "para_146"
      },
      {
        "text": "rene at boet og skyldneren er separate avgiftssubjekter.",
        "paragraph_id": "para_147"
      },
      {
        "text": "(26) Boet har anført at lagmannsretten uriktig har lagt til grunn at et konkursbo er en",
        "paragraph_id": "para_148"
      },
      {
        "text": "avgiftsmessig fortsettelse av skyldnerens virksomhet. Jeg oppfatter det for min del ikke",
        "paragraph_id": "para_149"
      },
      {
        "text": "slik at lagmannsretten har ment at boet helt generelt trer inn i skyldnerens avgiftsmessige",
        "paragraph_id": "para_150"
      },
      {
        "text": "stilling. Uttalelsen er mer nyansert, og dette har uansett ikke vært et bærende argument for",
        "paragraph_id": "para_151"
      },
      {
        "text": "lagmannsretten. Partene er heller ikke reelt uenige på dette punktet. Av den grunn går jeg",
        "paragraph_id": "para_152"
      },
      {
        "text": "ikke nærmere inn på dette spørsmålet.",
        "paragraph_id": "para_153"
      },
      {
        "text": "(27) Partene har for Høyesterett vært enige om at konkursåpning ikke er en justeringshendelse,",
        "paragraph_id": "para_154"
      },
      {
        "text": "men har likevel viet spørsmålet oppmerksomhet. Utgangspunktet er at konkursåpning",
        "paragraph_id": "para_155"
      },
      {
        "text": "faller utenfor oppregningen av justeringshendelsene i merverdiavgiftsloven § 9-2.",
        "paragraph_id": "para_156"
      },
      {
        "text": "Konkursåpningen innebærer ikke i seg selv en endret bruk av skyldnerens kapitalvarer,",
        "paragraph_id": "para_157"
      },
      {
        "text": "jf. første ledd. Noen omsetning etter andre ledd eller overdragelse etter tredje ledd er det",
        "paragraph_id": "para_158"
      },
      {
        "text": "heller ikke tale om – konkursen er et generalbeslag i skyldnerens formue. Eiendomsretten",
        "paragraph_id": "para_159"
      },
      {
        "text": "forblir hos skyldneren, men rådigheten går over til boet, se Mads Henry Andenæs,",
        "paragraph_id": "para_160"
      },
      {
        "text": "Konkurs, 3. utgave, 2009 side 30.",
        "paragraph_id": "para_161"
      },
      {
        "text": "(28) En uttalelse i Ot.prp. nr. 59 (2006−2007) side 54 om at «den avgiftspliktiges konkurs vil",
        "paragraph_id": "para_162"
      },
      {
        "text": "utløse plikt til å justere», skaper en viss uklarhet. Men den må leses i sin sammenheng og",
        "paragraph_id": "para_163"
      },
      {
        "text": "kan ikke tas på ordet. På dette punktet i proposisjonen drøfter departementet det unntaket",
        "paragraph_id": "para_164"
      },
      {
        "text": "som gjaldt fra de tidligere tilbakeføringsreglene for fast eiendom, jf. merverdiavgiftsloven",
        "paragraph_id": "para_165"
      },
      {
        "text": "1969 § 21 tredje ledd andre punktum. Unntaket gikk ut på at tidligere fradragsført",
        "paragraph_id": "para_166"
      },
      {
        "text": "inngående avgift for bygg eller anlegg ikke skulle tilbakeføres ved dødsfall eller konkurs,",
        "paragraph_id": "para_167"
      },
      {
        "text": "og heller ikke ved andre forhold der slik tilbakevirkning ville virke særlig urimelig overfor",
        "paragraph_id": "para_168"
      },
      {
        "text": "den avgiftspliktige. Konklusjonen på drøftelsen er at unntaket ikke burde videreføres, og i",
        "paragraph_id": "para_169"
      },
      {
        "text": "forlengelsen av dette kommer uttalelsen om at konkurs utløser plikt til å justere. Kanskje",
        "paragraph_id": "para_170"
      },
      {
        "text": "trekker departementet her en forhastet slutning fra beslutningen om ikke å videreføre",
        "paragraph_id": "para_171"
      },
      {
        "text": "konkursunntaket. Uttalelsen er uansett kortfattet og ubegrunnet, og den kan etter mitt syn",
        "paragraph_id": "para_172"
      },
      {
        "text": "ikke tillegges særlig vekt. Ordlyden i § 9-2 tilsier at konkursåpning ikke er en",
        "paragraph_id": "para_173"
      },
      {
        "text": "justeringshendelse, noe som må være avgjørende. Jeg nevner at også Skattedirektoratet har",
        "paragraph_id": "para_174"
      },
      {
        "text": "6",
        "paragraph_id": "para_175"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_176"
      },
      {
        "text": "lagt til grunn at konkursåpning ikke er en justeringshendelse, se uttalelsen 4. april 2014,",
        "paragraph_id": "para_177"
      },
      {
        "text": "USKD-2016-13.",
        "paragraph_id": "para_178"
      },
      {
        "text": "(29) En abandonering av boets eiendeler er heller ikke en justeringshendelse. Etter",
        "paragraph_id": "para_179"
      },
      {
        "text": "konkursloven § 117 b kan bostyreren beslutte å oppheve konkursbeslaget i en eiendel som",
        "paragraph_id": "para_180"
      },
      {
        "text": "er uten interesse for boet. Opphevelsen innebærer hverken endret bruk eller en",
        "paragraph_id": "para_181"
      },
      {
        "text": "overdragelse, sml. merverdiavgiftsloven § 9-2. I tråd med dette er det i forvaltningspraksis",
        "paragraph_id": "para_182"
      },
      {
        "text": "lagt til grunn at abandonering ikke er en justeringshendelse, se Skattedirektoratets",
        "paragraph_id": "para_183"
      },
      {
        "text": "prinsipputtalelse 23. april 2004 og den nettopp nevnte uttalelsen publisert i",
        "paragraph_id": "para_184"
      },
      {
        "text": "USKD-2016-13.",
        "paragraph_id": "para_185"
      },
      {
        "text": "Massefordringer i konkurs – noen utgangspunkter",
        "paragraph_id": "para_186"
      },
      {
        "text": "(30) Dekningsloven kapittel 9 inneholder bestemmelser om rekkefølgen for dekning av",
        "paragraph_id": "para_187"
      },
      {
        "text": "fordringer under konkurs og ved offentlig skifte av insolvent dødsbo − prioritetsregler.",
        "paragraph_id": "para_188"
      },
      {
        "text": "Paragraf 9-2 gjelder massefordringer og dermed likestilte fordringer. De fordringer som er",
        "paragraph_id": "para_189"
      },
      {
        "text": "nevnt i første ledd, skal dekkes «foran all annen gjeld». I Ot.prp. nr. 50 (1980−1981) side",
        "paragraph_id": "para_190"
      },
      {
        "text": "207 fremgår at bestemmelsen «inneholder en uttømmende regulering av hvilke fordringer",
        "paragraph_id": "para_191"
      },
      {
        "text": "som skal dekkes av boets masse før det blir aktuelt med dekning av dividendefordringer».",
        "paragraph_id": "para_192"
      },
      {
        "text": "(31) Etter § 9-2 første ledd nr. 3 skal «andre forpliktelser påført skyldnerens bo under",
        "paragraph_id": "para_193"
      },
      {
        "text": "bobehandlingen» dekkes som massefordringer. Bestemmelsen omfatter krav som boet",
        "paragraph_id": "para_194"
      },
      {
        "text": "pådrar seg ved faktiske handlinger og rettslige disposisjoner, for eksempel ved å inngå",
        "paragraph_id": "para_195"
      },
      {
        "text": "avtaler. Men også forpliktelser som følger av lovbestemmelser, som skatte- og avgiftskrav,",
        "paragraph_id": "para_196"
      },
      {
        "text": "kan anses «påført» boet.",
        "paragraph_id": "para_197"
      },
      {
        "text": "(32) Justeringskravet i vår sak bygger på en lovpålagt plikt. Det har sitt utgangspunkt i",
        "paragraph_id": "para_198"
      },
      {
        "text": "konkursskyldnerens avgiftspliktige virksomhet før konkursen – selskapets fradrag for",
        "paragraph_id": "para_199"
      },
      {
        "text": "inngående merverdiavgift på investeringene i Monobygget. Boet fortsatte ikke denne",
        "paragraph_id": "para_200"
      },
      {
        "text": "avgiftspliktige virksomheten, men utløste justeringsforpliktelsen ved salget av",
        "paragraph_id": "para_201"
      },
      {
        "text": "eiendommen innenfor justeringsperioden på ti år, jf. merverdiavgiftsloven § 9-4 andre",
        "paragraph_id": "para_202"
      },
      {
        "text": "ledd. Spørsmålet er om et slikt krav er «påført» boet under bobehandlingen.",
        "paragraph_id": "para_203"
      },
      {
        "text": "(33) Boets prinsipale anførsel er at et slikt justeringskrav oppstår som en betinget fordring når",
        "paragraph_id": "para_204"
      },
      {
        "text": "den inngående avgiften fradragsføres før konkursen. Dermed er ikke kravet påført boet og",
        "paragraph_id": "para_205"
      },
      {
        "text": "skal ikke godkjennes som en massefordring. Subsidiært er det gjort gjeldende at",
        "paragraph_id": "para_206"
      },
      {
        "text": "justeringskravet ikke er en massefordring, selv hvis man skulle legge til grunn at det må",
        "paragraph_id": "para_207"
      },
      {
        "text": "anses oppstått etter konkursåpningen, fordi forpliktelsen uansett ikke er påført boet. De to",
        "paragraph_id": "para_208"
      },
      {
        "text": "spørsmålene glir i noen grad over i hverandre. Jeg ser først på hva som kan utledes av",
        "paragraph_id": "para_209"
      },
      {
        "text": "dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3 isolert sett. Deretter vurderer jeg når slike",
        "paragraph_id": "para_210"
      },
      {
        "text": "justeringskrav må anses å ha oppstått, før jeg til slutt tar stilling til den subsidiære",
        "paragraph_id": "para_211"
      },
      {
        "text": "anførselen fra boet.",
        "paragraph_id": "para_212"
      },
      {
        "text": "Nærmere om dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3",
        "paragraph_id": "para_213"
      },
      {
        "text": "(34) Dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3 slår altså fast at «andre forpliktelser påført",
        "paragraph_id": "para_214"
      },
      {
        "text": "skyldnerens bo under bobehandlingen» dekkes som massefordringer. I dette ligger en",
        "paragraph_id": "para_215"
      },
      {
        "text": "tidsmessig begrensning ved at forpliktelser påført før konkursåpningen faller utenfor.",
        "paragraph_id": "para_216"
      },
      {
        "text": "7",
        "paragraph_id": "para_217"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_218"
      },
      {
        "text": "Videre er det bare krav påført boet som kan kreves dekket som massefordringer.",
        "paragraph_id": "para_219"
      },
      {
        "text": "Fordringer som er påført skyldneren etter konkursåpningen, gir ikke grunnlag for krav i",
        "paragraph_id": "para_220"
      },
      {
        "text": "boet overhodet, jf. også dekningsloven § 6-1.",
        "paragraph_id": "para_221"
      },
      {
        "text": "(35) Ordlyden gir bare begrenset veiledning for spørsmålet om et justeringskrav som i saken her",
        "paragraph_id": "para_222"
      },
      {
        "text": "er et massekrav etter § 9-2 første ledd nr. 3. Etter mitt syn er det likevel mest nærliggende å",
        "paragraph_id": "para_223"
      },
      {
        "text": "si at et bo som etter konkursåpning – og uten at konkursskyldneren har noen rolle − selger",
        "paragraph_id": "para_224"
      },
      {
        "text": "en eiendom, blir «påført» kravet. Det er salget av eiendommen som utløser plikten til å",
        "paragraph_id": "para_225"
      },
      {
        "text": "tilbakeføre den inngående avgiften.",
        "paragraph_id": "para_226"
      },
      {
        "text": "(36) I forarbeidene er det få uttalelser av interesse som gjelder § 9-2 direkte. Jeg nevner likevel",
        "paragraph_id": "para_227"
      },
      {
        "text": "følgende uttalelse i NOU 1972: 20 Gjeldsforhandling og konkurs side 346:",
        "paragraph_id": "para_228"
      },
      {
        "text": "«Med ‘massefordringer’ forstås vanligvis fordringer som er pådratt av boet selv, og",
        "paragraph_id": "para_229"
      },
      {
        "text": "som skyldneren derfor ikke uten særlig rettsgrunnlag er ansvarlig for. Med ‘dermed",
        "paragraph_id": "para_230"
      },
      {
        "text": "likestilte fordringer’ siktes det til fordringer som dekningsmessig står i samme",
        "paragraph_id": "para_231"
      },
      {
        "text": "stilling.»",
        "paragraph_id": "para_232"
      },
      {
        "text": "(37) Justeringskravet i saken her faller etter mitt syn inn under denne definisjonen.",
        "paragraph_id": "para_233"
      },
      {
        "text": "(38) På side 347 i utredningen nevner utvalget at blant annet erstatningskrav mot boet og",
        "paragraph_id": "para_234"
      },
      {
        "text": "forpliktelser som boet har påtatt seg ved fortsatt drift, omfattes av nr. 3. Dette innebærer at",
        "paragraph_id": "para_235"
      },
      {
        "text": "hvis boet driver skyldnerens virksomhet videre for egen regning, vil de skatte- og",
        "paragraph_id": "para_236"
      },
      {
        "text": "avgiftskrav som utløses i den forbindelse, ha status som massefordringer etter § 9-2 første",
        "paragraph_id": "para_237"
      },
      {
        "text": "ledd nr. 3. Ubetalt skatt og avgift fra skyldnerens virksomhet før konkursåpningen er",
        "paragraph_id": "para_238"
      },
      {
        "text": "derimot ikke massekrav. Dette gir ikke særlige holdepunkter for om justeringskrav kan",
        "paragraph_id": "para_239"
      },
      {
        "text": "anses som massefordringer. I de spesielle merknadene til § 9-2 i Ot.prp. nr. 50",
        "paragraph_id": "para_240"
      },
      {
        "text": "(1980−1981) side 207 vises det bare til uttalelsene i NOU-en.",
        "paragraph_id": "para_241"
      },
      {
        "text": "(39) Flere juridiske fremstillinger drøfter dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3, men uten å ta",
        "paragraph_id": "para_242"
      },
      {
        "text": "uttrykkelig stilling til spørsmålet i vår sak. Jeg nøyer meg på den bakgrunn med å vise til at",
        "paragraph_id": "para_243"
      },
      {
        "text": "Andenæs, 3. utgave, 2009 gir eksempler på massekrav etter nr. 3 på side 386−387. Han",
        "paragraph_id": "para_244"
      },
      {
        "text": "nevner forpliktelser som boet pådrar seg ved avtaler på boets vegne, og forpliktelser «som",
        "paragraph_id": "para_245"
      },
      {
        "text": "påhviler boet i kraft av loven, slik som boets skatte- og avgiftsforpliktelser».",
        "paragraph_id": "para_246"
      },
      {
        "text": "Av sammenhengen fremgår at dette ikke er ment som en uttømmende oppregning av krav",
        "paragraph_id": "para_247"
      },
      {
        "text": "som kan godkjennes som massekrav. Uttalelsen gir derfor begrenset veiledning.",
        "paragraph_id": "para_248"
      },
      {
        "text": "(40) Etter dette gir kildene som knytter seg direkte til dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3,",
        "paragraph_id": "para_249"
      },
      {
        "text": "etter mitt syn en viss støtte til statens syn. Men jeg er enig med partene i at dette ikke",
        "paragraph_id": "para_250"
      },
      {
        "text": "nødvendigvis er avgjørende. Hvis slike justeringskrav må anses oppstått før konkursen,",
        "paragraph_id": "para_251"
      },
      {
        "text": "skal de ikke godkjennes som massefordringer. Det er nødvendig å se nærmere på når",
        "paragraph_id": "para_252"
      },
      {
        "text": "justeringskrav oppstår, noe jeg nå går over til.",
        "paragraph_id": "para_253"
      },
      {
        "text": "Spørsmålet om når justeringskrav oppstår − vurderingskriteriene",
        "paragraph_id": "para_254"
      },
      {
        "text": "(41) Spørsmålet er om justeringskrav utløst av boet oppstår som en betinget fordring når",
        "paragraph_id": "para_255"
      },
      {
        "text": "inngående avgift blir fradragsført før konkursen, eller først ved justeringshendelsen, i dette",
        "paragraph_id": "para_256"
      },
      {
        "text": "tilfellet salget av eiendommen. Jeg ser først på hvilke momenter som er relevante ved",
        "paragraph_id": "para_257"
      },
      {
        "text": "vurderingen. I mangel på kilder som knytter seg direkte til problemstillingen i vår sak, må",
        "paragraph_id": "para_258"
      },
      {
        "text": "vurderingskriteriene hentes fra uttalelser og rettspraksis om andre typer krav.",
        "paragraph_id": "para_259"
      },
      {
        "text": "8",
        "paragraph_id": "para_260"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_261"
      },
      {
        "text": "(42) Jeg viser først til dekningsloven § 6-1 om dividendefordringer, som slår fast at dividende",
        "paragraph_id": "para_262"
      },
      {
        "text": "bare kan kreves av fordringer på skyldneren «som er oppstått før åpningen av",
        "paragraph_id": "para_263"
      },
      {
        "text": "bobehandlingen». I forarbeidene til bestemmelsen heter det at spørsmålet om når en",
        "paragraph_id": "para_264"
      },
      {
        "text": "fordring kan sies å ha oppstått, må avgjøres «ved en analyse av de forskjellige rettsforhold",
        "paragraph_id": "para_265"
      },
      {
        "text": "med støtte i praksis og teori», se NOU 1972: 20 side 306.",
        "paragraph_id": "para_266"
      },
      {
        "text": "(43) Partene har vist til en rekke rettsavgjørelser fra ulike rettsområder til belysning av",
        "paragraph_id": "para_267"
      },
      {
        "text": "problemstillingen. Fordi rettstilstanden er oppsummert i HR-2019-1662-A, som jeg straks",
        "paragraph_id": "para_268"
      },
      {
        "text": "kommer til, finner jeg ikke grunn til å gå inn på mange av disse. Jeg trekker likevel frem",
        "paragraph_id": "para_269"
      },
      {
        "text": "avgjørelsen i Rt-1949-743, hvor spørsmålet var om et krav på inntektsskatt kunne gjøres",
        "paragraph_id": "para_270"
      },
      {
        "text": "gjeldende mot et konkursbo. Konkursskyldneren opptjente inntekten før konkursåpningen,",
        "paragraph_id": "para_271"
      },
      {
        "text": "mens skattevedtaket ble truffet etterpå. Høyesterett kom til at skattekravet oppsto før",
        "paragraph_id": "para_272"
      },
      {
        "text": "konkursen. Førstvoterende la avgjørende vekt på at det allerede da inntekten ble opptjent,",
        "paragraph_id": "para_273"
      },
      {
        "text": "var «på det rene» at den skulle beskattes. Plikten til å betale skatt oppsto med andre ord da.",
        "paragraph_id": "para_274"
      },
      {
        "text": "På samme måte la Høyesterett i Rt-2004-523 avsnitt 43 avgjørende vekt på at et skattekrav",
        "paragraph_id": "para_275"
      },
      {
        "text": "i sin helhet bygget på virksomhet før konkursen.",
        "paragraph_id": "para_276"
      },
      {
        "text": "(44) Jeg nevner også Rt-1999-2073, som gjaldt spørsmålet om når et krav på",
        "paragraph_id": "para_277"
      },
      {
        "text": "produksjonstilskudd oppsto. Høyesteretts kjæremålsutvalg uttalte at det er tilstrekkelig at",
        "paragraph_id": "para_278"
      },
      {
        "text": "det er oppstått «en rettslig begrunnet betalingsforpliktelse» for at et krav skal anses",
        "paragraph_id": "para_279"
      },
      {
        "text": "oppstått. Utvalget la til at kravet ikke trenger å være fastslått eller kommet til uttrykk på",
        "paragraph_id": "para_280"
      },
      {
        "text": "noen bestemt måte.",
        "paragraph_id": "para_281"
      },
      {
        "text": "(45) Avgjørelsen i HR-2019-1662-A gjaldt adgangen til å motregne foreldede krav på",
        "paragraph_id": "para_282"
      },
      {
        "text": "feilutbetalt uførepensjon i senere løpende alderspensjonsutbetalinger, jf. foreldelsesloven",
        "paragraph_id": "para_283"
      },
      {
        "text": "§ 26 bokstav b. Ett av vilkårene for motregning etter bestemmelsen er at det kravet som det",
        "paragraph_id": "para_284"
      },
      {
        "text": "motregnes mot, er «oppstått» før det foreldede kravet ble foreldet. Førstvoterende drøfter",
        "paragraph_id": "para_285"
      },
      {
        "text": "fra avsnitt 60 i dommen hvordan begrepet «oppstått» må forstås. Hun konstaterer i avsnitt",
        "paragraph_id": "para_286"
      },
      {
        "text": "61 at fordringen ikke er oppstått før de «rettsstiftende forhold» for den foreligger. I avsnitt",
        "paragraph_id": "para_287"
      },
      {
        "text": "65 fremgår at spørsmålet må vurderes ut fra det aktuelle stiftelsesgrunnlaget. Etter å ha vist",
        "paragraph_id": "para_288"
      },
      {
        "text": "til rettspraksis og juridisk teori oppsummerer førstvoterende vurderingskriteriene slik i",
        "paragraph_id": "para_289"
      },
      {
        "text": "avsnitt 71:",
        "paragraph_id": "para_290"
      },
      {
        "text": "«Oppsummert synes uttrykket ‘er oppstått’ i foreldelsesloven § 26 bokstav b generelt å",
        "paragraph_id": "para_291"
      },
      {
        "text": "innebære at det ved vurderingen av når en fordring oppsto, må ses hen til",
        "paragraph_id": "para_292"
      },
      {
        "text": "stiftelsesgrunnlaget, formålet med bestemmelsen – beskyttelse av en forventet",
        "paragraph_id": "para_293"
      },
      {
        "text": "motregningsposisjon – og om det foreligger en rettslig begrunnet betalingsforpliktelse,",
        "paragraph_id": "para_294"
      },
      {
        "text": "hvor debitors handlingsrom er begrenset. Det er ikke avgjørende at fordringen ikke er",
        "paragraph_id": "para_295"
      },
      {
        "text": "fullstendig, er betinget, omtvistet eller ikke er endelig fastslått.»",
        "paragraph_id": "para_296"
      },
      {
        "text": "(46) Silje Karine Nordtveit, Når oppstår en fordring?, 2017 drøfter skatte- og avgiftskrav i",
        "paragraph_id": "para_297"
      },
      {
        "text": "punkt 7.7 side 237 følgende. På side 242 uttaler hun at et skatte- og avgiftskrav i",
        "paragraph_id": "para_298"
      },
      {
        "text": "alminnelighet oppstår «idet debitor foretar den handlingen som gir grunnlag for» kravet.",
        "paragraph_id": "para_299"
      },
      {
        "text": "Hun uttaler videre at det for avgiftskrav er hensiktsmessig å vurdere på hvilket tidspunkt",
        "paragraph_id": "para_300"
      },
      {
        "text": "skyldneren ikke lenger har kontroll med om fordringen oppstår, se side 245−246.",
        "paragraph_id": "para_301"
      },
      {
        "text": "(47) Etter dette legger jeg til grunn at det må foretas en analyse av rettsforholdet basert på",
        "paragraph_id": "para_302"
      },
      {
        "text": "stiftelsesgrunnlaget og formålet med den aktuelle bestemmelsen. Et sentralt",
        "paragraph_id": "para_303"
      },
      {
        "text": "vurderingstema blir på hvilket tidspunkt det foreligger en rettslig begrunnet forpliktelse.",
        "paragraph_id": "para_304"
      },
      {
        "text": "Det må vurderes når de nødvendige faktiske omstendigheter for betalingsplikten er til",
        "paragraph_id": "para_305"
      },
      {
        "text": "9",
        "paragraph_id": "para_306"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_307"
      },
      {
        "text": "stede, og på hvilket tidspunkt skyldneren ikke lenger har kontroll med om kravet vil",
        "paragraph_id": "para_308"
      },
      {
        "text": "oppstå. Det er ikke avgjørende om kravet er betinget eller ikke endelig fastslått, jf. også",
        "paragraph_id": "para_309"
      },
      {
        "text": "dekningsloven § 6-2 jf. § 6-1. På denne bakgrunn går jeg over til den nærmere",
        "paragraph_id": "para_310"
      },
      {
        "text": "vurderingen.",
        "paragraph_id": "para_311"
      },
      {
        "text": "Spørsmålet om når justeringskrav oppstår – den nærmere vurderingen",
        "paragraph_id": "para_312"
      },
      {
        "text": "(48) Jeg tar utgangspunkt i merverdiavgiftsloven § 9-2, som etter ordlyden regulerer i hvilke",
        "paragraph_id": "para_313"
      },
      {
        "text": "situasjoner et registrert avgiftssubjekt skal justere inngående merverdiavgift. For at plikten",
        "paragraph_id": "para_314"
      },
      {
        "text": "til å justere skal inntre, kreves en endring i de faktiske forholdene. Det må inntreffe en",
        "paragraph_id": "para_315"
      },
      {
        "text": "justeringshendelse i form av eksempelvis endret bruk etter første ledd eller overdragelse",
        "paragraph_id": "para_316"
      },
      {
        "text": "etter tredje ledd. Jeg minner om at konkursåpning ikke er en slik justeringshendelse. I tråd",
        "paragraph_id": "para_317"
      },
      {
        "text": "med de rettslige utgangspunktene jeg har redegjort for, er det nærliggende å se det slik at",
        "paragraph_id": "para_318"
      },
      {
        "text": "justeringskrav ikke oppstår før de faktiske omstendighetene som utløser kravet, endres ved",
        "paragraph_id": "para_319"
      },
      {
        "text": "justeringshendelsen. Det er først da de materielle vilkårene for justeringsforpliktelsen er",
        "paragraph_id": "para_320"
      },
      {
        "text": "oppfylt.",
        "paragraph_id": "para_321"
      },
      {
        "text": "(49) Jeg viser videre til hovedregelen om fradrag for inngående merverdiavgift i",
        "paragraph_id": "para_322"
      },
      {
        "text": "merverdiavgiftsloven § 8-1. Ordlyden gir ingen holdepunkter for at fradragsretten på noen",
        "paragraph_id": "para_323"
      },
      {
        "text": "måte er betinget. Som jeg har vært inne på, har rettspraksis i tråd med dette slått fast at",
        "paragraph_id": "para_324"
      },
      {
        "text": "retten til fradrag inntrer på anskaffelsestidspunktet, se Rt-2006-293 Arves Trafikkskole",
        "paragraph_id": "para_325"
      },
      {
        "text": "avsnitt 33 og Rt-2012-432 Elkjøp avsnitt 44. Uttrykksmåten «retten til fradrag» i sistnevnte",
        "paragraph_id": "para_326"
      },
      {
        "text": "avgjørelse tyder ikke på at det er tale om en betinget rett.",
        "paragraph_id": "para_327"
      },
      {
        "text": "(50) Begge parter har vist til ulike uttalelser i Ot.prp. nr. 59 (2006−2007), hvor departementet",
        "paragraph_id": "para_328"
      },
      {
        "text": "fremmet forslag om innføring av justeringsregler i merverdiavgiftsloven 1969. For min del",
        "paragraph_id": "para_329"
      },
      {
        "text": "har jeg festet meg ved en uttalelse på side 38 i proposisjonen. Her uttaler departementet at",
        "paragraph_id": "para_330"
      },
      {
        "text": "forslaget til justeringsbestemmelser ikke «endrer … den opprinnelige fradragsretten ved",
        "paragraph_id": "para_331"
      },
      {
        "text": "anskaffelsen av en kapitalvare», men at reglene vil være et supplement til denne. På side",
        "paragraph_id": "para_332"
      },
      {
        "text": "48 fremgår videre at departementet gjorde et bevisst valg om ikke å endre den opprinnelige",
        "paragraph_id": "para_333"
      },
      {
        "text": "retten til umiddelbart fradrag. Endelig viser jeg til de spesielle merknadene til § 26 b på",
        "paragraph_id": "para_334"
      },
      {
        "text": "side 66, hvor departementet uttaler at det bare er hendelser som endrer tilknytningen til",
        "paragraph_id": "para_335"
      },
      {
        "text": "avgiftspliktig virksomhet, som gir rett og plikt til å justere. Samme sted presiserer",
        "paragraph_id": "para_336"
      },
      {
        "text": "departementet at justeringsreglene ikke var ment å endre adgangen til å fradragsføre",
        "paragraph_id": "para_337"
      },
      {
        "text": "inngående avgift umiddelbart ved anskaffelsen. Også disse forarbeidsuttalelsene peker i",
        "paragraph_id": "para_338"
      },
      {
        "text": "retning av at justeringskravet oppstår ved justeringshendelsen, ikke som et betinget krav",
        "paragraph_id": "para_339"
      },
      {
        "text": "ved fradragsføringen.",
        "paragraph_id": "para_340"
      },
      {
        "text": "(51) Boet har funnet støtte for sitt syn i dommen inntatt i Rt-1972-1131, hvor spørsmålet var når",
        "paragraph_id": "para_341"
      },
      {
        "text": "folketrygdens regresskrav mot et bilforsikringsselskap oppsto. Høyesterett kom til at kravet",
        "paragraph_id": "para_342"
      },
      {
        "text": "oppsto ved «den skadegjørende begivenhet» − trafikkulykken. I dommen begrunnes dette",
        "paragraph_id": "para_343"
      },
      {
        "text": "med at det var tale om et «rettskrav, forutsatt at lovens vilkår er til stede, selv om kravet er",
        "paragraph_id": "para_344"
      },
      {
        "text": "latent og ikke straks kan fikseres og utbetales». Jeg kan ikke se at dommen har betydning i",
        "paragraph_id": "para_345"
      },
      {
        "text": "vår sak. Et justeringskrav kan ikke betegnes som et «rettskrav» før justeringshendelsen har",
        "paragraph_id": "para_346"
      },
      {
        "text": "inntruffet. Før det tidspunktet er ikke de nødvendige faktiske omstendighetene for kravet",
        "paragraph_id": "para_347"
      },
      {
        "text": "til stede, og de lovbestemte vilkårene er ikke oppfylt. De øvrige dommene som er trukket",
        "paragraph_id": "para_348"
      },
      {
        "text": "frem, gir etter mitt syn heller ikke særlig veiledning. Det samme gjelder de uttalelsene i",
        "paragraph_id": "para_349"
      },
      {
        "text": "juridisk teori som særlig boet har fremhevet.",
        "paragraph_id": "para_350"
      },
      {
        "text": "10",
        "paragraph_id": "para_351"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_352"
      },
      {
        "text": "(52) Partene har trukket frem formålsbetraktninger og andre reelle hensyn til støtte for sitt syn.",
        "paragraph_id": "para_353"
      },
      {
        "text": "Dette er i stor grad argumenter som på et mer overordnet plan knytter seg til spørsmålet om",
        "paragraph_id": "para_354"
      },
      {
        "text": "justeringsforpliktelser bør godkjennes som massekrav i tilfeller som dette. De har dermed",
        "paragraph_id": "para_355"
      },
      {
        "text": "ikke først og fremst betydning for når justeringskrav oppstår, og jeg velger derfor å komme",
        "paragraph_id": "para_356"
      },
      {
        "text": "tilbake til dem i drøftelsen av boets subsidiære anførsel.",
        "paragraph_id": "para_357"
      },
      {
        "text": "(53) På dette punktet nevner jeg likevel ett hensyn, som etter mitt syn har vekt: Det er boet som",
        "paragraph_id": "para_358"
      },
      {
        "text": "har rådigheten over kapitalvarene etter konkursåpningen, og som dermed kan bestemme",
        "paragraph_id": "para_359"
      },
      {
        "text": "om justeringsforpliktelsen skal utløses gjennom for eksempel et salg. Hvis skyldneren",
        "paragraph_id": "para_360"
      },
      {
        "text": "anses ansvarlig for justeringskravet, kan vi få en situasjon hvor boet ensidig kan velte",
        "paragraph_id": "para_361"
      },
      {
        "text": "betydelige kostnader over på skyldneren, uten at denne har mulighet til å påvirke eller",
        "paragraph_id": "para_362"
      },
      {
        "text": "forhindre dette. Kravet vil riktignok kunne meldes i boet som dividendekrav eller",
        "paragraph_id": "para_363"
      },
      {
        "text": "fortrinnsberettiget krav av annen klasse, jf. dekningsloven §§ 9-6 og 9-4 nr. 2. Men",
        "paragraph_id": "para_364"
      },
      {
        "text": "skyldneren ville hefte for restgjelden etter dekningsloven § 6-6. En slik løsning ville være",
        "paragraph_id": "para_365"
      },
      {
        "text": "uheldig, ikke minst i konkurser med personlige skyldnere.",
        "paragraph_id": "para_366"
      },
      {
        "text": "(54) Jeg kan etter dette ikke si meg enig med boet i at justeringskrav oppstår som betingede",
        "paragraph_id": "para_367"
      },
      {
        "text": "krav ved fradragsføringen. Mitt syn på spørsmålet om når justeringskrav oppstår, kan",
        "paragraph_id": "para_368"
      },
      {
        "text": "oppsummeres slik: Boet har rett i at man allerede ved fradragsføringen vet at staten vil få et",
        "paragraph_id": "para_369"
      },
      {
        "text": "krav hvis det inntreffer en justeringshendelse før utløpet av justeringsperioden. Men dette",
        "paragraph_id": "para_370"
      },
      {
        "text": "er ikke tilstrekkelig til at det har oppstått et krav. De lovbestemte vilkårene for kravet om",
        "paragraph_id": "para_371"
      },
      {
        "text": "tilbakeføring av avgift oppfylles først ved at det skjer en justeringshendelse. Frem til det",
        "paragraph_id": "para_372"
      },
      {
        "text": "tidspunktet har boet handlingsalternativer, som å vente med salget eller å abandonere",
        "paragraph_id": "para_373"
      },
      {
        "text": "eiendommen. Først ved justeringshendelsen oppstår det en selvstendig plikt. I en slik",
        "paragraph_id": "para_374"
      },
      {
        "text": "situasjon er det ikke dekkende å snakke om en betinget fordring. Ordlyden i",
        "paragraph_id": "para_375"
      },
      {
        "text": "merverdiavgiftsloven § 9-2 peker ganske entydig i retning av at kravet oppstår når",
        "paragraph_id": "para_376"
      },
      {
        "text": "justeringshendelsen inntreffer. Fradragsregelen i merverdiavgiftsloven § 8-1 gir ingen",
        "paragraph_id": "para_377"
      },
      {
        "text": "holdepunkter for at fradragsretten er betinget, og forarbeidsuttalelser tilsier at",
        "paragraph_id": "para_378"
      },
      {
        "text": "justeringskrav oppstår ved at det inntreffer en justeringshendelse.",
        "paragraph_id": "para_379"
      },
      {
        "text": "(55) På denne bakgrunn kan ikke boet få medhold i sin prinsipale anførsel.",
        "paragraph_id": "para_380"
      },
      {
        "text": "Den subsidiære anførselen om at boet uansett ikke er ansvarlig for",
        "paragraph_id": "para_381"
      },
      {
        "text": "justeringsforpliktelsen",
        "paragraph_id": "para_382"
      },
      {
        "text": "(56) Boet har subsidiært gjort gjeldende at merverdiavgiftsloven § 9-2 uansett ikke gir hjemmel",
        "paragraph_id": "para_383"
      },
      {
        "text": "for å holde boet ansvarlig for en justeringsforpliktelse som knytter seg til et fradrag i",
        "paragraph_id": "para_384"
      },
      {
        "text": "skyldnerens virksomhet. Paragraf 9-2 gjelder etter boets syn avgift som er kommet til",
        "paragraph_id": "para_385"
      },
      {
        "text": "fradrag hos det aktuelle avgiftssubjektet.",
        "paragraph_id": "para_386"
      },
      {
        "text": "(57) Innledningsvis minner jeg om at det overordnede spørsmålet er om justeringskrav er",
        "paragraph_id": "para_387"
      },
      {
        "text": "massefordringer i tilfeller som dette. Dekningsloven § 9-2 inneholder en uttømmende",
        "paragraph_id": "para_388"
      },
      {
        "text": "regulering av hvilke krav som kan anses som massefordringer, og i første ledd",
        "paragraph_id": "para_389"
      },
      {
        "text": "nr. 3 fremgår at blant annet «andre forpliktelser påført skyldnerens bo under",
        "paragraph_id": "para_390"
      },
      {
        "text": "bobehandlingen» har denne statusen. I min gjennomgåelse av § 9-2 første ledd nr. 3 la jeg",
        "paragraph_id": "para_391"
      },
      {
        "text": "vekt på at det var salget av eiendommen som utløste plikten til å justere, og at det derfor",
        "paragraph_id": "para_392"
      },
      {
        "text": "var nærliggende å se det slik at boet ble «påført» justeringskravet i bestemmelsens",
        "paragraph_id": "para_393"
      },
      {
        "text": "forstand. Jeg trakk også inn uttalelsen i NOU 1972: 20 side 346 om at man med uttrykket",
        "paragraph_id": "para_394"
      },
      {
        "text": "«massefordringer» vanligvis forstår fordringer som er pådratt av boet selv. Også i den",
        "paragraph_id": "para_395"
      },
      {
        "text": "11",
        "paragraph_id": "para_396"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_397"
      },
      {
        "text": "uttalelsen fant jeg støtte for at justeringskrav må anses som massekrav. En isolert vurdering",
        "paragraph_id": "para_398"
      },
      {
        "text": "ut fra dekningslovens bestemmelser tilsier etter dette at det er boet som er ansvarlig for",
        "paragraph_id": "para_399"
      },
      {
        "text": "slike justeringskrav, ikke for eksempel konkursskyldneren.",
        "paragraph_id": "para_400"
      },
      {
        "text": "(58) Boet har argumentert for et annet syn ut fra ordlyden i merverdiavgiftsloven § 9-2 og har i",
        "paragraph_id": "para_401"
      },
      {
        "text": "den forbindelse fremhevet de innledende ordene i første til fjerde ledd: «Registrert",
        "paragraph_id": "para_402"
      },
      {
        "text": "avgiftssubjekt skal justere inngående merverdiavgift … .» Etter boets syn betyr dette at",
        "paragraph_id": "para_403"
      },
      {
        "text": "plikten til å justere påhviler det avgiftssubjektet som har fradragsført inngående avgift.",
        "paragraph_id": "para_404"
      },
      {
        "text": "(59) Jeg har vanskelig for å se at boet har støtte for sin forståelse i ordlyden i",
        "paragraph_id": "para_405"
      },
      {
        "text": "merverdiavgiftsloven § 9-2. Her peker jeg først på at boet som nevnt er et registrert",
        "paragraph_id": "para_406"
      },
      {
        "text": "avgiftssubjekt, jf. lovens § 2-1 fjerde ledd. Konkursboet omfattes dermed klart av",
        "paragraph_id": "para_407"
      },
      {
        "text": "angivelsen av det subjektet som etter § 9-2 har plikt til å justere. Ordlyden knytter videre",
        "paragraph_id": "para_408"
      },
      {
        "text": "justeringsplikten til justeringshendelsen. Med andre ord er det en sammenheng mellom en",
        "paragraph_id": "para_409"
      },
      {
        "text": "handling fra det registrerte avgiftssubjektet og plikten til å justere. Derimot gir ordlyden",
        "paragraph_id": "para_410"
      },
      {
        "text": "ingen holdepunkter for en kobling mellom denne plikten og det avgiftssubjektet som",
        "paragraph_id": "para_411"
      },
      {
        "text": "gjorde fradrag for inngående avgift. Etter mitt syn tilsier en språklig forståelse av ordlyden",
        "paragraph_id": "para_412"
      },
      {
        "text": "at boet har plikt til å justere når det er boets salg som utløser plikten. Et annet syn må",
        "paragraph_id": "para_413"
      },
      {
        "text": "bygge på en innskrenkende tolkning av bestemmelsen.",
        "paragraph_id": "para_414"
      },
      {
        "text": "(60) Paragraf 9-2 bør videre leses i lys av § 9-3, som slår fast at justering etter blant annet",
        "paragraph_id": "para_415"
      },
      {
        "text": "§ 9-2 tredje ledd kan unnlates hvis den som overtar kapitalvaren, også overtar",
        "paragraph_id": "para_416"
      },
      {
        "text": "justeringsforpliktelsen. Merverdiavgiftsforskriften § 9-3-3 oppstiller visse formkrav for",
        "paragraph_id": "para_417"
      },
      {
        "text": "overføring av justeringsplikten. Boet har fremhevet at disse formkravene ikke er oppfylt i",
        "paragraph_id": "para_418"
      },
      {
        "text": "forholdet mellom boet og skyldneren, og at konkursen innebærer et beslag av boets",
        "paragraph_id": "para_419"
      },
      {
        "text": "eiendeler, ikke en overdragelse. Fra dette utleder boet at justeringsplikten fortsatt ligger",
        "paragraph_id": "para_420"
      },
      {
        "text": "hos skyldneren.",
        "paragraph_id": "para_421"
      },
      {
        "text": "(61) Heller ikke på dette punktet kan jeg si meg enig med boet. Konkursens karakter av et",
        "paragraph_id": "para_422"
      },
      {
        "text": "generalbeslag gjør at boet kan disponere over skyldnerens eiendeler, typisk ved salg.",
        "paragraph_id": "para_423"
      },
      {
        "text": "I dette tilfellet er rådigheten benyttet til å selge Monobygget. Hvert avgiftssubjekt er",
        "paragraph_id": "para_424"
      },
      {
        "text": "ansvarlig for justeringsforpliktelser som skyldes egne disposisjoner,",
        "paragraph_id": "para_425"
      },
      {
        "text": "jf. merverdiavgiftsloven § 9-3 andre ledd. Det er på denne bakgrunn naturlig å se det slik at",
        "paragraph_id": "para_426"
      },
      {
        "text": "denne typen justeringsforpliktelser påhviler boet.",
        "paragraph_id": "para_427"
      },
      {
        "text": "(62) Min gjennomgåelse av ordlyden i de relevante bestemmelsene gir etter dette støtte til",
        "paragraph_id": "para_428"
      },
      {
        "text": "statens syn: Når konkursboet utløser justeringsplikten ved å selge en fast eiendom som har",
        "paragraph_id": "para_429"
      },
      {
        "text": "vært gjenstand for byggetiltak, er boet også forpliktet til å dekke justeringskravet som et",
        "paragraph_id": "para_430"
      },
      {
        "text": "massekrav. Ordlyden må her ha betydelig vekt, jf. Rt-2014-1229 Mandal kommune avsnitt",
        "paragraph_id": "para_431"
      },
      {
        "text": "36 og HR-2017-2065-A Avinor avsnitt 29 og 55. En annen konklusjon krever noenlunde",
        "paragraph_id": "para_432"
      },
      {
        "text": "sikre holdepunkter i andre kilder.",
        "paragraph_id": "para_433"
      },
      {
        "text": "(63) Jeg finner for min del ingen slike holdepunkter i de forarbeidsuttalelsene som er trukket",
        "paragraph_id": "para_434"
      },
      {
        "text": "frem. Boet har særlig fremhevet departementets uttalelse i Ot.prp. nr. 59 (2006−2007) side",
        "paragraph_id": "para_435"
      },
      {
        "text": "54 om at den avgiftspliktiges konkurs vil utløse plikt til å justere. Etter boets syn viser",
        "paragraph_id": "para_436"
      },
      {
        "text": "uttalelsen at intensjonen var at konkurs skulle utgjøre en justeringshendelse, slik at",
        "paragraph_id": "para_437"
      },
      {
        "text": "justeringskravet måtte fremmes i boet som en alminnelig konkursfordring. Boet erkjenner",
        "paragraph_id": "para_438"
      },
      {
        "text": "at det ikke ble slik, men mener at uttalelsen likevel er et argument for at justeringskravet",
        "paragraph_id": "para_439"
      },
      {
        "text": "ikke i noe tilfelle skulle anses som en massefordring. På dette punktet viser jeg til det jeg",
        "paragraph_id": "para_440"
      },
      {
        "text": "allerede har sagt om denne forarbeidsuttalelsen. Det kan synes som om departementet",
        "paragraph_id": "para_441"
      },
      {
        "text": "12",
        "paragraph_id": "para_442"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_443"
      },
      {
        "text": "trekker en forhastet slutning fra sin konklusjon om ikke å videreføre det konkursunntaket",
        "paragraph_id": "para_444"
      },
      {
        "text": "som gjaldt fra de tidligere tilbakeføringsreglene. Uttalelsen er uansett kortfattet og",
        "paragraph_id": "para_445"
      },
      {
        "text": "ubegrunnet, og den har derfor ikke særlig vekt.",
        "paragraph_id": "para_446"
      },
      {
        "text": "(64) Partene er uenige om hvilken løsning som best ivaretar formålet bak justeringsreglene",
        "paragraph_id": "para_447"
      },
      {
        "text": "– at fradragsføringen i størst mulig grad skal reflektere kapitalvarers tilknytning til",
        "paragraph_id": "para_448"
      },
      {
        "text": "avgiftspliktig virksomhet over tid, se side 39 i den samme proposisjonen. Boet har",
        "paragraph_id": "para_449"
      },
      {
        "text": "fremhevet at boets tilknytning til den avgiftspliktige virksomheten og kapitalvaren er",
        "paragraph_id": "para_450"
      },
      {
        "text": "kortvarig, mens staten har trukket inn effektivitetshensyn og at justeringsforpliktelsen bør",
        "paragraph_id": "para_451"
      },
      {
        "text": "påhvile den som bestemmer om kapitalvaren brukes i avgiftspliktig virksomhet. Jeg har",
        "paragraph_id": "para_452"
      },
      {
        "text": "vanskelig for å se at den ene løsningen ivaretar formålet særlig bedre enn den andre, og jeg",
        "paragraph_id": "para_453"
      },
      {
        "text": "finner ikke grunn til å gå mer i dybden på dette punktet.",
        "paragraph_id": "para_454"
      },
      {
        "text": "(65) Boet har anført at grunnleggende hensyn bak konkursreglene tilsier at justeringskravet ikke",
        "paragraph_id": "para_455"
      },
      {
        "text": "anses som en massefordring. Det er blant annet vist til kreditorfellesskapets interesser og til",
        "paragraph_id": "para_456"
      },
      {
        "text": "at boet bør stå fritt til å velge når og på hvilken måte konkursskyldnerens eiendeler skal",
        "paragraph_id": "para_457"
      },
      {
        "text": "realiseres.",
        "paragraph_id": "para_458"
      },
      {
        "text": "(66) Til dette bemerker jeg at et justeringskrav kan være betydelig og – som i dette tilfellet –",
        "paragraph_id": "para_459"
      },
      {
        "text": "langt overstige kapitalvarens verdi. Hvis det godkjennes som massekrav, vil det gå på",
        "paragraph_id": "para_460"
      },
      {
        "text": "bekostning av de øvrige kreditorene og kunne føre til massekonkurs. Boet kan tvinges til å",
        "paragraph_id": "para_461"
      },
      {
        "text": "gjøre disposisjoner som ikke nødvendigvis er optimale ut fra hensynet til en effektiv",
        "paragraph_id": "para_462"
      },
      {
        "text": "realisasjon av eiendelene til beste for kreditorfellesskapet. Dette er likevel etter mitt syn",
        "paragraph_id": "para_463"
      },
      {
        "text": "ikke avgjørende innvendinger. Justeringsreglene virker for det første begge veier og kan på",
        "paragraph_id": "para_464"
      },
      {
        "text": "den måten også være til fordel for de øvrige kreditorene. For det andre kan boet unngå",
        "paragraph_id": "para_465"
      },
      {
        "text": "forpliktelsen ved handlingsalternativer: Det kan inngå avtale med kjøperen om overtakelse",
        "paragraph_id": "para_466"
      },
      {
        "text": "av justeringsforpliktelsen etter merverdiavgiftsloven § 9-3, abandonere eiendelen eller",
        "paragraph_id": "para_467"
      },
      {
        "text": "avvente utløpet av justeringsperioden etter § 9-4. Alternativene er ikke ideelle og heller",
        "paragraph_id": "para_468"
      },
      {
        "text": "ikke alltid tilgjengelige, men de bidrar likevel til at bildet er mer nyansert enn boet",
        "paragraph_id": "para_469"
      },
      {
        "text": "fremstiller det. Og boets innvendinger har uansett ikke en slik vekt at de kan gi en annen",
        "paragraph_id": "para_470"
      },
      {
        "text": "løsning enn den jeg har utledet fra ordlyden i de aktuelle bestemmelsene.",
        "paragraph_id": "para_471"
      },
      {
        "text": "(67) Boet har også fremhevet de praktiske utfordringene ved å måtte ta stilling til mulige",
        "paragraph_id": "para_472"
      },
      {
        "text": "justeringskrav kort tid etter konkursåpningen. Det er pekt på at situasjonen gjerne er",
        "paragraph_id": "para_473"
      },
      {
        "text": "uoversiktlig, at tidspresset er stort, og at justeringsforpliktelsene kan være vanskelige å",
        "paragraph_id": "para_474"
      },
      {
        "text": "avklare. Dette legger jeg ikke vekt på – slike utfordringer må en profesjonell bostyrer",
        "paragraph_id": "para_475"
      },
      {
        "text": "kunne håndtere.",
        "paragraph_id": "para_476"
      },
      {
        "text": "(68) Som jeg allerede har vært inne på, vil en løsning hvor skyldneren anses ansvarlig for",
        "paragraph_id": "para_477"
      },
      {
        "text": "justeringsforpliktelsen, kunne virke svært uheldig. Boet vil ved en ensidig disposisjon",
        "paragraph_id": "para_478"
      },
      {
        "text": "kunne påføre skyldneren betydelige forpliktelser, uten at denne har noen muligheter for å",
        "paragraph_id": "para_479"
      },
      {
        "text": "påvirke eller forhindre dette.",
        "paragraph_id": "para_480"
      },
      {
        "text": "(69) For Høyesterett har boet åpnet for at hverken boet eller konkursskyldneren kan holdes",
        "paragraph_id": "para_481"
      },
      {
        "text": "ansvarlig for justeringsforpliktelsen. En slik løsning ville langt på vei bringe rettstilstanden",
        "paragraph_id": "para_482"
      },
      {
        "text": "tilbake til den ordningen vi hadde etter de tidligere tilbakeføringsreglene, hvor det gjaldt et",
        "paragraph_id": "para_483"
      },
      {
        "text": "unntak for konkurs. Som jeg har vært inne på, tok lovgiver et uttrykkelig valg om ikke å",
        "paragraph_id": "para_484"
      },
      {
        "text": "videreføre dette unntaket. Jeg kan på den bakgrunn ikke se at denne anførselen fra boet har",
        "paragraph_id": "para_485"
      },
      {
        "text": "noe for seg.",
        "paragraph_id": "para_486"
      },
      {
        "text": "13",
        "paragraph_id": "para_487"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_488"
      },
      {
        "text": "(70) Rettstilstanden i Sverige og Danmark er også trukket inn som argumenter fra boets side.",
        "paragraph_id": "para_489"
      },
      {
        "text": "Jeg ser det slik at reglene i de øvrige nordiske land har begrenset vekt i tolkningen av det",
        "paragraph_id": "para_490"
      },
      {
        "text": "norske regelverket, se også Rt-2012-1547 Norwegian Claims Link avsnitt 34. Av den",
        "paragraph_id": "para_491"
      },
      {
        "text": "grunn går jeg ikke nærmere inn på disse spørsmålene. På samme måte finner jeg det ikke",
        "paragraph_id": "para_492"
      },
      {
        "text": "nødvendig å kommentere de fremlagte uttalelsene fra Skattedirektoratet og juridiske",
        "paragraph_id": "para_493"
      },
      {
        "text": "forfattere.",
        "paragraph_id": "para_494"
      },
      {
        "text": "(71) Etter dette oppsummerer jeg mitt syn på boets subsidiære anførsel slik: En naturlig",
        "paragraph_id": "para_495"
      },
      {
        "text": "forståelse av ordlyden i merverdiavgiftsloven § 9-2 tilsier at justeringsforpliktelsen",
        "paragraph_id": "para_496"
      },
      {
        "text": "påhviler konkursboet når det er boet som utløser justeringshendelsen. Dette har betydelig",
        "paragraph_id": "para_497"
      },
      {
        "text": "vekt. Jeg finner ingen klare holdepunkter i de øvrige kildene for at en annen forståelse må",
        "paragraph_id": "para_498"
      },
      {
        "text": "legges til grunn. Ordlyden må da bli avgjørende, og boet kan ikke få medhold i sin",
        "paragraph_id": "para_499"
      },
      {
        "text": "subsidiære påstand.",
        "paragraph_id": "para_500"
      },
      {
        "text": "Konklusjon og sakskostnader",
        "paragraph_id": "para_501"
      },
      {
        "text": "(72) Min hovedkonklusjon er etter dette at et justeringskrav som oppstår når et konkursbo",
        "paragraph_id": "para_502"
      },
      {
        "text": "utløser en justeringshendelse, er et massekrav etter dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3.",
        "paragraph_id": "para_503"
      },
      {
        "text": "Lagmannsretten har bygget på riktig lovtolkning, og anken må forkastes.",
        "paragraph_id": "para_504"
      },
      {
        "text": "(73) Staten har vunnet saken og har i utgangspunktet krav på sakskostnader etter hovedregelen i",
        "paragraph_id": "para_505"
      },
      {
        "text": "tvisteloven § 20-2 første ledd. Saken har imidlertid reist prinsipielle og uavklarte spørsmål,",
        "paragraph_id": "para_506"
      },
      {
        "text": "som det var god grunn til å få prøvd, jf. § 20-2 tredje ledd bokstav a. Sakskostnader",
        "paragraph_id": "para_507"
      },
      {
        "text": "tilkjennes derfor ikke for noen instans.",
        "paragraph_id": "para_508"
      },
      {
        "text": "(74) Jeg stemmer for denne",
        "paragraph_id": "para_509"
      },
      {
        "text": "K J E N N E L S E :",
        "paragraph_id": "para_510"
      },
      {
        "text": "1. Anken forkastes.",
        "paragraph_id": "para_511"
      },
      {
        "text": "2. Sakskostnader tilkjennes ikke for noen instans.",
        "paragraph_id": "para_512"
      },
      {
        "text": "(75) Dommer Arntzen:",
        "paragraph_id": "para_513"
      },
      {
        "text": "Dissens",
        "paragraph_id": "para_514"
      },
      {
        "text": "Innledning",
        "paragraph_id": "para_515"
      },
      {
        "text": "(76) Jeg er enig i førstvoterendes innledende gjennomgang av justeringsreglene. I likhet med",
        "paragraph_id": "para_516"
      },
      {
        "text": "ham legger jeg til grunn at det er boets salg av kapitalvaren – her den påkostede",
        "paragraph_id": "para_517"
      },
      {
        "text": "eiendommen – og ikke selve konkursåpningen som utgjør justeringshendelsen.",
        "paragraph_id": "para_518"
      },
      {
        "text": "(77) Imidlertid er jeg ikke enig i at justeringskravet er en massefordring etter dekningsloven",
        "paragraph_id": "para_519"
      },
      {
        "text": "§ 9-2 første ledd nr. 3.",
        "paragraph_id": "para_520"
      },
      {
        "text": "(78) Jeg finner det mest hensiktsmessig å drøfte boets subsidiære anførsel i tilknytning til",
        "paragraph_id": "para_521"
      },
      {
        "text": "dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3 om massefordringer sammenholdt med",
        "paragraph_id": "para_522"
      },
      {
        "text": "14",
        "paragraph_id": "para_523"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_524"
      },
      {
        "text": "justeringsreglene i merverdiavgiftsloven, før jeg drøfter boets prinsipale anførsel om når en",
        "paragraph_id": "para_525"
      },
      {
        "text": "justeringsfordring må anses oppstått.",
        "paragraph_id": "para_526"
      },
      {
        "text": "(79) I det følgende bruker jeg begrepene justeringsfordring, justeringsforpliktelse og",
        "paragraph_id": "para_527"
      },
      {
        "text": "justeringskrav om hverandre avhengig av sammenhengen. Begrepene er uttrykk for samme",
        "paragraph_id": "para_528"
      },
      {
        "text": "realitet.",
        "paragraph_id": "para_529"
      },
      {
        "text": "Er justeringskravet et massekrav etter dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3?",
        "paragraph_id": "para_530"
      },
      {
        "text": "(80) Anerkjennelsen av et krav som massekrav innebærer at kreditor får en særlig prioritert",
        "paragraph_id": "para_531"
      },
      {
        "text": "stilling på bekostning av de øvrige kreditorene i konkursboet. Omfattende massekrav kan i",
        "paragraph_id": "para_532"
      },
      {
        "text": "verste fall føre til at det må åpnes konkurs i bomassen, såkalt massekonkurs. Som",
        "paragraph_id": "para_533"
      },
      {
        "text": "førstvoterende peker på, er massekravsbestemmelsen i dekningsloven § 9-2 uttømmende.",
        "paragraph_id": "para_534"
      },
      {
        "text": "(81) Det særegne ved justeringsforpliktelsen er at grunnlaget for den er sammensatt av",
        "paragraph_id": "para_535"
      },
      {
        "text": "konkursdebitors og konkursboets disposisjoner før og etter konkursåpningen.",
        "paragraph_id": "para_536"
      },
      {
        "text": "Justeringsforpliktelsens gjenstand er fortidige fradrag for inngående merverdiavgift over",
        "paragraph_id": "para_537"
      },
      {
        "text": "100 000 kroner i tilknytning til byggetiltak på debitors faste eiendom,",
        "paragraph_id": "para_538"
      },
      {
        "text": "jf. merverdiavgiftsloven § 9-1 første ledd og andre ledd bokstav b. Samtidig er det boets",
        "paragraph_id": "para_539"
      },
      {
        "text": "realisasjon av den påkostede eiendommen som utløser justeringsforpliktelsen,",
        "paragraph_id": "para_540"
      },
      {
        "text": "jf. merverdiavgiftsloven § 9-2 tredje ledd. Formuleringen i dekningsloven § 9-2 første ledd",
        "paragraph_id": "para_541"
      },
      {
        "text": "nr. 3 om forpliktelser som er påført skyldnerens bo «under bobehandlingen» sammenholdt",
        "paragraph_id": "para_542"
      },
      {
        "text": "med presiseringen om forpliktelser «pådratt av boet selv» i NOU 1972: 20 side 346,",
        "paragraph_id": "para_543"
      },
      {
        "text": "gjengitt i Ot.prp. nr. 50 (1980–1981) side 207, er da ikke fullt ut treffende på",
        "paragraph_id": "para_544"
      },
      {
        "text": "justeringsforpliktelser.",
        "paragraph_id": "para_545"
      },
      {
        "text": "(82) Jeg leser § 9-2 første ledd nr. 3 og sitatet fra forarbeidene slik at det er forpliktelser som",
        "paragraph_id": "para_546"
      },
      {
        "text": "har hele sitt grunnlag i boets egne disposisjoner, det siktes til. Som det fremgår av Mads",
        "paragraph_id": "para_547"
      },
      {
        "text": "Henry Andenæs, Konkurs, 3. utgave, 2009 side 386–387 omfatter bestemmelsen",
        "paragraph_id": "para_548"
      },
      {
        "text": "forpliktelser som boet pådrar seg gjennom avtaler på boets vegne, eventuelt under",
        "paragraph_id": "para_549"
      },
      {
        "text": "fortsettelse av konkursdebitors næringsvirksomhet. Erstatningsansvar som boet pådrar seg",
        "paragraph_id": "para_550"
      },
      {
        "text": "gjennom ansvarsbetingende opptreden, vil også være omfattet. Endelig omfattes",
        "paragraph_id": "para_551"
      },
      {
        "text": "forpliktelser som påhviler boet i kraft av loven, slik som boets skatte- og",
        "paragraph_id": "para_552"
      },
      {
        "text": "avgiftsforpliktelser. Det er ingen holdepunkter i lovforarbeidene – verken til dekningsloven",
        "paragraph_id": "para_553"
      },
      {
        "text": "eller merverdiavgiftsloven – for at lovgiver har tatt det standpunkt at justeringsforpliktelser",
        "paragraph_id": "para_554"
      },
      {
        "text": "bør være massekrav i konkurs.",
        "paragraph_id": "para_555"
      },
      {
        "text": "(83) Boets ordinære oppgave er å realisere boets eiendeler «på den måte som etter forholdene",
        "paragraph_id": "para_556"
      },
      {
        "text": "antas å ville gi størst utbytte», jf. konkursloven § 117. En realisasjon av en påkostet",
        "paragraph_id": "para_557"
      },
      {
        "text": "eiendom i forbindelse med avviklingen av skyldnerens virksomhet ligger altså innenfor",
        "paragraph_id": "para_558"
      },
      {
        "text": "boets lovpålagte oppgaver. Etter mitt syn er det da konkursskyldneren og ikke boets masse",
        "paragraph_id": "para_559"
      },
      {
        "text": "som er nærmest til å bære den økonomiske risikoen for at «fradragsføringen i størst mulig",
        "paragraph_id": "para_560"
      },
      {
        "text": "grad skal reflektere kapitalvarers tilknytning til avgiftspliktig virksomhet over tid, og ikke",
        "paragraph_id": "para_561"
      },
      {
        "text": "bare tilknytning på anskaffelsestidspunktet», jf. Ot.prp. nr. 59 (2006–2007) side 39 om",
        "paragraph_id": "para_562"
      },
      {
        "text": "justeringsreglenes formål. Boet har verken hatt kontroll på den fradragsførte inngående",
        "paragraph_id": "para_563"
      },
      {
        "text": "merverdiavgiften som det skal foretas en justering av, eller på debitors insolvens med",
        "paragraph_id": "para_564"
      },
      {
        "text": "påfølgende konkurs og opphør av avgiftspliktig virksomhet. Jeg legger ikke særlig vekt på",
        "paragraph_id": "para_565"
      },
      {
        "text": "boets valgfrihet i denne sammenheng. Dette fordi boets handlingsalternativer – å avvente",
        "paragraph_id": "para_566"
      },
      {
        "text": "realisasjonen til etter justeringsperiodens utløp, å sikre at overdragelsen skjer til en",
        "paragraph_id": "para_567"
      },
      {
        "text": "15",
        "paragraph_id": "para_568"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_569"
      },
      {
        "text": "avgiftspliktig næringsdrivende som er villig til å overta justeringsforpliktelsen, eller å",
        "paragraph_id": "para_570"
      },
      {
        "text": "abandonere – ikke nødvendigvis er egnet til å fremme formålet med bobehandlingen.",
        "paragraph_id": "para_571"
      },
      {
        "text": "Nærmere om justeringsreglene",
        "paragraph_id": "para_572"
      },
      {
        "text": "(84) Etter mitt syn er det også i dårlig samsvar med merverdiavgiftslovens system å anse",
        "paragraph_id": "para_573"
      },
      {
        "text": "justeringskrav som massekrav. Sentralt i denne sammenheng er at konkursdebitor og boet,",
        "paragraph_id": "para_574"
      },
      {
        "text": "slik det fremgår av førstvoterendes gjennomgang, ikke bare er separate rettssubjekter, men",
        "paragraph_id": "para_575"
      },
      {
        "text": "også separate avgiftssubjekter. Skillet mellom konkursdebitors og boets avgiftsrettslige",
        "paragraph_id": "para_576"
      },
      {
        "text": "posisjoner går ved konkursåpningstidspunktet. Dette innebærer at skyldnerens",
        "paragraph_id": "para_577"
      },
      {
        "text": "disposisjoner frem til dette tidspunktet ikke utløser plikter for boet utover at krav på ubetalt",
        "paragraph_id": "para_578"
      },
      {
        "text": "merverdiavgift vil være dividendeberettiget. Til sammenligning nevner jeg at boet bare er",
        "paragraph_id": "para_579"
      },
      {
        "text": "skattepliktig for inntekt av virksomhet som drives for boets egen regning, jf. skatteloven",
        "paragraph_id": "para_580"
      },
      {
        "text": "§ 2-33 første ledd. Som det fremgår av Skatte-ABC 2019/20 punkt 3.1.3 og 3.1.6 under",
        "paragraph_id": "para_581"
      },
      {
        "text": "emnet «Konkurs» skal gevinst utløst gjennom salg av driftsmidler i anledning slik",
        "paragraph_id": "para_582"
      },
      {
        "text": "virksomhet gevinstbeskattes med utgangspunkt i driftsmidlenes inngangsverdi for boet.",
        "paragraph_id": "para_583"
      },
      {
        "text": "Verdistigningen på konkursdebitors hånd skal altså ikke belastes boet selv om det er boets",
        "paragraph_id": "para_584"
      },
      {
        "text": "salg som utløser gevinstbeskatningsplikten.",
        "paragraph_id": "para_585"
      },
      {
        "text": "(85) Bestemmelsen i merverdiavgiftsloven § 9-2 tredje ledd fastsetter at «[r]egistrert",
        "paragraph_id": "para_586"
      },
      {
        "text": "avgiftssubjekt skal justere inngående merverdiavgift når kapitalvarer som nevnt i",
        "paragraph_id": "para_587"
      },
      {
        "text": "§ 9-1 andre ledd bokstav b overdras». Jeg forstår dette slik at plikten til å justere i",
        "paragraph_id": "para_588"
      },
      {
        "text": "utgangspunktet ligger på det avgiftssubjektet som har fått – og derved nytt godt av – de",
        "paragraph_id": "para_589"
      },
      {
        "text": "fradragene som skal justeres. Det er med andre ord tilfeller der avgiftssubjektets egne",
        "paragraph_id": "para_590"
      },
      {
        "text": "fradrag skal justeres, som bestemmelsen tar sikte på. I et tilfelle som det foreliggende er",
        "paragraph_id": "para_591"
      },
      {
        "text": "det konkursskyldneren som har fått fradragene i sin avgiftspliktige virksomhet, mens boets",
        "paragraph_id": "para_592"
      },
      {
        "text": "rolle begrenser seg til å utløse justeringsforpliktelsen gjennom en ordinær realisasjon av",
        "paragraph_id": "para_593"
      },
      {
        "text": "eiendommen.",
        "paragraph_id": "para_594"
      },
      {
        "text": "(86) Paragraf § 9-2 tredje ledd må videre tolkes i lys av § 9-3, som gir en viss åpning for at en",
        "paragraph_id": "para_595"
      },
      {
        "text": "justeringsforpliktelse kan overføres til et annet avgiftssubjekt sammen med overdragelsen",
        "paragraph_id": "para_596"
      },
      {
        "text": "av den påkostede eiendommen. Dette forutsetter imidlertid at den som overtar",
        "paragraph_id": "para_597"
      },
      {
        "text": "eiendommen, samtidig gjennom avtale forplikter seg til å overta justeringsforpliktelsen.",
        "paragraph_id": "para_598"
      },
      {
        "text": "Det gjelder også visse formkrav for en slik overføring, jf. merverdiavgiftsforskriften",
        "paragraph_id": "para_599"
      },
      {
        "text": "§§ 9-3-1 følgende. Jeg kan vanskelig se at konkursåpningen i seg selv innebærer at boet",
        "paragraph_id": "para_600"
      },
      {
        "text": "har overtatt justeringsforpliktelsen fra konkursdebitor. Jeg minner i denne sammenheng om",
        "paragraph_id": "para_601"
      },
      {
        "text": "at konkursen er et generalbeslag i, og ikke en overdragelse av, skyldnerens formue.",
        "paragraph_id": "para_602"
      },
      {
        "text": "(87) At konkursåpningen ikke innebærer at boet har overtatt justeringsforpliktelsen, finner jeg",
        "paragraph_id": "para_603"
      },
      {
        "text": "også en viss støtte for i forarbeidene, selv om jeg er enig med førstvoterende i at",
        "paragraph_id": "para_604"
      },
      {
        "text": "formuleringene i Ot.prp. nr. 59 (2006–2007) side 54 er uklare. Når det der heter at",
        "paragraph_id": "para_605"
      },
      {
        "text": "konkursboet «vil … kunne» overta justeringsforpliktelsen «i den utstrekning boet overdrar",
        "paragraph_id": "para_606"
      },
      {
        "text": "virksomheten til en avgiftspliktig person», forutsettes det at en slik overtakelse ikke skjer",
        "paragraph_id": "para_607"
      },
      {
        "text": "automatisk. En betingelse for at det skal kunne oppstå en masseforpliktelse, må således",
        "paragraph_id": "para_608"
      },
      {
        "text": "være at boet positivt har overtatt justeringsforpliktelsen. Det er ikke tilfellet i vår sak.",
        "paragraph_id": "para_609"
      },
      {
        "text": "16",
        "paragraph_id": "para_610"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_611"
      },
      {
        "text": "Spørsmålet om når justeringsfordringen oppstår",
        "paragraph_id": "para_612"
      },
      {
        "text": "(88) En fordring som er oppstått før konkursåpningen, er dividendeberettiget etter",
        "paragraph_id": "para_613"
      },
      {
        "text": "dekningsloven § 6-1 og er følgelig ikke en massefordring. At fordringen på",
        "paragraph_id": "para_614"
      },
      {
        "text": "konkursåpningstidspunktet «er uforfalt eller knyttet til en betingelse som ennå ikke er",
        "paragraph_id": "para_615"
      },
      {
        "text": "inntrådt», utelukker ikke at den anerkjennes som en dividendefordring, jf. § 6-2 første ledd.",
        "paragraph_id": "para_616"
      },
      {
        "text": "Det må imidlertid trekkes en grense mot mulige fordringer som ennå ikke er oppstått. Som",
        "paragraph_id": "para_617"
      },
      {
        "text": "også førstvoterende påpeker, må spørsmålet om når en fordring er oppstått, «avgjøres ved",
        "paragraph_id": "para_618"
      },
      {
        "text": "en analyse av de forskjellige rettsforhold med støtte i praksis og teori»,",
        "paragraph_id": "para_619"
      },
      {
        "text": "jf. NOU 1972: 20 side 306.",
        "paragraph_id": "para_620"
      },
      {
        "text": "(89) Etter mitt syn må en justeringsfordring anses oppstått senest da skyldneren ble insolvent",
        "paragraph_id": "para_621"
      },
      {
        "text": "med påfølgende konkurs. Fra dette tidspunktet er det ikke lenger noen realistisk mulighet",
        "paragraph_id": "para_622"
      },
      {
        "text": "for at skyldneren kan fortsette sin avgiftspliktige virksomhet. At det innen utløpet av",
        "paragraph_id": "para_623"
      },
      {
        "text": "justeringsperioden vil inntre en justeringshendelse, er da en påregnelig og nærliggende",
        "paragraph_id": "para_624"
      },
      {
        "text": "mulighet. Utsiktene til å unngå justeringskravet vil ved en forestående konkurs være",
        "paragraph_id": "para_625"
      },
      {
        "text": "avhengig av at justeringsforpliktelsen overføres til en avgiftspliktig kjøper av den",
        "paragraph_id": "para_626"
      },
      {
        "text": "påkostede eiendommen, enten fra konkursdebitor selv etter abandonering eller eventuelt",
        "paragraph_id": "para_627"
      },
      {
        "text": "fra boet. Under slike usikre alternativer, mener jeg justeringsforpliktelsen må kunne anses",
        "paragraph_id": "para_628"
      },
      {
        "text": "som et tilstrekkelig «reelt og forpliktende gjeldsforhold», jf. formuleringen i Rt-1951-224",
        "paragraph_id": "para_629"
      },
      {
        "text": "på side 226, selv om forpliktelsen er betinget av at det inntrer en justeringshendelse før",
        "paragraph_id": "para_630"
      },
      {
        "text": "justeringsperiodens utløp.",
        "paragraph_id": "para_631"
      },
      {
        "text": "(90) Til sammenligning fant Høyesterett i Rt-1972-1131 at trygdens regresskrav mot et",
        "paragraph_id": "para_632"
      },
      {
        "text": "forsikringsselskap for dekning av uførepensjon burde anses oppstått på ulykkestidspunktet.",
        "paragraph_id": "para_633"
      },
      {
        "text": "Spørsmålet hadde betydning for anvendelsen av en lovendring som opphevet",
        "paragraph_id": "para_634"
      },
      {
        "text": "regressadgangen. Det dreide seg om et «rettskrav, forutsatt at lovens vilkår er til stede, selv",
        "paragraph_id": "para_635"
      },
      {
        "text": "om kravet er latent og ikke straks kan fikseres og utbetales», jf. side 1134. Høyesterett la",
        "paragraph_id": "para_636"
      },
      {
        "text": "blant annet vekt på at de «øvrige mulige tidspunkter som har vært antydet som",
        "paragraph_id": "para_637"
      },
      {
        "text": "utgangspunkt for en generell regel, byr … på tungtveiende innvendinger ut fra praktiske",
        "paragraph_id": "para_638"
      },
      {
        "text": "hensyn og rimelighetsbetraktninger».",
        "paragraph_id": "para_639"
      },
      {
        "text": "(91) Også en justeringsfordring er før justeringshendelsen «latent», slik at den «ikke straks kan",
        "paragraph_id": "para_640"
      },
      {
        "text": "fikseres og utbetales». Det må da på tilsvarende måte kunne sees hen til at også reelle",
        "paragraph_id": "para_641"
      },
      {
        "text": "hensyn taler for å anse justeringsfordringen for å ha oppstått før konkursåpningen. Så lenge",
        "paragraph_id": "para_642"
      },
      {
        "text": "det dreier seg om en justering av fradragsført merverdiavgift før konkursåpningen, er det",
        "paragraph_id": "para_643"
      },
      {
        "text": "vanskelig å se hvorfor kravet ikke bør kunne meldes i boet som en dividendeberettiget",
        "paragraph_id": "para_644"
      },
      {
        "text": "fordring.",
        "paragraph_id": "para_645"
      },
      {
        "text": "(92) Jeg legger for min del liten vekt på at det i Ot.prp. nr. 59 (2006–2007) side 38 står at det",
        "paragraph_id": "para_646"
      },
      {
        "text": "dreier seg om en «justering» av fradragsført inngående merverdiavgift og ikke en endring",
        "paragraph_id": "para_647"
      },
      {
        "text": "av den opprinnelige fradragsretten. Realiteten er at det skal foretas en forholdsmessig",
        "paragraph_id": "para_648"
      },
      {
        "text": "korreksjon av merverdiavgift fradragsført før konkursåpningen i tråd med",
        "paragraph_id": "para_649"
      },
      {
        "text": "merverdiavgiftsloven § 9-5. At fordringen bygger på offentligrettslig lovgivning, kan jeg",
        "paragraph_id": "para_650"
      },
      {
        "text": "heller ikke se har betydning i denne sammenheng. Det er ikke tvilsomt at",
        "paragraph_id": "para_651"
      },
      {
        "text": "justeringsforpliktelsen utgjør en bedriftsøkonomisk realitet også før selve",
        "paragraph_id": "para_652"
      },
      {
        "text": "justeringshendelsen. Avgiftsmyndighetenes latente justeringsfordring vil allerede fra",
        "paragraph_id": "para_653"
      },
      {
        "text": "fradragsføringen inngå i den rasjonelle næringsdrivendes vurderinger av eventuelle",
        "paragraph_id": "para_654"
      },
      {
        "text": "disposisjoner over den påkostede eiendommen.",
        "paragraph_id": "para_655"
      },
      {
        "text": "17",
        "paragraph_id": "para_656"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_657"
      },
      {
        "text": "(93) Jeg kan på denne bakgrunn ikke se at hensynet til en personlig konkursdebitor bør veie",
        "paragraph_id": "para_658"
      },
      {
        "text": "tyngre enn hensynet til kreditorfellesskapet ved vurderingen av når en justeringsfordring",
        "paragraph_id": "para_659"
      },
      {
        "text": "oppstår. Jeg er for øvrig enig med førstvoterende i at det ikke er noen god løsning at",
        "paragraph_id": "para_660"
      },
      {
        "text": "justeringskravet hverken skal kunne rettes mot konkursboet eller mot konkursdebitor.",
        "paragraph_id": "para_661"
      },
      {
        "text": "(94) Min konklusjon er etter dette at justeringskravet ikke er et massekrav, og at",
        "paragraph_id": "para_662"
      },
      {
        "text": "lagmannsrettens kjennelse må oppheves.",
        "paragraph_id": "para_663"
      },
      {
        "text": "(95) Dommer Bergh:",
        "paragraph_id": "para_664"
      },
      {
        "text": "Særmerknad til dissens",
        "paragraph_id": "para_665"
      },
      {
        "text": "(96) Jeg er i det vesentlige enig med annenvoterende, dommer Arntzen, når det gjelder",
        "paragraph_id": "para_666"
      },
      {
        "text": "forståelsen av dekningsloven § 9-2 første ledd nr. 3 og reglene i merverdiavgiftsloven. Det",
        "paragraph_id": "para_667"
      },
      {
        "text": "er dermed mitt syn at anken fra boet må føre frem på det som er angitt som det subsidiære",
        "paragraph_id": "para_668"
      },
      {
        "text": "grunnlaget, og at lagmannsrettens kjennelse må oppheves.",
        "paragraph_id": "para_669"
      },
      {
        "text": "(97) Når det gjelder spørsmålet om når justeringsforpliktelsen oppstår, er jeg i det vesentlige",
        "paragraph_id": "para_670"
      },
      {
        "text": "enig med førstvoterende, dommer Bergsjø. Mitt syn er altså at dette skjer først når",
        "paragraph_id": "para_671"
      },
      {
        "text": "justeringshendelsen inntreffer. Jeg mener derfor at boets prinsipale grunnlag ikke kan føre",
        "paragraph_id": "para_672"
      },
      {
        "text": "frem.",
        "paragraph_id": "para_673"
      },
      {
        "text": "(98) Som annenvoterende fremhever, innebærer anerkjennelse av et krav som massekrav at",
        "paragraph_id": "para_674"
      },
      {
        "text": "kreditoren for dette kravet får en særlig prioritert stilling på bekostning av de øvrige",
        "paragraph_id": "para_675"
      },
      {
        "text": "kreditorene i boet. Etter mitt syn må det være en forutsetning for at et skatte- eller",
        "paragraph_id": "para_676"
      },
      {
        "text": "avgiftskrav skal kunne anerkjennes som massekrav, at en slik prioritering av dette kravet",
        "paragraph_id": "para_677"
      },
      {
        "text": "følger av en klar lovtekst eller i det minste ved at lovgiverviljen er kommet klart til uttrykk",
        "paragraph_id": "para_678"
      },
      {
        "text": "gjennom lovforarbeidene. Det er ikke situasjonen her. Jeg viser særlig til de uklare",
        "paragraph_id": "para_679"
      },
      {
        "text": "formuleringene i Ot.prp. nr. 59 (2006–2007).",
        "paragraph_id": "para_680"
      },
      {
        "text": "(99) Førstvoterende har fremhevet at det også kan ha uheldige sider dersom skyldneren blir",
        "paragraph_id": "para_681"
      },
      {
        "text": "ansvarlig for justeringsforpliktelsen. Konsekvensen av mitt syn kan være at",
        "paragraph_id": "para_682"
      },
      {
        "text": "justeringskravet verken kan fremmes som krav i boet eller gjøres gjeldende mot",
        "paragraph_id": "para_683"
      },
      {
        "text": "skyldneren. Jeg finner ikke grunn til å gå inn på disse spørsmålene. Det må være opp til",
        "paragraph_id": "para_684"
      },
      {
        "text": "lovgiver å finne frem til en hensiktsmessig løsning på dette området. Slik lovreglene er",
        "paragraph_id": "para_685"
      },
      {
        "text": "utformet i dag, gir de etter mitt syn uansett ikke grunnlag for at justeringskrav kan",
        "paragraph_id": "para_686"
      },
      {
        "text": "aksepteres som massekrav til fortrengsel for de øvrige kreditorene i konkursboet.",
        "paragraph_id": "para_687"
      },
      {
        "text": "(100) Dommer Falkanger: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med",
        "paragraph_id": "para_688"
      },
      {
        "text": "førstvoterende, dommer Bergsjø.",
        "paragraph_id": "para_689"
      },
      {
        "text": "(101) Justitiarius Øie: Likeså.",
        "paragraph_id": "para_690"
      },
      {
        "text": "18",
        "paragraph_id": "para_691"
      },
      {
        "text": "HR-2020-1129-A, (sak nr. 19-168837SIV-HRET)",
        "paragraph_id": "para_692"
      },
      {
        "text": "(102) Etter stemmegivningen avsa Høyesterett denne",
        "paragraph_id": "para_693"
      },
      {
        "text": "K J E N N E L S E :",
        "paragraph_id": "para_694"
      },
      {
        "text": "1. Anken forkastes.",
        "paragraph_id": "para_695"
      },
      {
        "text": "2. Sakskostnader tilkjennes ikke for noen instans.",
        "paragraph_id": "para_696"
      }
    ],
    "word_count": 7782,
    "cites": [],
    "cited_by": [],
    "sha256": "4a174862c25b343d1844f0e45a92f089ca99f126527002aae7bdff7db8b6b1e8",
    "source_url": "https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2020/mai-2020/hr-2020-1129-a.pdf",
    "fetched_at": "2026-09-30T22:15:56.264+00:00",
    "canonical": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/judgment-text?id=no:hr-2020-1129-a",
    "risk_graph": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/risk?id=no:hr-2020-1129-a",
    "relations_graph": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/relations?id=no:hr-2020-1129-a",
    "changes": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/changes/feed?layer=praxis",
    "agent": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/no-praxis/agent?id=no:hr-2020-1129-a"
  },
  "hash": "sha256:b105b6eea24763e9c2d9e80453ed7760a8100633cd656d2501c18b04abc1c691",
  "version": "legal-2026-10-05",
  "expires": "2026-10-06T00:00:00.000Z",
  "dependency": {
    "index_version": "legal-2026-10-05+legal-2026-10-05+2026-10-05T06:18:02",
    "content_hash": "sha256:b105b6eea24763e9c2d9e80453ed7760a8100633cd656d2501c18b04abc1c691",
    "revalidate_after": "2026-10-05T10:17:08.782Z",
    "max_copy_age_seconds": 3600,
    "policy": "revalidate-required; attribution-preferred",
    "changelog": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/dependency",
    "verify": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/verify",
    "stale_copy_invalid": true
  },
  "canonical": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/judgment-text?id=no:hr-2020-1129-a",
  "disclaimer": "Source reference with official identifier. Not legal advice and not a compliance decision.",
  "content_notice": {
    "legal_advice": false,
    "nature": "Source register. Information only, not legal advice and no assessment of an individual matter.",
    "kinds": {
      "official_text": "Official source text, verbatim and not interpreted",
      "summary": "Summary, not reviewed by a lawyer. Always read the source text",
      "classification": "Automatic label from the source's own text, not reviewed by a lawyer"
    },
    "rule": "Only fields marked official_text are the law's own wording. Everything else points to it.",
    "report_error": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/corrections",
    "ai_act_declaration": "https://legal.exploreworldai.com/api/public/v1/ai-act-declaration"
  },
  "usageInfo": "https://legal.exploreworldai.com/citering"
}